Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte  (läst 4038 gånger)

Utloggad Dinli 4500cc

Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« skrivet: 15 oktober 2015 kl. 23:02:55 »
Hojt!

Bytte kamkedja. Motorn går runt utan att haverera. Inte minsta antydan till att starta. Smäller dock från avgaset. Kan väl tyda på tändinställning. Hittar ej något om att det går ställa tändningen. Cdin som sköter allt ang tändning kke? Hade fenomenet att den var svårstartad, svajig tomgång (fick ställa många ggr varje tur och rassel från kamkedjan (troligen. Bytte sträckare och rasslet fortsatte)

Har ej kollat gnista än då jag ej fått tag i tändstiftnyckel än. Bensin verkar den få iaf.

Läste något om att en sliten krysskil kan ändra tändningen - var sitter den krysskilen och är den svår att byta ? Läste även att någon o-ring kan sitta fel vid bränsleskruven och ge svajig tomgång.

Tips idéer lösningar mottages tacksamt !!!!!!!!!! :D

Utloggad Pv544

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2015 kl. 15:51:58 »
Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt?
Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2015 kl. 16:16:02 »
Jo det ska vara rätt. Följt alla 3 markeringar på kedjan och ställt motorn på ÖD.


Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt?
Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.

Utloggad Jupiter

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2015 kl. 16:19:10 »
Sliten kil låter som 60-tal, det är trotsallt konan som håller svänghjulen på plats, kilen är för att få det i rätt läge. Har du kollat så att det inte är pulsgivaren som lossnat och ligger an mot svänghjulet och det är där rasslet kommer samt att den inte tänder?
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2015 kl. 17:15:06 »
Nån påstod att krysskilen kunde slitas vid för många "backslag". Vet dock ej om min motor gjort såna. Kommer ej ihåg om motorn har en kåpa för svänghjulet - men det har den väl. Bara att lossa den och kolla då ? Lätt att byta pulsgivare ? Ganska säker att rasslet kom från höger sida (kopplings-sidan dock). Blev även tyst ett tag när jag bytte sträckare. Och sen återkom det.

Sliten kil låter som 60-tal, det är trotsallt konan som håller svänghjulen på plats, kilen är för att få det i rätt läge. Har du kollat så att det inte är pulsgivaren som lossnat och ligger an mot svänghjulet och det är där rasslet kommer samt att den inte tänder?

Utloggad Gasser

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2015 kl. 07:52:28 »
Oj, att du vågade byta kamkedja utan att ta loss tändstiftet för att kolla att kolven verkligen stod i övre dödläget...
-Jag tyckte markeringarna i kåpan var lite otydliga, tyckte det var lätt att missuppfatta vilken markering som gällde då det var flera streck intill varandra. Men det fanns bra beskrivningar att tanka ner bl.a härifrån forumet med vettiga bilder som underlättade jobbet.

Vred du runt motorn för hand innan du körde den på startmotorn? Gick det trögt? (Okey, du hade tändstift i och därav kompression, men gick det trögare först för att sedan bli en aning lättare?)

Jag hade nog testat om den startar med Startgas, sedan accepterat läget och demonterat ventilkåpa, lutat hjulingen på sidan (för att inte motoroljan ska rinna ut) och demonterat motorkåpan för att kolla att verkligen alla 3 markeringar hamnat rätt på kamkedja och dreven.

Lycka till, hoppas att det löser sig!

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2015 kl. 21:10:35 »
Hojt!

Jodå det var väl inte så läskigt - kollade var jag tyckte "t" fanns (den sista av de 5 strecken tror jag - otydligt som du säger. Kollade så kammarna stod rätt ut. Och monterade kamkedjan enligt de 3 markeringarna. Drog sen runt motorn flera varv för hand. Men visst är det spännande att pröva med startmotorn sen.
Jo trögt ibland att dra runt ibland och sen lätt som det ska vara när det finns komp. Tyckte dock den var hårdare i kompet vid första kamkedjemontaget.

Prövade startgas idag. Kollat gnistan och det fanns gnista. Och förgasaren är fylld med bensin. Inte ett liv. Smäller från avgaset ibland. Men motorn tänder ej. Ska rengöra fuggen härnäst. Sen får det väl bli att ta väck kåpan igen. Undrar på cdi och startrelä och sånt - kan det ha gett sig? Brukar alltid gå sönder något helt oväntat när man ska laga något.

Jävligt störigt !!

Tack behöver all lycka jag kan få


Oj, att du vågade byta kamkedja utan att ta loss tändstiftet för att kolla att kolven verkligen stod i övre dödläget...
-Jag tyckte markeringarna i kåpan var lite otydliga, tyckte det var lätt att missuppfatta vilken markering som gällde då det var flera streck intill varandra. Men det fanns bra beskrivningar att tanka ner bl.a härifrån forumet med vettiga bilder som underlättade jobbet.

Vred du runt motorn för hand innan du körde den på startmotorn? Gick det trögt? (Okey, du hade tändstift i och därav kompression, men gick det trögare först för att sedan bli en aning lättare?)

Jag hade nog testat om den startar med Startgas, sedan accepterat läget och demonterat ventilkåpa, lutat hjulingen på sidan (för att inte motoroljan ska rinna ut) och demonterat motorkåpan för att kolla att verkligen alla 3 markeringar hamnat rätt på kamkedja och dreven.

Lycka till, hoppas att det löser sig!

Utloggad Pv544

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2015 kl. 23:13:04 »
Har du gnista så borde det ju vara att den tänder vid fel tillfälle.
Och du har väl bara bytt kamkedja va? Då känns det ju mest troligt att det ändå är så att det hamnat fel.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2015 kl. 05:14:59 »
 
Ja kan vara så. Hur kollar jag att kolven är i ÖD ? Lyser med stark ficklampa i tändstifthålet ? Att känna efter med en sticka av något slag kan ju vara lägligt också men får vara rätt material så den inte lämnar nåt fragment i cyl. En metallsticka som de har när de stickar tröjor. Får skaffa mig en ny hobby och häva mig i tröjstickandet så jag får tag i en sån sticka :)


Har du gnista så borde det ju vara att den tänder vid fel tillfälle.
Och du har väl bara bytt kamkedja va? Då känns det ju mest troligt att det ändå är så att det hamnat fel.

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2015 kl. 23:04:08 »

Borde inte kolven krocka med ventilerna isåfall? Var också inne på detta spår efter dina inlägg men kom på att det borde väl inte gå att dra runt motorn

Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt?
Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.

Utloggad Pv544

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2015 kl. 01:47:18 »
Den tänder ju bara varannan gång den är uppe...

googla 4 stroke.  ()p
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2015 kl. 21:15:22 »
Ahupp ! Tycker det låter rätt logiskt utan att googla :) men hur i helvete vet jag vilken av gångerna den är i ÖD som den tänder ? :)

Den tänder ju bara varannan gång den är uppe...

googla 4 stroke.  ()p

 


Online just nu.

151 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
PeterDer
Flest online idag: 169. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme