Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Drivremmens hållbarhet  (läst 1049 gånger)

Utloggad Jupiter

Drivremmens hållbarhet
« skrivet: 2 september 2015 kl. 15:53:56 »
Hej alla.

Jag såg på lite olika ställen att det finns teorier om att drivremmarna håller längre om man inte ligger och kör tex. terräng eller annan off-road körning i högväxel utan använder låg så mycket som möjligt då det förhindrar att remmen tvingas slira när motorn orkar men fästet ändå blir för högt för drivhjulen. Fanns till och med de som menade att kör på låg alltid frånsett vid ren vägkörning. Vad är era erfarenheter kring detta?  :)
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Einherjer

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #1 skrivet: 2 september 2015 kl. 19:04:10 »
Jag kör alltid på lågen utanför väg men vet inte om det hjälper jättemycket på Arctic Cat för dom, Suzuki och Yamaha har ju våtkoppling så remmen ligger i konstant ingrepp. Men känns bättre att köra lågen utanför väg eftersom det är det den ska användas till :)

MVH
Arctic Cat 1000xt 2014 :DV (Min)
Kawasaki Bruteforce 650 2012 :DV (Frugans)

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #2 skrivet: 2 september 2015 kl. 19:24:50 »
Kontentan av att alltid köra på högen med en grizzly blir slut koppling = mycket dyrare än att byta rem.

Så när man leker i lera, drar tungt eller fiskör använd låg.

Har märkt att när man piskar grusväg så verkar det slita rem endel.

Detta är min erfarenhet.  ()p
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad rally nizze..

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #3 skrivet: 2 september 2015 kl. 19:30:32 »
Vid tomkörning i terräng utan timmer kärra eller svåra hinder kör jag som oftast på 2wd hög, lägger bara i 4wd låg när det blir knotigt eller lutar mkt.
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo V70 2.4D 07
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Jupiter

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #4 skrivet: 2 september 2015 kl. 19:55:08 »
Jag kör alltid på lågen utanför väg men vet inte om det hjälper jättemycket på Arctic Cat för dom, Suzuki och Yamaha har ju våtkoppling så remmen ligger i konstant ingrepp. Men känns bättre att köra lågen utanför väg eftersom det är det den ska användas till :)

MVH

Samma som på Hisun (Yamaha likheten ni vet  ;) ) , men det verkar som att det nog finns ett visst samband med att köra i rätt "växel" kontra remmens hållbarhet.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad skogsbonne

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #5 skrivet: 2 september 2015 kl. 20:02:40 »
På yamaha mfl byter man aldrig rem eftersom det är kopplingen som tar smällen.

Kör man hög på tex can am och kryper runt så blir det ju att det slirar lite hela tiden och det är ju inte nyttigt, remmen gillar heller inte värme
Can-am Renegade 1000R xmr -17
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13


Avestavagnen 4.2 H

Can-am Renegade 1000 xxc -15 såld
Yamaha Grizzly 700 Eps -11 såld
Sprint 150 cc kina skit såld
Yamaha Raptor 700 - 07 såld
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13 såld
Yamaha Yfz 450 - 04 såld
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10 såld
Polaris outlaw 500 -06 såld
Yamaha Raptor 700 -08 såld
Yamaha Yfz 450 - 07 såld
Yamaha Grizzly 350 -08 såld
Massey ferguson 400(arctic cat) såld - 07

Utloggad Einherjer

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #6 skrivet: 2 september 2015 kl. 20:52:27 »
Hisunaha  :headbang:
Arctic Cat 1000xt 2014 :DV (Min)
Kawasaki Bruteforce 650 2012 :DV (Frugans)

Utloggad Hydro

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #7 skrivet: 2 september 2015 kl. 21:39:39 »
Olika maskiner har olika konstruktion, så därför skiljer remslitaget en del.
En annan sak att betänka vid växelval är att man på lågen ofta får bättre ventilation i CVT:n pga det högre varvet... som ju i sin tur kan påverka tex remslitaget.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad osla

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #8 skrivet: 3 september 2015 kl. 16:18:04 »
man känner då det är läge att lägga i lågen. känns direkt när det börjar slira på rem/koppling, då är det bara växla ner, annars går det fort att slira sönder koppling/rem eller både och på dom med koppling, då det ändå slirar lite på remmen fast man har kopplingen, då det inte är fullt remtryck riktigt i början

Utloggad Mattismarkus

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #9 skrivet: 4 september 2015 kl. 11:36:43 »
kör man under 40 så är det alltid lågväxel, jag kör bara högväxel vid transportsträckor, fast då är ju lågväxeln ganska hög på king quaden..

Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad skogsbonne

SV: Drivremmens hållbarhet
« Svar #10 skrivet: 4 september 2015 kl. 16:58:06 »
Så om du kör 30 på grusväg så lägger du i lågen  :hmmm:
Can-am Renegade 1000R xmr -17
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13


Avestavagnen 4.2 H

Can-am Renegade 1000 xxc -15 såld
Yamaha Grizzly 700 Eps -11 såld
Sprint 150 cc kina skit såld
Yamaha Raptor 700 - 07 såld
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13 såld
Yamaha Yfz 450 - 04 såld
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10 såld
Polaris outlaw 500 -06 såld
Yamaha Raptor 700 -08 såld
Yamaha Yfz 450 - 07 såld
Yamaha Grizzly 350 -08 såld
Massey ferguson 400(arctic cat) såld - 07

 


Online just nu.

162 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Honda-Robban, Hisun utv,
Flest online idag: 209. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme