Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Drivremmens hållbarhet  (läst 1124 gånger)

Utloggad Jupiter

Drivremmens hållbarhet
« skrivet: 2 september 2015 kl. 15:53:56 »
Hej alla.

Jag såg på lite olika ställen att det finns teorier om att drivremmarna håller längre om man inte ligger och kör tex. terräng eller annan off-road körning i högväxel utan använder låg så mycket som möjligt då det förhindrar att remmen tvingas slira när motorn orkar men fästet ändå blir för högt för drivhjulen. Fanns till och med de som menade att kör på låg alltid frånsett vid ren vägkörning. Vad är era erfarenheter kring detta?  :)
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Einherjer

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #1 skrivet: 2 september 2015 kl. 19:04:10 »
Jag kör alltid på lågen utanför väg men vet inte om det hjälper jättemycket på Arctic Cat för dom, Suzuki och Yamaha har ju våtkoppling så remmen ligger i konstant ingrepp. Men känns bättre att köra lågen utanför väg eftersom det är det den ska användas till :)

MVH
Arctic Cat 1000xt 2014 :DV (Min)
Kawasaki Bruteforce 650 2012 :DV (Frugans)

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #2 skrivet: 2 september 2015 kl. 19:24:50 »
Kontentan av att alltid köra på högen med en grizzly blir slut koppling = mycket dyrare än att byta rem.

Så när man leker i lera, drar tungt eller fiskör använd låg.

Har märkt att när man piskar grusväg så verkar det slita rem endel.

Detta är min erfarenhet.  ()p
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad rally nizze..

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #3 skrivet: 2 september 2015 kl. 19:30:32 »
Vid tomkörning i terräng utan timmer kärra eller svåra hinder kör jag som oftast på 2wd hög, lägger bara i 4wd låg när det blir knotigt eller lutar mkt.
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Jupiter

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #4 skrivet: 2 september 2015 kl. 19:55:08 »
Jag kör alltid på lågen utanför väg men vet inte om det hjälper jättemycket på Arctic Cat för dom, Suzuki och Yamaha har ju våtkoppling så remmen ligger i konstant ingrepp. Men känns bättre att köra lågen utanför väg eftersom det är det den ska användas till :)

MVH

Samma som på Hisun (Yamaha likheten ni vet  ;) ) , men det verkar som att det nog finns ett visst samband med att köra i rätt "växel" kontra remmens hållbarhet.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad skogsbonne

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #5 skrivet: 2 september 2015 kl. 20:02:40 »
På yamaha mfl byter man aldrig rem eftersom det är kopplingen som tar smällen.

Kör man hög på tex can am och kryper runt så blir det ju att det slirar lite hela tiden och det är ju inte nyttigt, remmen gillar heller inte värme
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad Einherjer

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #6 skrivet: 2 september 2015 kl. 20:52:27 »
Hisunaha  :headbang:
Arctic Cat 1000xt 2014 :DV (Min)
Kawasaki Bruteforce 650 2012 :DV (Frugans)

Utloggad Hydro

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #7 skrivet: 2 september 2015 kl. 21:39:39 »
Olika maskiner har olika konstruktion, så därför skiljer remslitaget en del.
En annan sak att betänka vid växelval är att man på lågen ofta får bättre ventilation i CVT:n pga det högre varvet... som ju i sin tur kan påverka tex remslitaget.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad osla

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #8 skrivet: 3 september 2015 kl. 16:18:04 »
man känner då det är läge att lägga i lågen. känns direkt när det börjar slira på rem/koppling, då är det bara växla ner, annars går det fort att slira sönder koppling/rem eller både och på dom med koppling, då det ändå slirar lite på remmen fast man har kopplingen, då det inte är fullt remtryck riktigt i början

Utloggad Mattismarkus

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #9 skrivet: 4 september 2015 kl. 11:36:43 »
kör man under 40 så är det alltid lågväxel, jag kör bara högväxel vid transportsträckor, fast då är ju lågväxeln ganska hög på king quaden..

Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad skogsbonne

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #10 skrivet: 4 september 2015 kl. 16:58:06 »
Så om du kör 30 på grusväg så lägger du i lågen  :hmmm:
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

 


Online just nu.

96 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, Tirill, micke50,
Flest online idag: 178. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme