Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Naturmuppar och gaphalsar!  (lĂ€st 1823 gĂ„nger)

Utloggad Mudde

Naturmuppar och gaphalsar!
« skrivet: 27 maj 2015 kl. 21:06:08 »
SATVF kommer försöka starta debatter genom provocerande insÀndare likt denna riktade till de som bestÀmmer;

Naturmuppar och Gaphalsar - visa lite LOVE!

Naturmuppar - de som sÀger sig vÀrna om naturen men struntar i att den körs sönder!
Gaphalsar - markÀgare och politiker!

Varför tillÄter Ni att vÄr natur körs sönder? KÀnsliga naturvÄrdomrÄden som behöver vÄrdas körs sönder av fyrhjulingsförare som inte förstÄr naturkonsekvenserna av sin körning!

Förare som kör sÄ lÄngt bort frÄn civilisationen som möjligt för att slippa bli jagade av polis, markÀgare och andra med ett intresse för att vÄr fantastiska natur bibehÄlls intakt och vÄrdas istÀllet för som nu nÀr den körs sönder!

HĂ„rda ord - ja, men sant!

Men det Àr ju förbjudet att köra i terrÀngen sÀger Ni - Ja men fungerar det? Nej - det körs mer och mer och kommer bara köras Ànnu mer om Ni inte gör nÄgot.

I Äratal har vi pÄvisat att ATV leder Àr lösningen pÄ vÄra gemensamma problem. I Äratal har vÄr förening funnits för att ta tag i problemen - men vad hÀnder? Avslag pÄ avslag!

I vÄr vÀrld innebÀr det att Ni stoppar huvudet i sanden och tror att problemet skall försvinna bara bensinen tar slut i vÀrlden men oj vad Ni misstar Er! DÄ kommer det köras med el-drivna fyrhjulingar med Ànnu mer effekt istÀllet, och sÄ tyst att Ni inte ens kan höra hur dom kör sönder kÀnsliga naturomrÄden!

Lösningen! Lagliga leder, tillÄtelse att köra pÄ lÀmpliga platser - inte som idag fulkörningar!

Vad brukar vi höra för svar nÀr vi tar upp denna problematik? Vi höjer straffet sÀger de som bestÀmmer! Bra tÀnkt - men vem skall bevaka vÄra svenska skogar undrar jag dÄ - vem skall betala det kalaset? Kommer det sluta köras? Knappast!

Nej - vÀnd problematiken till nÄgot positivt istÀllet - se pÄ snöskoternÀringen som har 1600 mil leder och istÀllet omsÀtter och ger svensk besöksnÀring 11.000.000.000 kronor i vÀl behövliga intÀkter!

LÄt markÀgare fÄ möjlighet att upplÄta leder likt skoterlederna. Bevaka att lederna inte ligger pÄ olÀmpliga platser och se istÀllet besöksnÀringen fÄ vÀlbehövliga intÀkter utanför turistsÀsongen.

Vid pennan Svenska ATV Föreningen - VVVV - VÄga vÄrda vÄra vÀrden!

Stöd oss i vÄrt arbete besök www.satvf.se och bli medlem!
« Senast Ă€ndrad: 27 maj 2015 kl. 21:24:30 av Mudde »
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad suss

SV: Naturmuppar och gaphalsar!
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2015 kl. 21:12:23 »
Skulle ju vara effektivt att kunna ha leder vid kraftledningsgator. DÄ behöver dom ju inte hÄlla efter sly lika mycket.....
CA commander 800r dps -15
Cf 800 -12 sÄld
Cf 500 be-11 sÄld

Utloggad Beya

SV: Naturmuppar och gaphalsar!
« Svar #2 skrivet: 15 juni 2015 kl. 22:49:01 »
Vet vÀl ingen som har "kört sönder" naturen med sin fyrhjuling..?

Visst, man kanske vÀnder pÄ lite grÀs och grÀver nÄgon grop med nÄgot dÀck, men detta förstör vÀl inte naturen? Det dör lika mÄnga daggmaskar pÄ en "ATV-led" som i en vanlig skog.

Och om man kör pÄ led och kör i ett surhÄl eller liknande sÄ förstör det vÀl knappast? Eller?

Jag gillar iden om lagliga leder osv.. Men nÄgon har drivit detta till överdrift.
Polaris Sportsman 500cc

Utloggad suss

SV: Naturmuppar och gaphalsar!
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2015 kl. 18:35:15 »
Atv leden anser jag Àr mer en motorbana. Tittar man pÄ lederna i USA sÄ Àr det mer dÄliga traktorvÀgar och inte massor av lerhÄl.
CA commander 800r dps -15
Cf 800 -12 sÄld
Cf 500 be-11 sÄld

Utloggad Mad Old Pop

SV: Naturmuppar och gaphalsar!
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2015 kl. 13:55:57 »
http://www.svemo.se/sv/Forbundsinformation/Nyheter/SVEMOsamarbetemedNilsRyrholmprofessorizoologi/

Kontakta Nils Ryrholm, professor i zoologi vid högskolan i GÀvle. Han forskar pÄ artrikedom kring motorbanor. Han har kommit fram till mycket som Àr till vÄr fördel.


Ordförande Gefle ATV
www.gefle-atv.se

Polaris Scrambler 1000 -14
CF Moto 500 OE -13 SĂ„ld

 


Online just nu.

181 gÀster, 3 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Rickard Marklund, clun, PeterDer,
Flest online idag: 188. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla pĂ„ testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sĂ€nker vĂ€rmen dĂ€r det Ă€r monterat. Nackdel, det som Ă€r lindat rostar bort jĂ€vligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man anvĂ€nda avgasbandage pĂ„ hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött pĂ„ detta jĂ€vla vĂ€dret nu,om det Ă€ndĂ„ kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! nĂ„gon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit mĂ„nga droppar pĂ„ 5 mĂ„nader... Bytt kopplings lamell och nu Ă€r det nĂ„got som klunkar inne i maskinen pĂ„ tomgĂ„ng
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig pĂ„ midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom hĂ„ller till pĂ„ Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i VĂ€rmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för pĂ„ lördag Ă€r det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme