Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: 2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?  (lĂ€st 7737 gĂ„nger)

Utloggad Danne The King

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« skrivet: 5 november 2006 kl. 11:09:02 »
Om ni Àr ute och Äker i bushen och vet att ni kan köra fast, kör ni dÄ frÄn början med 4x4 eller lÀgger ni i den först nÀr ni redan sitter fast?
Se & lÀr - Kungen Àr hÀr!
http://danneking.bloggplatsen.se/
_________________________________
Can-am Outlander 800R XT -11 (sÄld)
Can-am Spyder RSS -15 (sÄld)

Utloggad Chevy-79

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #1 skrivet: 5 november 2006 kl. 11:25:06 »
4x4?? :roll:  NĂ€, nĂ€, full gas pĂ„ 2x4 dyngan sprutar och vips sĂ„ ser man inte fotstegen pĂ„ maskinen lĂ€ngre :lol: Vadar dax...
Linhai Crossroad Tracker 300 2x4 05 SÅLD
Speed is only a question of money...
How fast can you afford to go?

Utloggad Quadjonen

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #2 skrivet: 5 november 2006 kl. 12:03:38 »
Jag kör med 2*4 nÀstan hela tiden, men ska jag ned för brant backe eller halt berg sÄ har jag 4*4 sÄ behöver jag bara bromsa med bromshandtaget pÄ styret för att fÄ 4*4 broms
 
Fick lite körskola av  Ted H pĂ„  Ă–rebro trĂ€ffen

Jag tycker att min  front kan bli grĂ€vande och fastna,men man mĂ„ste inte köra dĂ€r det Ă€r svĂ„rast ?? Sen Ă€r det frĂ„gan om lite kör teknik oxsĂ„,Man ska inte köra rakt ned i diket utan man ska svĂ€nga lite nĂ€r det Ă€r 1-0,5m kvar till botten av diket sĂ„ att det ena framdĂ€cket kan börja Ă„ lyfta fronten lite och sen svĂ€nga maskinen rakt igen. Jag och Ted H provade det,jag körde rakt och satt fast med fronten  medan Ted körde teknik utan att fastna,sen provade jag det oxsĂ„ och det funkar Ă€ven med org dĂ€cken ocg fjĂ€dring
UteTur¼ℱ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad Danne The King

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #3 skrivet: 5 november 2006 kl. 13:26:26 »
Om man kör i djup lera dÄ?
Se & lÀr - Kungen Àr hÀr!
http://danneking.bloggplatsen.se/
_________________________________
Can-am Outlander 800R XT -11 (sÄld)
Can-am Spyder RSS -15 (sÄld)

Utloggad Mickev

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #4 skrivet: 5 november 2006 kl. 15:42:32 »
Nu har jag förvisso ingen 4hjulsdriven atv men jag Äker en del i skogen med andra 4hjulskraffsade fordon.

Jag skulle iallafall köra med 4hjulsdriften i. Anledningen Àr att har du 2hjulsdriften i och fastnar Àr det risk att bakhjulena hinner grÀva ner sig innan du fÄtt in 4hjulsdriften. DÄ fÄr du förlita dig pÄ att framhjulena har tillrÀckligt fÀste för att fÄ loss hela maskinen.
Det Àr lÀttare att ta sig fram om fordonen rör sig eftersom du har den levande kraften samt dom 4 hjulena som driver för att komma framÄt.

Lite dĂ„ligt förklarat antar jag men du förstĂ„r kanske min tankegĂ„ng iallafall  :D
---~----~----~----~----
-:Polaris Sportsman 500 Touring -08:-

Utloggad knagg

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #5 skrivet: 5 november 2006 kl. 18:22:46 »
Jag anvÀnder ocksÄ alltid 4x4 nÀr jag kör i terrÀngen, Àven om det inte finns nÄgon större risk att jag skulle köra fast. Anledningen Àr att det blir mycket enklare att styra om det Àr mycket stenar och rötter. AnvÀnder man 2x4 trycks maskinen rakt fram fast att man tvÀrstÀller hjulen det slipper man med 4x4, likasÄ om man kör emot en sten med ena framhjulet och har 2x4 i dÄ mÄste man sitta och hÄlla emot i styret för bakhjulet ska orka trycka över framhjulet över stenen och risken finns att maskien glider i sidled i stÀllet för över stenen.

Kort sagt allt blir mycket enklare med 4x4 i terrÀngen Àven om man tar sig fram bra med 2x4 sÄ gör man mycket mindre skada pÄ naturen med 4x4
uzuki King Quad 280cc 4x4 -95
Suzuki Lt 160cc  2x4 -98
och en Kines av okÀnt mÀrke

Utloggad knagg

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #6 skrivet: 5 november 2006 kl. 18:24:36 »
blev dubbelt  :oops:
uzuki King Quad 280cc 4x4 -95
Suzuki Lt 160cc  2x4 -98
och en Kines av okÀnt mÀrke

Utloggad Skogsfan

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #7 skrivet: 5 november 2006 kl. 20:57:31 »
4x4 i frÄn start med samma anledning av vad Mickev sagt. Annars Àr det lÀtt hÀnt att det Àr försent!

Utloggad Quadjonen

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #8 skrivet: 6 november 2006 kl. 13:52:32 »
Knagg
 Har rĂ€tt dĂ€r

 man gör mycket mindre skada pĂ„ naturen med 4x4 ,ska  nog köra med 4*4 pĂ„ berg sĂ„ blir det mindre spĂ„r
UteTur¼ℱ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad ATVicious

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2007 kl. 03:24:37 »
Tack för tipsen ang. approach till diken och fördelar med 4x4! =)
Can-Am Outlander MAX 650 XT '07 8)
V-Twin vrÄl ska det vara!! :lol:

* Kör i HÀlsingland, BollnÀs/Söderhamn *

Utloggad ATVicious

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #10 skrivet: 23 juni 2007 kl. 16:14:35 »
Nu nÀr jag har haft min nya atv i nÄgra dagar och hunnit bekanta mig med sÄvÀl 2drift som 4drift sÄ mÄste jag sÀga att det finns för och nackdelar med bÀgge.

2drift:
Fördelar: drar mindre soppa, lÀtt att styra (tyngre med 4drift), lÀtt att göra kontrollerade lÄnga fish tails.
Nackdelar: rÀcker inte alltid i tuff terrÀng, slits mer pÄ bakdÀcken jÀmfört med 4drift, sÀmre grepp pÄ grus el. Dylikt. Och dÀrmed sÀmre acceleration eftersom hjulen spinner.

4drift:
Fördelar: grymt grepp pÄ grus el. Dylikt vilket ger optimal acceleration, tar sig fram bÀttre i svÄrare terrÀngen, mindre slitage pÄ bakdÀcken.
Nackdelar: tyngre att styra, drar mer soppa, svÄrare att göra lÄnga fish tails, mer slitage pÄ framdÀcken.

Motorbromsen Àr starkare med 4drift ocksÄ, ngt som kan vara sÄvÀl uppskattat som oönskat beroende pÄ situationen.

Det Àr mina Äsikter sÄhÀr efter att ha kört knappt 1 vecka, frÀmst i skog och mindre landsvÀgar.
Can-Am Outlander MAX 650 XT '07 8)
V-Twin vrÄl ska det vara!! :lol:

* Kör i HÀlsingland, BollnÀs/Söderhamn *

Utloggad benring

2x4 eller 4x4 innan ni sitter fast?
« Svar #11 skrivet: 23 juni 2007 kl. 19:05:52 »
Citera
lÄnga fish tails
??  :)

 


Online just nu.

156 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 203. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme