ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Köpråd Polaris Worker eller ATP
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Köpråd Polaris Worker eller ATP  (läst 7726 gånger)

Utloggad Micke_c

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Total likes: 34
    • Visa profil
Micke_c
Köpråd Polaris Worker eller ATP
« skrivet: 2 juni 2015 kl. 20:41:37 »
Hej.

Efter massor av år som Suzuki Quadrunner -90 ägare, så börjar jag blicka mot nyare maskiner.
(Absolut inte kinamaskin)
Polaris har ofta lockande pris.
Jag tror att en ATP skulle matcha mina behov. Möjligen en Worker.

Jag har dock aldrig kört någon, eller ens kollat närmare på någon ännu, utan jag försöker läsa på lite innan.
Jag undrar några saker om Polaris generellt:
Budget är upp till 40,000kr.

Jag har försökt satt mig lite in i hur den "automatiska" 4x4 funkar. (Den är ju bara i vid behov när den är aktiverad, vad jag förstår)
Visst är det så att den slår den i om bakhjulen går fortare än framhjulen. För att hindra onödiga islag vid tex sväng, så drivs framhjulen något långsammare.
Då kan det ju inte bli motorbroms med 4x4. Eller är systemet så avancerat?
Även backen. Kopplar den ALLTID "magneterna" i naven i vid back, eller funkar automatiken då också?
Jag tycker att det verkar hemskt tillkrånglat för nåt så "enkelt" som 4wd.
Krånglar det ofta?
Det känns som om det finns potential för det.

Turfläget:
Vissa skriver "enhjulsďrift" men det måste väl menas bakhjulsdrift via differential? (Som tex en Volvo 740)
Då är alltså "vanliga körläget 2wd" med diffspärr i bak?

Är det verkligen bara plast i lasträckerna, eller ser det bara så ut, eller är det stål innuti?

Är det någon slungkoppling i premiärvariatorn, eller är det helt a'la snöskoter?

Jag har förstått att det är kraftigt byggda maskiner, men även solen har fläckar.
Finns det andra fällor och fel man ska ha ögonen öppna för?

Micke.
« Senast ändrad: 2 juni 2015 kl. 20:46:50 av Micke_c »
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad osla

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 283
  • Total likes: 31
  • polaris sportsman 800
    • Visa profil
osla
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #1 skrivet: 2 juni 2015 kl. 21:46:46 »
kör själv polaris, och jag tycker fyrhjulsdriften är bland dom bästa, är så lite bakhjulen behöver slira innan den driver fram, kör man fast med 2wd och slår på 4wd så märks det inte i princip att bakhjulen slirat lite först. det bästa är ju att den driver direkt på alla 4 hjul, ingen öppen diff någonstans. känner en som även dom kör polaris, och kört iaf sen 96, då en magnum, som veddragare i 10 år, han böt rem just innan den såldes, eftersom han tyckte 10 år på samma rem fick räcka. efter det blev det en sportsman 500 x2 06:a, som även den går på samma rem än idag efter över 500 mil med timmervagn och bandsats. inga problem med 4wd:n på nån av dom hjulingarna. och inte heller på min tidigare sportsman 400 08
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Beya

  • Potatis
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 332
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Fyrhjuling
    • Visa profil
Beya
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #2 skrivet: 2 juni 2015 kl. 21:59:38 »
Har Polaris, samma system gäller på backen, när det slirar så hoppar AWDN I, På riktigt. Alla 4 hjulen driver!

Är mycket nöjd!
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Sportsman 500cc

Utloggad xantiac5

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 315
  • Total likes: 9
    • Visa profil
xantiac5
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #3 skrivet: 3 juni 2015 kl. 00:16:41 »
Ja vi har 2 stycken Polaris 500, en sedan 1999 som gått snart 1000 mil och en från 2010 som gått 300 mil. Testat en del andra, men ingen går upp mot Polarisarna, speciellt hur enkelt och bra ATW:n fungerar på dem och problemfritt med motorer.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad klxmicke

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Polaris is the shit
    • Visa profil
klxmicke
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #4 skrivet: 3 juni 2015 kl. 07:38:26 »
Ang backen och 4wd, så är det iaf på min 2014, att man måste hålla in override-knappen på styret för att få 4x4 (på backen alltså). Detta har polaris gjort som nån säkerhetsgrej, tycker det är lite märkligt när de t.ex inte har startspärr med växel i.

Fyrhjulsdriften är i övrigt helt outstanding, du märker inte ens när den kopplar i för det sker omedelbart vid minsta slirning. Vid lite högre farter på grusväg så kopplar den i lite lagom så man kan faktiskt leka ut rumpan lite i kurvorna!!
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris 570 -14
fram king 50cc -58

Utloggad Jockegubben

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 588
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Sportsman 800 Efi -11
    • Visa profil
Jockegubben
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #5 skrivet: 3 juni 2015 kl. 10:50:07 »
Tjena.

Budget är upp till 40,000kr.
För 40k borde du ha råd med en sportsman 500cc eller större, det skulle jag satsat på.
Sålde min sportsman 500 -07 för ca 4 år sedan för 45k, så en liknande borde du kunna hitta för 40k utan större bekymmer.

Då kan det ju inte bli motorbroms med 4x4. Eller är systemet så avancerat?
Vissa nyare modeller har ADC, vilken innebär motorbroms på alla fyra hjul, men dom äldre har inte den funktionen.

Även backen. Kopplar den ALLTID "magneterna" i naven i vid back, eller funkar automatiken då också?
Lite osäker här, men vill minnas att dom äldre modellerna (worker t.ex) alltid har 4wd på backen. På dom nyare (sportsman t.ex) så måste du hålla inne override knappen för att aktivera 4wd samt full effekt på backväxeln.

Jag tycker att det verkar hemskt tillkrånglat för nåt så "enkelt" som 4wd.
Krånglar det ofta?
Det känns som om det finns potential för det.

Är du noga med service samt oljebyten så brukar det fungera bra.

Turfläget:
Vissa skriver "enhjulsďrift" men det måste väl menas bakhjulsdrift via differential? (Som tex en Volvo 740)
Då är alltså "vanliga körläget 2wd" med diffspärr i bak?

Korrekt.


Är det verkligen bara plast i lasträckerna, eller ser det bara så ut, eller är det stål innuti?
Osäker på hur det är på dom äldre, men t.ex sportsman har bara plast.
Är dock en tjock bakelit liknande plast som håller mycket bra.

Är det någon slungkoppling i premiärvariatorn, eller är det helt a'la snöskoter?
Polaris kör inte med någon koppling så det funkar precis som på en skoter.

Jag har förstått att det är kraftigt byggda maskiner, men även solen har fläckar.
Finns det andra fällor och fel man ska ha ögonen öppna för?

Rätt skottsäkra maskiner faktiskt, bara du servar och håller efter den.
Är inne på min andra polaris nu och har inte haft några större bekymmer förutom sådan som är självförvållat. 

Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)

Utloggad osla

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 283
  • Total likes: 31
  • polaris sportsman 800
    • Visa profil
osla
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #6 skrivet: 3 juni 2015 kl. 11:29:02 »
på min 14 behöver jag inte hålla in override knappen för 4wd på backen, däremot måste jag hålla in den för att det inte ska varvstoppa så tidigt. men på min tidigare så behövde jag det även för att få 4wd på backen. det som är största problemet är drivaxlar/knutarna, dom tål inte mycket till idiotkörning, men håller om man kör som folk, men finns kraftigare att byta till.

turf:en finns väl endast på lång modellerna (x2) har aldrig sett det på en kort modell oavsett motoralternativ
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad xantiac5

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 315
  • Total likes: 9
    • Visa profil
xantiac5
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #7 skrivet: 3 juni 2015 kl. 13:48:25 »
Det är lika på vår 99:a som 2010 att man måste trycka in knappen för att få ATW vid backning. Det ska visst gå att bygla bort, men det har vi aldrig brytt oss om att göra.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Micke_c

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Total likes: 34
    • Visa profil
Micke_c
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #8 skrivet: 3 juni 2015 kl. 19:18:39 »
Hej.

Tack för mycket utförliga svar.

Uppskattas.

Jag kör som folk. Jag är en "månskensbonde utan djur". Bor i en liten by, och familjen har en del skog. Det blir diverse trädgårds och lättare skogsarbeten, och nån "utflykt med omväg" då och då.
Jag drar inget timmer eftersom vi har ett par skogstraktorer.
Jag tycker att ATP verkar intressant med sitt flak. En 6wd är för klumpig.

Micke.
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad xantiac5

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 315
  • Total likes: 9
    • Visa profil
xantiac5
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #9 skrivet: 3 juni 2015 kl. 20:15:16 »
Ja den 6 hjuliga testade jag, kändes klumpig i skogen. Måste säga att efter 16 år med Polaris ATV så blir jag fortfarande imponerad då det gäller framkomligheten. Drar fram älgar på en pulka ofta i besvärlig terräng, aldrig några problem.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Karlsson.98

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 436
  • Total likes: 107
  • Kön: Man
  • Polaris Sportsman 500 - 13
    • Visa profil
Karlsson.98
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #10 skrivet: 3 juni 2015 kl. 20:55:05 »
Citat från: klxmicke skrivet  3 juni 2015 kl. 07:38:26
Detta har polaris gjort som nån säkerhetsgrej, tycker det är lite märkligt när de t.ex inte har startspärr med växel i.
Konstigt, det är startspärr med växel i på våra två 500 -13?  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad osla

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 283
  • Total likes: 31
  • polaris sportsman 800
    • Visa profil
osla
SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #11 skrivet: 3 juni 2015 kl. 21:57:12 »
Citat från: Karlsson.98 skrivet  3 juni 2015 kl. 20:55:05
Konstigt, det är startspärr med växel i på våra två 500 -13?  :hmmm:

inte startspärr på min 800 års 14, och inte på förra 400 års 08 heller, bara hålla i bromsen så går det vrida igång med vilken växel som helst. även så på mina kompisars sportsmannar.

även sportsman x2 har ju flak, vet inte om det är den du menar eller om det finns en annan modell med flak utom 6x6. men x2 är riktigt duktig på att dra pga tyngre och längre hjulbas så den får ner kraften bättre i marken, däremot klumpig i skogen och hänger upp sig lättare pga längden
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Köpråd Polaris Worker eller ATP
 


Online just nu.

619 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 646. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info