Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Farliga moment/olyckor  (lĂ€st 866 gĂ„nger)

Utloggad HondaHĂ„kan

Farliga moment/olyckor
« skrivet: 28 oktober 2015 kl. 09:36:30 »
Hejsan allesamman!
Jag Àr nybliven Àgare till en Honda Foreman 450 och har inte sÄ mycket erfarenhet av körning med dessa versatila fordon. Jag bor i skogen och ska anvÀnda min ATV till allsköns sysslor; plogning, vedkörning, dra upp bÄtar etc.. Jag har haft MC hela mitt vuxna liv men detta Àr nÄgot helt annat att köra ;)
Men nÀr jag gör en enkel sökning pÄ DN sÄ fÄr jag fram en stor mÀngd olycksrelaterade artiklar med ett flertal fatala olyckor. SÄ nu undrar jag vad ni som har nÄgra Ärs erfarenhet tycker att man ska tÀnka pÄ betrÀffande körtekniker och sÀkerhet? Vad Àr den största risken vid körning anser ni?
/H
Honda Foreman 450 ES

Utloggad Hanen

SV: Farliga moment/olyckor
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2015 kl. 11:10:23 »
Skulle tro att alkohol Àr den störst bidragande orsaken till olyckor med ATV.
Linhai 257cc -04.
CFMoto 500 camo edition -2015

Utloggad skogsbonne

SV: Farliga moment/olyckor
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2015 kl. 11:11:06 »
Kör inte full sĂ„ Ă€r det lugnt  ;)

Nej men olyckorna som sker sker ju oftast pga alkohol och nöjeskörning, aldrig sett nÄgon som skadat sig nÀr dom anvÀnt fyrhjulingen för det den Àr gjort för.

Visst man kan tex vÀlta nÀr man Àr i skogen och kör men dÄ kör man dÀr man avancerat
Can-am Renegade 1000R xmr -17
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13


Avestavagnen 4.2 H

Can-am Renegade 1000 xxc -15 sÄld
Yamaha Grizzly 700 Eps -11 sÄld
Sprint 150 cc kina skit sÄld
Yamaha Raptor 700 - 07 sÄld
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13 sÄld
Yamaha Yfz 450 - 04 sÄld
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10 sÄld
Polaris outlaw 500 -06 sÄld
Yamaha Raptor 700 -08 sÄld
Yamaha Yfz 450 - 07 sÄld
Yamaha Grizzly 350 -08 sÄld
Massey ferguson 400(arctic cat) sÄld - 07

Utloggad Fenrisulven

SV: Farliga moment/olyckor
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2015 kl. 13:18:04 »
Ha hjÀlm pÄ dig.
Kör nykter.
Kör aldrig ensam i skogen.


Utloggad Jupiter

SV: Farliga moment/olyckor
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2015 kl. 14:24:00 »
Börja med att köra lugnt och lÀra kÀnna maskinen, dess bromsverkan, tyngdpunkt etc. KÀnn efter hur pass den understyr i kurvor tex. sÄ att ingen obehaglig överraskning kommer vid fel tillfÀlle.

Med rÀtt utrustning pÄ kroppen och intag av rÀtt vÀtska brukar det bli bra.

Glöm inte att ha god belysning.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Rickard Marklund

SV: Farliga moment/olyckor
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2015 kl. 05:57:44 »
Ett absolut farligt moment, jÀmför med MC eller bil Àr just kurvtagningen.
DÄ bakaxeln Àr odiffad sÄ vill maskinen rakt fram sÄ lÀnge bÄda bakhjulen har grepp, sÄ snart det inre hjulet tappar grepp sÄ fÄr du en "accelererad" svÀngning och maskinen kan i vÀrsta fall tippa - med dig under.
300 kg som hamnar ovanpÄ, kanske i ett dike har blivit mer Àn en persons död, man orkar helt enkelt inte lyfta bort maskinen, speciellt inte om man blivit skadad i samband med olyckan.

Överstegring i branta backar Ă€r ett annat riskmoment, fĂ„r man maskinen över sig i ett sĂ„nt moment sĂ„ kan det gĂ„ illa, Ă€ven om man har hjĂ€lm.

BÄda dessa former av olyckor Àr troligen starkt överrepresenterade bland folk som kört onyktra, sÄ Àven jag hÄller med om grundregeln att köra nykter.

De mjuka dÀcken Àr ocksÄ en riskfaktor nÀr man kör pÄ landsvÀg, pressar du maskinen hÄrt i en kurva nÀr du har lÄgt dÀcktryck sÄ kan dÀcket "plötsligt" ge med sig och du fÄr en svÄrkontrollerad situation som kan resultera i att du vÀlter.

SÄ lÀnge man kör lungt och inte utmanar för mycket vare sig uppÄt, nedÄt eller sidledes pÄ ojÀmn mark sÄ Àr det inte sÄ farligt att köra ATV.
Om du nÄgon gÄng hamnar i en situation dÀr du kÀnner att du kan vÀlta (det hÀnder), se till att du Àr beredd och kan hoppa undan sÄ att du inte fÄr maskinen över dig.
VÀlter maskinen, stÀng av den tills du fÄtt den pÄ rÀtt köl igen, sÄ att smörjningen pÄ motorn fungerar som tÀnkt.
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

 


Online just nu.

143 gÀster, 4 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
flyh, raptor350, WiseDuck, PerGrein,
Flest online idag: 200. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla pĂ„ testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sĂ€nker vĂ€rmen dĂ€r det Ă€r monterat. Nackdel, det som Ă€r lindat rostar bort jĂ€vligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man anvĂ€nda avgasbandage pĂ„ hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött pĂ„ detta jĂ€vla vĂ€dret nu,om det Ă€ndĂ„ kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! nĂ„gon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit mĂ„nga droppar pĂ„ 5 mĂ„nader... Bytt kopplings lamell och nu Ă€r det nĂ„got som klunkar inne i maskinen pĂ„ tomgĂ„ng
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig pĂ„ midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom hĂ„ller till pĂ„ Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i VĂ€rmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för pĂ„ lördag Ă€r det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme