Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: 2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?  (lĂ€st 7628 gĂ„nger)

Utloggad Danne The King

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« skrivet: 5 november 2006 kl. 11:09:02 »
Om ni Àr ute och Äker i bushen och vet att ni kan köra fast, kör ni dÄ frÄn början med 4x4 eller lÀgger ni i den först nÀr ni redan sitter fast?
Se & lÀr - Kungen Àr hÀr!
http://danneking.bloggplatsen.se/
_________________________________
Can-am Outlander 800R XT -11 (sÄld)
Can-am Spyder RSS -15 (sÄld)

Utloggad Chevy-79

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #1 skrivet: 5 november 2006 kl. 11:25:06 »
4x4?? :roll:  NĂ€, nĂ€, full gas pĂ„ 2x4 dyngan sprutar och vips sĂ„ ser man inte fotstegen pĂ„ maskinen lĂ€ngre :lol: Vadar dax...
Linhai Crossroad Tracker 300 2x4 05 SÅLD
Speed is only a question of money...
How fast can you afford to go?

Utloggad Quadjonen

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #2 skrivet: 5 november 2006 kl. 12:03:38 »
Jag kör med 2*4 nÀstan hela tiden, men ska jag ned för brant backe eller halt berg sÄ har jag 4*4 sÄ behöver jag bara bromsa med bromshandtaget pÄ styret för att fÄ 4*4 broms
 
Fick lite körskola av  Ted H pĂ„  Ă–rebro trĂ€ffen

Jag tycker att min  front kan bli grĂ€vande och fastna,men man mĂ„ste inte köra dĂ€r det Ă€r svĂ„rast ?? Sen Ă€r det frĂ„gan om lite kör teknik oxsĂ„,Man ska inte köra rakt ned i diket utan man ska svĂ€nga lite nĂ€r det Ă€r 1-0,5m kvar till botten av diket sĂ„ att det ena framdĂ€cket kan börja Ă„ lyfta fronten lite och sen svĂ€nga maskinen rakt igen. Jag och Ted H provade det,jag körde rakt och satt fast med fronten  medan Ted körde teknik utan att fastna,sen provade jag det oxsĂ„ och det funkar Ă€ven med org dĂ€cken ocg fjĂ€dring
UteTur¼ℱ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad Danne The King

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #3 skrivet: 5 november 2006 kl. 13:26:26 »
Om man kör i djup lera dÄ?
Se & lÀr - Kungen Àr hÀr!
http://danneking.bloggplatsen.se/
_________________________________
Can-am Outlander 800R XT -11 (sÄld)
Can-am Spyder RSS -15 (sÄld)

Utloggad Mickev

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #4 skrivet: 5 november 2006 kl. 15:42:32 »
Nu har jag förvisso ingen 4hjulsdriven atv men jag Äker en del i skogen med andra 4hjulskraffsade fordon.

Jag skulle iallafall köra med 4hjulsdriften i. Anledningen Àr att har du 2hjulsdriften i och fastnar Àr det risk att bakhjulena hinner grÀva ner sig innan du fÄtt in 4hjulsdriften. DÄ fÄr du förlita dig pÄ att framhjulena har tillrÀckligt fÀste för att fÄ loss hela maskinen.
Det Àr lÀttare att ta sig fram om fordonen rör sig eftersom du har den levande kraften samt dom 4 hjulena som driver för att komma framÄt.

Lite dĂ„ligt förklarat antar jag men du förstĂ„r kanske min tankegĂ„ng iallafall  :D
---~----~----~----~----
-:Polaris Sportsman 500 Touring -08:-

Utloggad knagg

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #5 skrivet: 5 november 2006 kl. 18:22:46 »
Jag anvÀnder ocksÄ alltid 4x4 nÀr jag kör i terrÀngen, Àven om det inte finns nÄgon större risk att jag skulle köra fast. Anledningen Àr att det blir mycket enklare att styra om det Àr mycket stenar och rötter. AnvÀnder man 2x4 trycks maskinen rakt fram fast att man tvÀrstÀller hjulen det slipper man med 4x4, likasÄ om man kör emot en sten med ena framhjulet och har 2x4 i dÄ mÄste man sitta och hÄlla emot i styret för bakhjulet ska orka trycka över framhjulet över stenen och risken finns att maskien glider i sidled i stÀllet för över stenen.

Kort sagt allt blir mycket enklare med 4x4 i terrÀngen Àven om man tar sig fram bra med 2x4 sÄ gör man mycket mindre skada pÄ naturen med 4x4
uzuki King Quad 280cc 4x4 -95
Suzuki Lt 160cc  2x4 -98
och en Kines av okÀnt mÀrke

Utloggad knagg

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #6 skrivet: 5 november 2006 kl. 18:24:36 »
blev dubbelt  :oops:
uzuki King Quad 280cc 4x4 -95
Suzuki Lt 160cc  2x4 -98
och en Kines av okÀnt mÀrke

Utloggad Skogsfan

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #7 skrivet: 5 november 2006 kl. 20:57:31 »
4x4 i frÄn start med samma anledning av vad Mickev sagt. Annars Àr det lÀtt hÀnt att det Àr försent!

Utloggad Quadjonen

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #8 skrivet: 6 november 2006 kl. 13:52:32 »
Knagg
 Har rĂ€tt dĂ€r

 man gör mycket mindre skada pĂ„ naturen med 4x4 ,ska  nog köra med 4*4 pĂ„ berg sĂ„ blir det mindre spĂ„r
UteTur¼ℱ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad ATVicious

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2007 kl. 03:24:37 »
Tack för tipsen ang. approach till diken och fördelar med 4x4! =)
Can-Am Outlander MAX 650 XT '07 8)
V-Twin vrÄl ska det vara!! :lol:

* Kör i HÀlsingland, BollnÀs/Söderhamn *

Utloggad ATVicious

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #10 skrivet: 23 juni 2007 kl. 16:14:35 »
Nu nÀr jag har haft min nya atv i nÄgra dagar och hunnit bekanta mig med sÄvÀl 2drift som 4drift sÄ mÄste jag sÀga att det finns för och nackdelar med bÀgge.

2drift:
Fördelar: drar mindre soppa, lÀtt att styra (tyngre med 4drift), lÀtt att göra kontrollerade lÄnga fish tails.
Nackdelar: rÀcker inte alltid i tuff terrÀng, slits mer pÄ bakdÀcken jÀmfört med 4drift, sÀmre grepp pÄ grus el. Dylikt. Och dÀrmed sÀmre acceleration eftersom hjulen spinner.

4drift:
Fördelar: grymt grepp pÄ grus el. Dylikt vilket ger optimal acceleration, tar sig fram bÀttre i svÄrare terrÀngen, mindre slitage pÄ bakdÀcken.
Nackdelar: tyngre att styra, drar mer soppa, svÄrare att göra lÄnga fish tails, mer slitage pÄ framdÀcken.

Motorbromsen Àr starkare med 4drift ocksÄ, ngt som kan vara sÄvÀl uppskattat som oönskat beroende pÄ situationen.

Det Àr mina Äsikter sÄhÀr efter att ha kört knappt 1 vecka, frÀmst i skog och mindre landsvÀgar.
Can-Am Outlander MAX 650 XT '07 8)
V-Twin vrÄl ska det vara!! :lol:

* Kör i HÀlsingland, BollnÀs/Söderhamn *

Utloggad benring

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #11 skrivet: 23 juni 2007 kl. 19:05:52 »
Citera
lÄnga fish tails
??  :)

 


Online just nu.

180 gÀster, 3 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
skogsbonne, PerGrein, TrollyQuad,
Flest online idag: 193. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla pĂ„ testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sĂ€nker vĂ€rmen dĂ€r det Ă€r monterat. Nackdel, det som Ă€r lindat rostar bort jĂ€vligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man anvĂ€nda avgasbandage pĂ„ hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött pĂ„ detta jĂ€vla vĂ€dret nu,om det Ă€ndĂ„ kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! nĂ„gon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit mĂ„nga droppar pĂ„ 5 mĂ„nader... Bytt kopplings lamell och nu Ă€r det nĂ„got som klunkar inne i maskinen pĂ„ tomgĂ„ng
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig pĂ„ midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom hĂ„ller till pĂ„ Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i VĂ€rmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme