Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Monterade nya däck på min sportsman, tar i styrled. Vilka spacers? Hur har n gj.  (läst 2856 gånger)

Utloggad fyrre

Hej. Monterade nya däck på min sportsman 450. Till min förvåning är dom för breda fram och skrapar i styrled. Hade innan 26x9,5-12 monterat fram, och då hade jag ett spel på ett par mm iaf. Nu böt jag till Kenda bear claw 26x9-12, och trodde att det skulle gå fint men dessa är vad det verkar bredare.

Finns ju 2 alternativ aktuella nu. Spacers med inbyggda bultar, eller spacersskiva + montera länge genomgående hjulbultar. Grejen är att dom minsta färdiga spacers jag hittat är på 1'' ( typ dessa http://www.gooffroad.se/spacers/spacer-platta-4156-1.html). Var hittar jag 1/2 tjocka?

Alternativ 2. Få tag i längre bultar + spacer. Var hittar jag längre bultar, och var hittar jag spacersplatta 1/2 tum?

klart det skulle fungera med 1 tums spacers, men känns överdrivet då jag inte har för avsikt att varken bredda bak eller använda snökedjor.

MVH

Utloggad fyrre

Hittade nu efter lite spaning att polaris har en längre modell av hjulbultar som dom använder för deras alufälgar. dessa är 1,38 inch långa och mina är 1,12 inch. dvs 0,26 tum längre = 6,6 mm = ungerfär en kvarts tum. det borde funka. då gäller det att hitta en kvarttums spacer skiva, alternativs om man kan sätta typ karosseribrickor eller dylikt? blir det stabilt nog?

mvh

Utloggad ZebuZa

Jag kör med kaross brickor på vintern när jag har kedjorna på. Dock blir de ju inga hastigheter med kedjor på, men mina hjul har inte lossnat än iaf :headbang:

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
Hittade nu efter lite spaning att polaris har en längre modell av hjulbultar som dom använder för deras alufälgar. dessa är 1,38 inch långa och mina är 1,12 inch. dvs 0,26 tum längre = 6,6 mm = ungerfär en kvarts tum. det borde funka. då gäller det att hitta en kvarttums spacer skiva, alternativs om man kan sätta typ karosseribrickor eller dylikt? blir det stabilt nog?

mvh

Biltemas spacerplattor borde funka, dom finns väl i 5mm?
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad osla

när jag monterade större däck så satte jag bara en bricka på varje hjulbult, exakt tjocklek vet jag inte, men fälgen centrerar i navet utan problem, så det gör inget

Utloggad Persson-

Sätt vanliga m10brickor tills du får "slut på gängor". Har du tur räcker det.

Fungerar bra i hastighet även.

Utloggad Tripod

Min Sportsman har dom längre bultarna. Då jag monterade Bighorn däcken blev det tight fram så jag köpte tjocka brickor och shimsade 6-7mm. Fälgen centrerar fortfarande på navets styrningar. Köp dom längre bultarna samt brickor med så exakt hål som möjligt så blir det bra.
Förlängda hjulbultar finns på http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/polaris/sportsman-400/hjulbult-i-sats-polaris-sportsman-ranger.html eller som original (om det nu inte är samma).
Biltemas spacers passar inte, iallafall inte dom jag hade hemma (art nr 333321).
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld

Utloggad fyrre

tack för svar. ska försöka få en kille att göra spacers åt mig. har även mailat rubberdowncustoms och se om dom skickar till sverige och vad det skulle kosta, se--> http://www.rubberdowncustoms.ca/spacers.html .

Sista utvägen blir nog som ni säger att köpa längre bultar och shimsa ut med brickor. Går det med typ såna här?  (https://www.wurth.se/produkter/Produktkatalog/Fastmaterial/Brickor/Karosseribrickor/Karosseribricka-SRKB/?p=1) Den finns ju med diametrarna 20,24,25,30, och 40 mm (10,5 mm hål). Så stor som möjligt bara det får plats gissar jag.

Eller ska man ta nån rostfri hårdare variant?

Utloggad Bigbrute_91

köp vanliga spacer's till bil och borra om bult delnigen. köp en gäng stång m8-m10 (samma som du har idag) och bytt ut dina original bultar mot dessa som du kappar i önskad längd. jag näste en gängstången med en svetsloppa bakom navet också för att säkra det lite. gjorde jag å det funkar sketa bra

Utloggad xantiac5

Det finns spacerbultar som breddar ut, köpte på nätet för flera år sedan och det fungerar kanon. tror det var hos ATV huset jag beställde dem.
« Senast ändrad: 22 augusti 2015 kl. 22:36:36 av xantiac5 »

Utloggad Tripod

tack för svar. ska försöka få en kille att göra spacers åt mig. har även mailat rubberdowncustoms och se om dom skickar till sverige och vad det skulle kosta, se--> http://www.rubberdowncustoms.ca/spacers.html .

Sista utvägen blir nog som ni säger att köpa längre bultar och shimsa ut med brickor. Går det med typ såna här?  (https://www.wurth.se/produkter/Produktkatalog/Fastmaterial/Brickor/Karosseribrickor/Karosseribricka-SRKB/?p=1) Den finns ju med diametrarna 20,24,25,30, och 40 mm (10,5 mm hål). Så stor som möjligt bara det får plats gissar jag.

Eller ska man ta nån rostfri hårdare variant?

Känns som det är enklare att ringa www.gooffroad.se , 1,5" spacer för 895:- :)
http://www.gooffroad.se/spacers/hjuldistans-spacer-polaris-50mm.html

Eller så byter du bultar http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/polaris/sportsman-400/hjulbult-i-sats-polaris-sportsman-ranger.html för 495:- och köper vanliga brickor för nån tia...
Jag köpte 16st (2st till varje bult) såna här brickor och filade liiiite i hålet så dom passa precis.
http://www.swedol.se/fyrkantsbricka-s4b-fzb.html , fanns i lösvikt så blev inte dyrt.

« Senast ändrad: 22 augusti 2015 kl. 22:50:13 av Tripod »
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld

Utloggad osla

tack för svar. ska försöka få en kille att göra spacers åt mig. har även mailat rubberdowncustoms och se om dom skickar till sverige och vad det skulle kosta, se--> http://www.rubberdowncustoms.ca/spacers.html .

Sista utvägen blir nog som ni säger att köpa längre bultar och shimsa ut med brickor. Går det med typ såna här?  (https://www.wurth.se/produkter/Produktkatalog/Fastmaterial/Brickor/Karosseribrickor/Karosseribricka-SRKB/?p=1) Den finns ju med diametrarna 20,24,25,30, och 40 mm (10,5 mm hål). Så stor som möjligt bara det får plats gissar jag.

Eller ska man ta nån rostfri hårdare variant?

nu har jag nog dom långa bultarna på min, iaf längre än kompisens sprtsgubbe. men massor av gäng kvar efter att jag schimsat ut fälgen. ta så stora brickor som det går att få dit, stöder ju lite bättre med större bricko. tycker det känns onödigt att köpa spacers för nästan tusenlappen om det räcker med några brickor

 


Online just nu.

168 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Fenrisulven, Jens vestberg, Diesel Nordlöf, doggcrap,
Flest online idag: 188. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme