Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX  (läst 2912 gånger)

Utloggad vojma

Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« skrivet: 13 september 2015 kl. 17:07:49 »
Jag är typ sekunder ifrån att beställa min första riktiga ATV (har haft en Kina-ATV 250 förr) och har fastnat för Can-Am's 650 MAX men börjar nu fundera på om jag verkligen ska ha en lång maskin.

Jag kommer mest att köra efter skogsvägar/stigar, inte mycket ler-badande, kanske nån gång per år ska det skjutsas. Jag kommer att låna ett plogblad för att prova om min gård är lämplig att skotta med fyrhjulingen, i så fall så kan det bli inköp av eget.

Vad upplever ni som testat för för- och nackdelar när det kommer till denna punkt?

Utloggad Hydro

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #1 skrivet: 13 september 2015 kl. 19:33:43 »
Detta är liksom många andra saker rätt personligt, och lite avvägt på var och hur man kör.
Jag har nästan enbart kört korta maskiner, men jag har många gånger åkt ihop med dem som har långa, och visst finns där skillnader.

De längre är lite stabilare på väg, särskilt med passagerare, men jag tycker att de klart största skillnaderna kommer i skogen.

Can-Am är av någon outgrundlig anledning lite mer vältbenägna än andra, och då främst framåt/bakåt.
Det har säkert med fjädersättning, tyngdpunkt mm att göra och kanske även med tillslaget som ofta är lite hårdare än på många andra.
En kort Outlander/Renegade stegrar sig alltså lättare vid starka motlut eller om man skall över nån stenmur eller så, medan en lång är betydligt mycket tryggare i dessa sammanhang.
Och då även i jämförelse med Grizzly osv.
Men visst ger längden lite busskänsla, magen asar ofta i och ibland kan det krävas att man backar en gång extra där det är trixigt osv.
Men det beror lite på hur och var man kör också, som sagt.
Men generellt så kommer långa maskiner längre ut i skogen innan det blir stopp.

En annan aspekt att beakta är att Max-maskiner ofta har ett klart högre andrahandsvärde.
Jag köpte själv Outlander tidigt i våras och trots att jag gillar de långa bättre så blev det en kort eftersom jag inte tyckte den extra längden skulla vara värd 30 000:-
För ungefär så mycket skilde det.
...har ju naturligtvis chansen att få tillbaka en del vid en försäljning, men trodde inte att man skulle få tillbaka hela 30-lappen.
Och eftersom jag mest skulle åka vägar av olika kvalité fick det bli en kort.

(som kuriosa kan nämnas att jag även vält massa gånger även med Grizzly, åt alla håll, så skillnaden är inte jättestor, men den finns)
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Sme-oscar

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #2 skrivet: 13 september 2015 kl. 20:54:47 »
Lite sämre vändradie på Max modellerna. så ska man köra runt och trixa i trånga utrymmen så borde man välja kort enligt mig

Utloggad osla

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #3 skrivet: 13 september 2015 kl. 21:22:36 »
jag har en kort, och en kompis jag kör mycket med har en lång (båda polaris dock) och i skogen kör jag oftast ifrån kompisen eftersom han måste backa och ta om ofta när det börjar bli trängre, den har lättare att hänga upp sig på stenar stubbar mm  eftersom inte bakhjulet hinner börja klättra upp innan framhjulet går ner på marken igen. men vid arbete blir det tvärs om, den går betydligt bättre och dra med, även ploga fungerar betydligt mycket bättre då det är lite mer tyngt samt längre hjulbas, den ställer sig inte tvärs över på en gång.

men det är en smaksak, personligen skulle jag inte köpa en lång, men det är för att det inte passar min körning

Utloggad Hydro

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #4 skrivet: 13 september 2015 kl. 21:32:00 »
Skillnaden på Polaris långa/korta är mindre än skillnaden på Can-am:s.

Exakta mått vet jag dock inte, och vi pratar förvisso om centimetrar... men oavsett bör man inte jämföra med en Polaris då de normalt sett tar sig fram klart bättre i skogen i original än vad en Can-Am gör i original.

En längre maskin kan alltid behöva nån extra backning ja, men vem har brått?
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Sme-oscar

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #5 skrivet: 13 september 2015 kl. 22:33:57 »
Frågan som du skall ställa dig kanske är att varför skall jag ha en lång modell. Jag tog det pga att jag kommer att åka två mycket när jag kör runt hemma.

Utloggad vojma

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #6 skrivet: 14 september 2015 kl. 16:49:35 »
Det blev en lång.

Hade fått ett bra pris på en 2016 men så upptäckte jag att de har tagit bort både bågen fram och bak samt handtagsskydden. Dessutom så lyckades jag pruta in DPS-modulen i det redan tidigare överenskomna priset på en 2015.

Så nu står den i garaget och glänser  :D :D :D

Jag tror inte att det blir så mycket att åka två på den men å andra sidan så ska jag inte heller åka så mycket i snårig skog så jag tror det blir bra så här.

Tack för bra svar från er alla. ()p

Utloggad nicket5

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #7 skrivet: 14 september 2015 kl. 18:13:16 »
Grattis till en fin maskin! ()p

Det kommer funka fint med en max, jag har aldrig haft problem med att den är för lång.
Bara som Hydro säger men får backa någon gång i bland extra.
Tycker det är stor fördel när man kör uppför och ner för med max.
Där andra med korta håller på att slå över uppför kan man bara köra lugnt upp.
Det är också kanon att kunna ta med sig en till som sitter riktigt bra utan att personen hänger på en som en ryggsäck.

Sedan finns det ju för och nackdelar med allt och man kan slå runt eller rulla med alla fyrhjulingar.

Det märker man när man börjar testa de yttre gränserna vad man och maskinen klarar av. ;) 

 
Can-Am Outlander Max 800R LTD -09

Utloggad Hydro

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #8 skrivet: 14 september 2015 kl. 20:33:40 »
Tack för bra svar från er alla. ()p

Du tror väl inte att du är klar här nu??

Nänä, först fixas bilder på maskin, sen fixas bilder på maskin i sin rätta miljö.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad vojma

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #9 skrivet: 14 september 2015 kl. 22:29:24 »
Ok, här kommer bilden...

Utloggad vojma

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #10 skrivet: 14 september 2015 kl. 22:30:00 »
...nu börjar jag spara till den här...

Utloggad Sme-oscar

SV: Köpa första ATV:n - MAX eller inte MAX
« Svar #11 skrivet: 14 september 2015 kl. 22:53:27 »
Riktigt fin maskin. Du kommer definitivt inte bli missnöjd.  ()p

 


Online just nu.

200 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
GeFeldz, ra, Anta1,
Flest online idag: 221. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme