ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?  (läst 7685 gånger)

Utloggad Micke_c

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Total likes: 34
    • Visa profil
Micke_c
Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« skrivet: 19 augusti 2015 kl. 20:04:24 »
Tjena.

Jag har en Grizzly 660 år 2005.

Den är helt ok, men några saker stör mig.

1. Den är onödigt högt växlad, främst på backen, men även på lågväxel.
Premiären är smord osv, remen är ok.
Variatorkiten som finns att köpa, verkar ju bara vara fjäder till sekundär och vikter till premiär, men det hindrar ju bara från att växla upp, men sänker inte utväxlingen, Eller?
Jag drar inte tungt, men vill kunna smyga lite saktare utan att våtkopplingen behöver slira.

2. Den är väldigt onödigt högljud i ljuddämparen. (Orginal ca 600tim)
Går det att packa om dom?

Jag har sett på Youtube att Amerikanarna sätter brickan till muttern på premiären innanför distansen istället, för att få isär skivorna, och därmed sänka utväxlingen.

Någon här som gjort det?
Får verkligen splinsen fullt tag?

Den är helt orginal, även standarddim på däcken.

Mvh,
Micke.

« Senast ändrad: 19 augusti 2015 kl. 20:18:27 av Micke_c »
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Total likes: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
myggan83
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2015 kl. 21:47:12 »
Finns att köpa nerväxlingskit på yamaha store. Iaf på yamaha store bjälverud. Har för mig att det är shims av nåt slag.
Anmäl till moderator   Loggat
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad Bigbrute_91

  • Mud is a way of religion
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 62
  • Kön: Man
  • Bruteforce 750
    • Visa profil
Bigbrute_91
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2015 kl. 21:58:17 »
som ovan sa :) finns på yamaha, var ine idag och skulle köpa till min kostade 799kr har jag för mig O0
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Micke_c

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Total likes: 34
    • Visa profil
Micke_c
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2015 kl. 08:37:09 »
Hej.

Ok, tack för svar.
800kr för sims låter lite saftigt.
Det borde innehålla fjädrar, osv....
Det får bli ett sådant.


Någon som packat om ljuddämparen?
Är det ens möjligt?


Micke.
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad Bigbrute_91

  • Mud is a way of religion
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 62
  • Kön: Man
  • Bruteforce 750
    • Visa profil
Bigbrute_91
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #4 skrivet: 20 augusti 2015 kl. 23:49:46 »
Citat från: Micke_c skrivet 20 augusti 2015 kl. 08:37:09
Hej.

Ok, tack för svar.
800kr för sims låter lite saftigt.
Det borde innehålla fjädrar, osv....
Det får bli ett sådant.


Någon som packat om ljuddämparen?
Är det ens möjligt?


Micke.

kan inte svara på om det var ink fjädrar. Dom hade inte till min kodiak. Ljuddämparen bör du kunna packa om på närmaste mc verkstad. :-)
Anmäl till moderator   Loggat

Cummins

  • Gäst
Cummins
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2015 kl. 03:15:39 »
Jag kan rekommendera att svarva den yttre främre variator skivan den rörliga alltså. Min inre var mest sliten på mitten, behövde bara putsa rätt den så blev det rätt.
Om ni kollar så går inte remmen helt ner till centrum utan ligger nån cm ovanför, man svarvar skivan i en vinkel så man bara tar mera in mot centrum (1mm- 1,5mm), då påverkas inte topphastighet eller nått utan bara krypläget. Distans som finns att köpa minskar greppet som splinsen har, vilket inte gillar den metoden, fungerar javisst - bäst nej.

Stage 1 -Machining the inner and outer primary sheaves to allow the belt to drop lower in the primary gaining you a lower gear ratio to pull bigger tires easier, giving you better throttle response and better throttle control especially when running larger tires. Our machining gains a lower gear ratio than any shim mod or clutch kit can ever compare to, for the maximum low end gains, machining the primary clutch is the only way to go!
http://airdamclutches.com/yamaha.html

 
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad DM

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 155
  • Total likes: 7
    • Visa profil
DM
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #6 skrivet: 21 augusti 2015 kl. 20:20:50 »
Citat från: Micke_c skrivet 20 augusti 2015 kl. 08:37:09
Hej.

