Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte  (läst 4277 gånger)

Utloggad Dinli 4500cc

Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« skrivet: 15 oktober 2015 kl. 23:02:55 »
Hojt!

Bytte kamkedja. Motorn går runt utan att haverera. Inte minsta antydan till att starta. Smäller dock från avgaset. Kan väl tyda på tändinställning. Hittar ej något om att det går ställa tändningen. Cdin som sköter allt ang tändning kke? Hade fenomenet att den var svårstartad, svajig tomgång (fick ställa många ggr varje tur och rassel från kamkedjan (troligen. Bytte sträckare och rasslet fortsatte)

Har ej kollat gnista än då jag ej fått tag i tändstiftnyckel än. Bensin verkar den få iaf.

Läste något om att en sliten krysskil kan ändra tändningen - var sitter den krysskilen och är den svår att byta ? Läste även att någon o-ring kan sitta fel vid bränsleskruven och ge svajig tomgång.

Tips idéer lösningar mottages tacksamt !!!!!!!!!! :D

Utloggad Pv544

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2015 kl. 15:51:58 »
Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt?
Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2015 kl. 16:16:02 »
Jo det ska vara rätt. Följt alla 3 markeringar på kedjan och ställt motorn på ÖD.


Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt?
Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.

Utloggad Jupiter

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2015 kl. 16:19:10 »
Sliten kil låter som 60-tal, det är trotsallt konan som håller svänghjulen på plats, kilen är för att få det i rätt läge. Har du kollat så att det inte är pulsgivaren som lossnat och ligger an mot svänghjulet och det är där rasslet kommer samt att den inte tänder?
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2015 kl. 17:15:06 »
Nån påstod att krysskilen kunde slitas vid för många "backslag". Vet dock ej om min motor gjort såna. Kommer ej ihåg om motorn har en kåpa för svänghjulet - men det har den väl. Bara att lossa den och kolla då ? Lätt att byta pulsgivare ? Ganska säker att rasslet kom från höger sida (kopplings-sidan dock). Blev även tyst ett tag när jag bytte sträckare. Och sen återkom det.

Sliten kil låter som 60-tal, det är trotsallt konan som håller svänghjulen på plats, kilen är för att få det i rätt läge. Har du kollat så att det inte är pulsgivaren som lossnat och ligger an mot svänghjulet och det är där rasslet kommer samt att den inte tänder?

Utloggad Gasser

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2015 kl. 07:52:28 »
Oj, att du vågade byta kamkedja utan att ta loss tändstiftet för att kolla att kolven verkligen stod i övre dödläget...
-Jag tyckte markeringarna i kåpan var lite otydliga, tyckte det var lätt att missuppfatta vilken markering som gällde då det var flera streck intill varandra. Men det fanns bra beskrivningar att tanka ner bl.a härifrån forumet med vettiga bilder som underlättade jobbet.

Vred du runt motorn för hand innan du körde den på startmotorn? Gick det trögt? (Okey, du hade tändstift i och därav kompression, men gick det trögare först för att sedan bli en aning lättare?)

Jag hade nog testat om den startar med Startgas, sedan accepterat läget och demonterat ventilkåpa, lutat hjulingen på sidan (för att inte motoroljan ska rinna ut) och demonterat motorkåpan för att kolla att verkligen alla 3 markeringar hamnat rätt på kamkedja och dreven.

Lycka till, hoppas att det löser sig!

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2015 kl. 21:10:35 »
Hojt!

Jodå det var väl inte så läskigt - kollade var jag tyckte "t" fanns (den sista av de 5 strecken tror jag - otydligt som du säger. Kollade så kammarna stod rätt ut. Och monterade kamkedjan enligt de 3 markeringarna. Drog sen runt motorn flera varv för hand. Men visst är det spännande att pröva med startmotorn sen.
Jo trögt ibland att dra runt ibland och sen lätt som det ska vara när det finns komp. Tyckte dock den var hårdare i kompet vid första kamkedjemontaget.

Prövade startgas idag. Kollat gnistan och det fanns gnista. Och förgasaren är fylld med bensin. Inte ett liv. Smäller från avgaset ibland. Men motorn tänder ej. Ska rengöra fuggen härnäst. Sen får det väl bli att ta väck kåpan igen. Undrar på cdi och startrelä och sånt - kan det ha gett sig? Brukar alltid gå sönder något helt oväntat när man ska laga något.

Jävligt störigt !!

Tack behöver all lycka jag kan få


Oj, att du vågade byta kamkedja utan att ta loss tändstiftet för att kolla att kolven verkligen stod i övre dödläget...
-Jag tyckte markeringarna i kåpan var lite otydliga, tyckte det var lätt att missuppfatta vilken markering som gällde då det var flera streck intill varandra. Men det fanns bra beskrivningar att tanka ner bl.a härifrån forumet med vettiga bilder som underlättade jobbet.

Vred du runt motorn för hand innan du körde den på startmotorn? Gick det trögt? (Okey, du hade tändstift i och därav kompression, men gick det trögare först för att sedan bli en aning lättare?)

Jag hade nog testat om den startar med Startgas, sedan accepterat läget och demonterat ventilkåpa, lutat hjulingen på sidan (för att inte motoroljan ska rinna ut) och demonterat motorkåpan för att kolla att verkligen alla 3 markeringar hamnat rätt på kamkedja och dreven.

Lycka till, hoppas att det löser sig!

Utloggad Pv544

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2015 kl. 23:13:04 »
Har du gnista så borde det ju vara att den tänder vid fel tillfälle.
Och du har väl bara bytt kamkedja va? Då känns det ju mest troligt att det ändå är så att det hamnat fel.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2015 kl. 05:14:59 »
 
Ja kan vara så. Hur kollar jag att kolven är i ÖD ? Lyser med stark ficklampa i tändstifthålet ? Att känna efter med en sticka av något slag kan ju vara lägligt också men får vara rätt material så den inte lämnar nåt fragment i cyl. En metallsticka som de har när de stickar tröjor. Får skaffa mig en ny hobby och häva mig i tröjstickandet så jag får tag i en sån sticka :)


Har du gnista så borde det ju vara att den tänder vid fel tillfälle.
Och du har väl bara bytt kamkedja va? Då känns det ju mest troligt att det ändå är så att det hamnat fel.

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2015 kl. 23:04:08 »

Borde inte kolven krocka med ventilerna isåfall? Var också inne på detta spår efter dina inlägg men kom på att det borde väl inte gå att dra runt motorn

Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt?
Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.

Utloggad Pv544

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2015 kl. 01:47:18 »
Den tänder ju bara varannan gång den är uppe...

googla 4 stroke.  ()p
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Dinli 4500cc

SV: Startar ej! Tändning/kamkedjebyte
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2015 kl. 21:15:22 »
Ahupp ! Tycker det låter rätt logiskt utan att googla :) men hur i helvete vet jag vilken av gångerna den är i ÖD som den tänder ? :)

Den tänder ju bara varannan gång den är uppe...

googla 4 stroke.  ()p

 


Online just nu.

183 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Cln, Erlander, foenik,
Flest online idag: 230. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme