Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ny styrelse och ny verksamhetsinriktning  (lĂ€st 1209 gĂ„nger)

Utloggad Mudde

Ny styrelse och ny verksamhetsinriktning
« skrivet: 12 maj 2015 kl. 00:15:57 »
Nu tar föreningen nya tag! Ny styrelse Àr invald och ambitionerna Àr fler köromrÄden och leder över hela landet. Den nya styrelsen jobbar nu med nedan verksamhetsplan som vi hoppas Ni kommer stödja. VÄrt uppdrag Àr att stötta Er - föreningens medlemmar genom att skapa bÀttre förutsÀttningar för brukandet av vÄra fordon.

Den nya styrelsen bestÄr av följande personer;

Ordförande - Rolf Atterling 0733-625776
Sekreterare - Peter LĂ€ck
Kassör - Micael Swartz
Ledamot - Pontus Stefansson
ledamot - Magnus Johansson

Ni nÄr oss enklast via FB eller mail pÄ info@satvf.se

VÄra mÄl och visioner under 2015
-Att erbjuda en kurs i grundlĂ€ggande körsĂ€kerhet. En kurs som skall  hĂ„llas av SATVF diplomerade lokala ambassadörer runt om i landet.

-Att göra brukandet av fyrhjulingar legalt inte bara som bruksfordon utan ocksÄ som fritidsfordon likt snöskotern. Detta genom att verka för fler köromrÄden och leder.

-Att frÀmja Àgarna för brukande av fyrhjulingar sÄvÀl kommersiellt som privat, lobba för lÀttade regelverk och registreringsformer för att bredda möjligheten till nyttjande.

-Att agera diskussionspart mot myndigheter och organisationer i diskussioner som rör lagstiftning, sÀkerhet och brukande generellt.

-Att skapa förutsÀttningar för framtidens utbildare i förarbevis för att ge dom möjlighet att utföra dom pÄ lÀmpliga platser inte som idag, bara pÄ godkÀnda utbildningsplatser. Detta för att skapa bÀttre förutsÀttningar för de som önskar ta ett förarbevis.

Detta mot bakgrund av dessa statistiska fakta framtagna av ATV Safety;

Fyrhjulingar eller ATV:er blir allt vanligare bÄde i yrkesmÀssig och privat anvÀndning. Dessa fordon innebÀr nya risker och ökat antal olycksfall. Trafikverket redovisar djupstudier av 42 dödsolyckor med fyrhjulingar pÄ vÀg 2001-2012. RÀttsmedicinska databasen, totalt 74 omkomna varav 27 som omkommit utanför vÀgomrÄdet 2001-2012. STRADA, Transportstyrelsen, 558 polisrapporterade olyckor med fyrhjulingar med skadade personer pÄ vÀg 2001-2012. Injury Databasen IDB, Socialstyrelsen, ca 7000 sjukhusrapporterade icke dödliga skador vid olyckor med fyrhjulingar pÄ och utanför vÀg 2007-2010.

Sammantaget utgör skador med fyrhjulingar ett stort internationellt sÀkerhets- och olycksfalls- problem. Enligt rapport över dödsolyckor enligt Ahlm et al (2008) intrÀffade i Sverige flertalet olycksfall som singel-olyckor i samband med vÀltning och avkörning. Barn som förare, alkohol i blodet och avsaknad av hjÀlm Àr ocksÄ vanligt förekommande i samband med olycksfall. Fyrhjulingar förekommer i mÄnga olika utföranden och klasser.

De anvÀnds inom allt fler verksamheter. Behovet Àr komplext och radikala lösningar kan fordras för att skapa en ny och sÀkrare verklighet. FrÀmsta olycksfallsorsak Àr vÀltning. AlkoholpÄverkan och brister i hantering av fordonet Àr vanliga orsaker till olyckor.

Minskat antal olyckor fÄr positiva effekter inom en rad omrÄden. Positivt för samhÀllsekonomi med fÀrre olycksfall, ovÀrderliga vinster för enskilda som undgÄr svÄra skador eller död, ökad nytta av sÀkra fordon mm.
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad joddeljens

SV: Ny styrelse och ny verksamhetsinriktning
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2015 kl. 10:22:12 »
Kommer det gÄ att ansöka om medlemskap nu?
Det gick inte sist jag provade.....
LTZ400
Cf 500 be lÄng - sÄld

Utloggad Mudde

SV: Ny styrelse och ny verksamhetsinriktning
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2015 kl. 20:32:07 »
Snart gÄr det att bli medlem. Vi jobbar pÄ det :)
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

Utloggad Mudde

SV: Ny styrelse och ny verksamhetsinriktning
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2015 kl. 14:40:17 »
Nu kan Ni bli medlemmar! Klicka pÄ lÀnken eller besök vÄr hemsida pÄ www.satvf.se

https://www.membit.net/cgi-bin/WebObjects/MyMembit.woa/wa/rattForening?beteckning=AT
www.facebook.se/atterling skvaller och fakta om ATV

Can-Am 570 -16
Yamaha Grizzly 700 -15
Yamaha Grizzly 450 -14 (för Trial och Kidzen)
Arctic Cat 550 LTD -12
Kawasaki 750 EPS -12
Can-Am 500 XTp -10
Yamaha Grizzly 450 Trial Edition -10
Yamaha Grizzly 700 -09
Polaris XP 850 -09
Honda Rincon 680 -08
Can Am 500 -08
Honda 500 FA -07
Yamaha Kodiak 450 -06

 


Online just nu.

181 gÀster, 5 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Micke_c, monster, klunken, PeterDer, ra,
Flest online idag: 200. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme