Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Köpråd Polaris Worker eller ATP  (läst 2880 gånger)

Utloggad Micke_c

Köpråd Polaris Worker eller ATP
« skrivet: 2 juni 2015 kl. 20:41:37 »
Hej.

Efter massor av år som Suzuki Quadrunner -90 ägare, så börjar jag blicka mot nyare maskiner.
(Absolut inte kinamaskin)
Polaris har ofta lockande pris.
Jag tror att en ATP skulle matcha mina behov. Möjligen en Worker.

Jag har dock aldrig kört någon, eller ens kollat närmare på någon ännu, utan jag försöker läsa på lite innan.
Jag undrar några saker om Polaris generellt:
Budget är upp till 40,000kr.

Jag har försökt satt mig lite in i hur den "automatiska" 4x4 funkar. (Den är ju bara i vid behov när den är aktiverad, vad jag förstår)
Visst är det så att den slår den i om bakhjulen går fortare än framhjulen. För att hindra onödiga islag vid tex sväng, så drivs framhjulen något långsammare.
Då kan det ju inte bli motorbroms med 4x4. Eller är systemet så avancerat?
Även backen. Kopplar den ALLTID "magneterna" i naven i vid back, eller funkar automatiken då också?
Jag tycker att det verkar hemskt tillkrånglat för nåt så "enkelt" som 4wd.
Krånglar det ofta?
Det känns som om det finns potential för det.

Turfläget:
Vissa skriver "enhjulsďrift" men det måste väl menas bakhjulsdrift via differential? (Som tex en Volvo 740)
Då är alltså "vanliga körläget 2wd" med diffspärr i bak?

Är det verkligen bara plast i lasträckerna, eller ser det bara så ut, eller är det stål innuti?

Är det någon slungkoppling i premiärvariatorn, eller är det helt a'la snöskoter?

Jag har förstått att det är kraftigt byggda maskiner, men även solen har fläckar.
Finns det andra fällor och fel man ska ha ögonen öppna för?

Micke.
« Senast ändrad: 2 juni 2015 kl. 20:46:50 av Micke_c »
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad osla

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #1 skrivet: 2 juni 2015 kl. 21:46:46 »
kör själv polaris, och jag tycker fyrhjulsdriften är bland dom bästa, är så lite bakhjulen behöver slira innan den driver fram, kör man fast med 2wd och slår på 4wd så märks det inte i princip att bakhjulen slirat lite först. det bästa är ju att den driver direkt på alla 4 hjul, ingen öppen diff någonstans. känner en som även dom kör polaris, och kört iaf sen 96, då en magnum, som veddragare i 10 år, han böt rem just innan den såldes, eftersom han tyckte 10 år på samma rem fick räcka. efter det blev det en sportsman 500 x2 06:a, som även den går på samma rem än idag efter över 500 mil med timmervagn och bandsats. inga problem med 4wd:n på nån av dom hjulingarna. och inte heller på min tidigare sportsman 400 08

Utloggad Beya

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #2 skrivet: 2 juni 2015 kl. 21:59:38 »
Har Polaris, samma system gäller på backen, när det slirar så hoppar AWDN I, På riktigt. Alla 4 hjulen driver!

Är mycket nöjd!
Polaris Sportsman 500cc

Utloggad xantiac5

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #3 skrivet: 3 juni 2015 kl. 00:16:41 »
Ja vi har 2 stycken Polaris 500, en sedan 1999 som gått snart 1000 mil och en från 2010 som gått 300 mil. Testat en del andra, men ingen går upp mot Polarisarna, speciellt hur enkelt och bra ATW:n fungerar på dem och problemfritt med motorer.

Utloggad klxmicke

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #4 skrivet: 3 juni 2015 kl. 07:38:26 »
Ang backen och 4wd, så är det iaf på min 2014, att man måste hålla in override-knappen på styret för att få 4x4 (på backen alltså). Detta har polaris gjort som nån säkerhetsgrej, tycker det är lite märkligt när de t.ex inte har startspärr med växel i.

Fyrhjulsdriften är i övrigt helt outstanding, du märker inte ens när den kopplar i för det sker omedelbart vid minsta slirning. Vid lite högre farter på grusväg så kopplar den i lite lagom så man kan faktiskt leka ut rumpan lite i kurvorna!!
Polaris 570 -14
fram king 50cc -58

Utloggad Jockegubben

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #5 skrivet: 3 juni 2015 kl. 10:50:07 »
Tjena.

Budget är upp till 40,000kr.
För 40k borde du ha råd med en sportsman 500cc eller större, det skulle jag satsat på.
Sålde min sportsman 500 -07 för ca 4 år sedan för 45k, så en liknande borde du kunna hitta för 40k utan större bekymmer.

Då kan det ju inte bli motorbroms med 4x4. Eller är systemet så avancerat?
Vissa nyare modeller har ADC, vilken innebär motorbroms på alla fyra hjul, men dom äldre har inte den funktionen.

Även backen. Kopplar den ALLTID "magneterna" i naven i vid back, eller funkar automatiken då också?
Lite osäker här, men vill minnas att dom äldre modellerna (worker t.ex) alltid har 4wd på backen. På dom nyare (sportsman t.ex) så måste du hålla inne override knappen för att aktivera 4wd samt full effekt på backväxeln.

Jag tycker att det verkar hemskt tillkrånglat för nåt så "enkelt" som 4wd.
Krånglar det ofta?
Det känns som om det finns potential för det.

Är du noga med service samt oljebyten så brukar det fungera bra.

Turfläget:
Vissa skriver "enhjulsďrift" men det måste väl menas bakhjulsdrift via differential? (Som tex en Volvo 740)
Då är alltså "vanliga körläget 2wd" med diffspärr i bak?

Korrekt.


Är det verkligen bara plast i lasträckerna, eller ser det bara så ut, eller är det stål innuti?
Osäker på hur det är på dom äldre, men t.ex sportsman har bara plast.
Är dock en tjock bakelit liknande plast som håller mycket bra.

Är det någon slungkoppling i premiärvariatorn, eller är det helt a'la snöskoter?
Polaris kör inte med någon koppling så det funkar precis som på en skoter.

Jag har förstått att det är kraftigt byggda maskiner, men även solen har fläckar.
Finns det andra fällor och fel man ska ha ögonen öppna för?

Rätt skottsäkra maskiner faktiskt, bara du servar och håller efter den.
Är inne på min andra polaris nu och har inte haft några större bekymmer förutom sådan som är självförvållat. 


Utloggad osla

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #6 skrivet: 3 juni 2015 kl. 11:29:02 »
på min 14 behöver jag inte hålla in override knappen för 4wd på backen, däremot måste jag hålla in den för att det inte ska varvstoppa så tidigt. men på min tidigare så behövde jag det även för att få 4wd på backen. det som är största problemet är drivaxlar/knutarna, dom tål inte mycket till idiotkörning, men håller om man kör som folk, men finns kraftigare att byta till.

turf:en finns väl endast på lång modellerna (x2) har aldrig sett det på en kort modell oavsett motoralternativ

Utloggad xantiac5

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #7 skrivet: 3 juni 2015 kl. 13:48:25 »
Det är lika på vår 99:a som 2010 att man måste trycka in knappen för att få ATW vid backning. Det ska visst gå att bygla bort, men det har vi aldrig brytt oss om att göra.

Utloggad Micke_c

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #8 skrivet: 3 juni 2015 kl. 19:18:39 »
Hej.

Tack för mycket utförliga svar.

Uppskattas.

Jag kör som folk. Jag är en "månskensbonde utan djur". Bor i en liten by, och familjen har en del skog. Det blir diverse trädgårds och lättare skogsarbeten, och nån "utflykt med omväg" då och då.
Jag drar inget timmer eftersom vi har ett par skogstraktorer.
Jag tycker att ATP verkar intressant med sitt flak. En 6wd är för klumpig.

Micke.
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad xantiac5

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #9 skrivet: 3 juni 2015 kl. 20:15:16 »
Ja den 6 hjuliga testade jag, kändes klumpig i skogen. Måste säga att efter 16 år med Polaris ATV så blir jag fortfarande imponerad då det gäller framkomligheten. Drar fram älgar på en pulka ofta i besvärlig terräng, aldrig några problem.

Utloggad Karlsson.98

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #10 skrivet: 3 juni 2015 kl. 20:55:05 »
Detta har polaris gjort som nån säkerhetsgrej, tycker det är lite märkligt när de t.ex inte har startspärr med växel i.
Konstigt, det är startspärr med växel i på våra två 500 -13?  :hmmm:

Utloggad osla

SV: Köpråd Polaris Worker eller ATP
« Svar #11 skrivet: 3 juni 2015 kl. 21:57:12 »
Konstigt, det är startspärr med växel i på våra två 500 -13?  :hmmm:

inte startspärr på min 800 års 14, och inte på förra 400 års 08 heller, bara hålla i bromsen så går det vrida igång med vilken växel som helst. även så på mina kompisars sportsmannar.

även sportsman x2 har ju flak, vet inte om det är den du menar eller om det finns en annan modell med flak utom 6x6. men x2 är riktigt duktig på att dra pga tyngre och längre hjulbas så den får ner kraften bättre i marken, däremot klumpig i skogen och hänger upp sig lättare pga längden

 


Online just nu.

182 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Rickard Marklund
Flest online idag: 215. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme