ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Teknikforum (Moderator: hell-man) »
  • Ämne: Montera backventil
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige

* Regler

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Du som har med erfarenhet i ämnet.
- Gissa inte, skriv bara om du är säker på att svaret är korrekt.
- Undersök ämnet väl, svara utförligt, gärna med bilder eller filmer om möjligt.
- Sammafatta gärna ditt svar i ett inlägg istället för flera.
- För ej ATV-relarade frågor, använd något annat av forumets tavlor.
 
VARFÖR HAR VI DESSA REGLER?
- Vi behöver öka kvaliten på teknikrelaterade frågor.
- Offtopic-diskussioner skall inte förekomma i denna avdelning.
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till varning och om det inte hjälper, bannlysning.

« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Montera backventil  (läst 6284 gånger)

Utloggad tobiaspett

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 3
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
tobiaspett
Montera backventil
« skrivet: 5 maj 2015 kl. 20:19:03 »
Halloj

Har köpt backventil till min Kawasaki KVF650 (2005). Hojen har förgasare med tillhörande problem med bensin åker tillbaka i tanken. Blir helt enkelt bisarrt svår att starta om den får stå någon dag, startmotorn får jobba för hårt.

Till saken, är det någon som monterat en sådan här? Är det inte svårare än att kapa bensinslangen trycka fast bägge sladdändar på varsin sida av backventilen, sedan säkra backventilen med en slangklämma på var sida?

1. Man behöver inte pilla med förgasarflottör för att kompensera för mer/mindre bränsletillförsel?
2. Ska man montera backventilen nära bensintanken, låter ju vettigt när jag tänker på det?

En sådan här är det:

* asddsa.jpg (3.76 kB, 192x192 - visat 1090 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad micke e

  • amatör
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • amatör
    • Visa profil
micke e
SV: Montera backventil
« Svar #1 skrivet: 6 maj 2015 kl. 00:28:46 »
den kan du montera där den rent fysiskt bäst får plats, meen diagnosen som är ställd- är detta verkligen möjligt? jag menar som framgår av din fråga har du ju förgasare och en förgasare funkar ju mig veterligen så att det bränsle som finns i flottör huset står ju liksom inte i direkt förbindelse med bensinen i tanken.
om det inte är ett flödesproblem så har ju flottörerna flutit upp och stängt av det bränsle som står i slangen när du slår av maskinen (om de för tillfället var öppna) då är det ju stängt där, är allt som det ska där så borde det finnas bränsle kvar i förgasaren att starta på..
det kanske kan vara värme relaterat?(ånglås)
eller så har du kanske vacum styrd bränsle kran som inte riktigt vill va med/vacum läckege? (så husen aldrig blir riktigt fyllda)
av luftning till tank?(vacum i tank)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad tobiaspett

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 3
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
tobiaspett
SV: Montera backventil
« Svar #2 skrivet: 6 maj 2015 kl. 08:24:00 »
Citat från: micke e skrivet  6 maj 2015 kl. 00:28:46
den kan du montera där den rent fysiskt bäst får plats, meen diagnosen som är ställd- är detta verkligen möjligt? jag menar som framgår av din fråga har du ju förgasare och en förgasare funkar ju mig veterligen så att det bränsle som finns i flottör huset står ju liksom inte i direkt förbindelse med bensinen i tanken.
om det inte är ett flödesproblem så har ju flottörerna flutit upp och stängt av det bränsle som står i slangen när du slår av maskinen (om de för tillfället var öppna) då är det ju stängt där, är allt som det ska där så borde det finnas bränsle kvar i förgasaren att starta på..
det kanske kan vara värme relaterat?(ånglås)
eller så har du kanske vacum styrd bränsle kran som inte riktigt vill va med/vacum läckege? (så husen aldrig blir riktigt fyllda)
av luftning till tank?(vacum i tank)

Hej! Tror inte att hojar med direktinsprutning har samma typ av problem.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad micke e

  • amatör
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • amatör
    • Visa profil
micke e
SV: Montera backventil
« Svar #3 skrivet: 6 maj 2015 kl. 21:13:54 »
Citat från: tobiaspett skrivet  6 maj 2015 kl. 08:24:00
Hej! Tror inte att hojar med direktinsprutning har samma typ av problem.
och din slutsats är alltså???
förresten,jag kanske drog en förhastad slutsats.tanken på din hoj ligger kanske lägre än förgasarna? så du har en pump till bränslet? tycker hur som att nålventilerna skulle stänga och täta även om du skulle få "hävert verkan" från förgasarna.
« Senast ändrad: 6 maj 2015 kl. 21:30:46 av micke e »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad tobiaspett

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 3
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
tobiaspett
SV: Montera backventil
« Svar #4 skrivet: 6 maj 2015 kl. 21:35:51 »
Citat från: micke e skrivet  6 maj 2015 kl. 21:13:54
och din slutsats är alltså???

efter ett par dagar så avdunstar bensin och nålventilen i förgasaren öppnas, luft kommer in och bensin rinner tillbaka ner i tanken. får jag in en backventil så förhindrar jag detta och hojen blir lättare att starta.

Någon som har gjort detta på en förgasarhoj? Gissar att man ska sätta backventilen så nära bensinpumpen som möjligt?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Manne_74

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 258
  • Total likes: 33
  • Kön: Man
  • Själv är bäste dräng
    • Visa profil
Manne_74
SV: Montera backventil
« Svar #5 skrivet: 6 maj 2015 kl. 22:35:47 »
Låter ju otroligt att bensinen åker tillbaka i tanken.
Det är inte så att förgasaren är skitig och läker ut
bensinen och när luften kommer in i slangen och letar sig uppåt
så ser det ut som bensinen åker tillbaka??
Eftersom tanken ligger ovanför förgasaren
så har den ju ett övertryck och pressar
vätskan neråt enligt naturens regler.
Men kolla upp tanklocket, det kanske
sitter för tajt..
Anmäl till moderator   Loggat
Cectek King Cobra 500 EFI V2 - 11
Texas Roads Off 150 -  Projekt
____________________________
Can-am Ds 450 xmx - Såld
Yamaha Kodiac 450 - Såld
Shineray BB 200cc - Såld
Falcon 90 - Såld

Utloggad micke e

  • amatör
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • amatör
    • Visa profil
micke e
SV: Montera backventil
« Svar #6 skrivet: 6 maj 2015 kl. 23:07:43 »
Citat från: tobiaspett skrivet  6 maj 2015 kl. 21:35:51
efter ett par dagar så avdunstar bensin och nålventilen i förgasaren öppnas, luft kommer in och bensin rinner tillbaka ner i tanken. får jag in en backventil så förhindrar jag detta och hojen blir lättare att starta.

Någon som har gjort detta på en förgasarhoj? Gissar att man ska sätta backventilen så nära bensinpumpen som möjligt?
ok,då förstår jag din teori.jag tänker så här,någonting måste ju vara galet det kan knappast ha funkat så här från dag ett när maskinen var ny? menar bara att det kanske finns ett bakom liggande problem som gör att du får dessa problem.
när jag ser på det här så tänker jag att en back ventil den tätar ju bara om bensinen vill vill rinna bakåt med ett tryck,(vilket ju byggs med pumpen mot nålventil) när bensinen på förgasarsidan dunstar så försvinner ju detta "mottryck" och då skulle ju ventilen kunna öppna om det inte är så att den vätskepelare som ev uppstår mellan nivån i tanken och nivån vid backventilen ändå håller den stängd...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad micke e

  • amatör
  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • amatör
    • Visa profil
micke e
SV: Montera backventil
« Svar #7 skrivet: 6 maj 2015 kl. 23:30:18 »
hej igen detta kanske verkar påstridigt och så är det verkligen inte menat vill bara hjälpa till!!!
jag hittade denna på nätet http://www.kawasaki.nu/af/Upload/Manualer/Servicemanualer/Atv%20Mule//ATV/KVF650%202005%20till%202011%20KVF650-D1-%20DBF%2099924-1348-07.pdf
enligt den så borde du ju ha elpump i tanken alt en vacum driven pump jag, skulle nog iaf kolla så den pumpar bensin efter ordning.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad johan501

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
johan501
SV: Montera backventil
« Svar #8 skrivet: 6 maj 2015 kl. 23:32:38 »
Du har alltså tanken längre ner än förgasaren om jag fattat allt rätt?

Googlade lite och dom verkar ska ha en backventil original gissar på att den är dålig? Ska se om jag lyckas hitta vart den ska sitta..


Edit : backventilen ska nog sitta i / i närheten av tanken och den går till ventileringen av tanken så det borde inte ha något med ditt problem att göra tyvärr.

Edit igen : eller varför inte förresten.. Om backventilen till tank lutningen är dålig så att den inte suger i sig luft så får du vacuum i tanken medans du kör och sen när du stänger av så suger den tillbaka luften? Prova låta den stå med tanklocket lite uppskruvat och se.

Hur länge måste den stå förens förgasaren har tömt sig? Det tar lååång tid för bensin att dunsta där inne. flotören borde hålla sig stängd i månader om problemet beror på att det dunstar tills den öppnas.
« Senast ändrad: 6 maj 2015 kl. 23:46:58 av johan501 »
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Teknikforum (Moderator: hell-man) »
  • Ämne: Montera backventil
 


Online just nu.

594 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 605. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info