Jag tycker hjulingen är lite väl snäll i ingreppet, det är iofs lättkört men lite mer bett hade det kunnat få finnas. Nån som har provat spop-kitet, fas 1? Omdöme? Bakhjulsåka?
Det som brukar skilja i variatorkiten är vikter och mottrycksfjädern så att den oftast accelererar bättre med någon lägre topfart, eller tvärtom. Bakhjulsåka pga. ett variatorkit har jag mycket svårt att tro, krävs mer än så. Lite vikter bak kanske?
Yes, det är vikter och fjädrar man har att laborera med. Med tyngre vikter och starkare fjäder krävs högre varvtal för att variatorerna ska växla, vilket gör att man har mer effekt för en viss fart och eventuellt en lägre toppfart ifall motorn inte orkar växla ut variatorerna helt. Mer effekt för en viss fart är vad man vill ha ifall man vill köra på bakhjulen =) Jag hade en Arctic Cat 700 XT förut, med lite drygt 40 ärliga hästar i motorn, och den fick jag upp på bakhjulen på lågväxeln ibland. Min CF 800 har lite drygt 60 ärliga hästar i motorn, så även med lite längre hjulbas borde det gå att bakawheela med rätt variatorkalibrering. Nu har jag inte gjort några ordentliga försök med min än, då den är under inkörning, men framhjulen har inte känts lätta en enda gång när jag har gasat till på lågväxeln.Om det är nå'n som har egen erfarenhet av variatorkit på just terralander/X8/cforce 800 så får ni gärna höra av er!Sme-oscar, okej, på vilken maskin?