Ok, tack för svar.
800kr för sims låter lite saftigt.
Det borde innehålla fjädrar, osv....
Det får bli ett sådant.


Någon som packat om ljuddämparen?
Är det ens möjligt?


Micke.


Egentligen så bör man bara kunna ta en vanlig härdad bricka från järnaffären med rätt mått. Shimsa så att remmen hamnar lägre i primären. Bara 1mm shims kommer ge rätt stor skillnad.
Anmäl till moderator   Loggat
Kawasaki BruteForce 750 EPS 2013

Utloggad Fridolf

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 8
    • Visa profil
Fridolf
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #7 skrivet: 21 augusti 2015 kl. 22:43:06 »
Köp lösa shims i stället för ett variatorkit. Blir lika bra. Skulle du, mot förmodan, inte bli nöjd så kan du ju alltid köpa variatorkitet senare och allt du har förlorat är någon tjuga på shimsen.

http://www.kullager.se/sv/category/133/20-39mm
Anmäl till moderator   Loggat
Yammaha Grizzly 700     Yamaha XT550

Utloggad Sme-oscar

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 919
  • Total likes: 89
  • Kön: Man
    • Visa profil
Sme-oscar
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2015 kl. 09:19:43 »
Du kan inte bara köpa ett shims. Eftersom du måste flytta ut kåpor och lite annat. Så var det på min 700 i alla fall.
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)

Utloggad osla

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 283
  • Total likes: 31
  • polaris sportsman 800
    • Visa profil
osla
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2015 kl. 10:43:07 »
Citat från: Cummins skrivet 21 augusti 2015 kl. 03:15:39
Jag kan rekommendera att svarva den yttre främre variator skivan den rörliga alltså. Min inre var mest sliten på mitten, behövde bara putsa rätt den så blev det rätt.
Om ni kollar så går inte remmen helt ner till centrum utan ligger nån cm ovanför, man svarvar skivan i en vinkel så man bara tar mera in mot centrum (1mm- 1,5mm), då påverkas inte topphastighet eller nått utan bara krypläget. Distans som finns att köpa minskar greppet som splinsen har, vilket inte gillar den metoden, fungerar javisst - bäst nej.

Stage 1 -Machining the inner and outer primary sheaves to allow the belt to drop lower in the primary gaining you a lower gear ratio to pull bigger tires easier, giving you better throttle response and better throttle control especially when running larger tires. Our machining gains a lower gear ratio than any shim mod or clutch kit can ever compare to, for the maximum low end gains, machining the primary clutch is the only way to go!
http://airdamclutches.com/yamaha.html

att svarva skivan tror jag inte är nån bra ide, då ändrar du ju vinkeln på skivan, du får inte rätt vinkel mot remmen= mindre anliggningsyta för remmen och det i sin tur gör att det börjar nöta och slira på remmen, sen lär remmen börja vrida sig lite och det mår den nog inte heller bra av
Anmäl till moderator   Loggat

Cummins

  • Gäst
Cummins
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2015 kl. 12:51:48 »
Jag fick bara positiva förbättringar när jag gjorde denna svarvning av premiären.
Skillnaden blev, mindre remslitage antagligen för bättre ork vid start.
Remmen gick kallare då det märktes på variator kåpan och även av tempen från utblåset från variatorn. Mätte med lasermätare.
Så om du inte tycker detta är av stort framsteg så vet jag inte vad.

Du är medveten om att schimsa premiären så brukar remmen kliva så högt upp på sekundären så remmen kan slita hål i variatorkåpan. Med svarvning så får du inte detta problem utan remmen är fortfarande spänd.
Schims är ett billigt enkelt sätt, men långt från det bästa, du tappar ju toppfart också. Borta i usa så förekommer det att splinsen går åt helvete pga för lite yta pga schims. 
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad DM

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 155
  • Total likes: 7
    • Visa profil
DM
SV: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2015 kl. 14:52:31 »
Stämmer såklart att man kan skada splinsen och att kåpan kan ta i. Men vid lagom shimsning så bör det inte vara något problem.
Anmäl till moderator   Loggat
Kawasaki BruteForce 750 EPS 2013

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Växla och tysta ner Grizzly 660. Hur?
 


Online just nu.

567 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 644. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info