Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Tips på däck  (läst 13368 gånger)

Utloggad sälen

Tips på däck
« skrivet: 18 april 2015 kl. 07:50:00 »
Jag behöver hjälp med tips på ett bra allround däck. Vill ha ett däck som funkar ok på lera/dy/skog/grusväg.
Det är en outlander 800 och jag tänkte gå på 27".

Har tittat på Bighorn, men det verkar tappa väldigt mycket på lera, annars verkar det bra. Är det nån som har några tips?

Utloggad Högdahl

SV: Tips på däck
« Svar #1 skrivet: 18 april 2015 kl. 08:46:12 »
Itp Mudlite kanske?
Kör: Yamaha Grizzly 700Eps-14
Utrustning: 28tums mega mayhem
 Flyttbar vinsch+radiostyrning
Hand+Tumvärme
Hasplåt
Variatorkitt
Handmuffar I camo
Låda
Röjsågsfäste
Xenon
2st 48w Lampor (Fram)
2st 15w lampor (Bak)
Plog
Kranman T700
Slaghack
Tidigare Ägda: Grizzly 550eps-11
Grizzly 450-09

Utloggad Ace

SV: Tips på däck
« Svar #2 skrivet: 18 april 2015 kl. 09:02:34 »
gorilla silverback  ()p funkar på allt utom asfalt...köp inte bighorn..smetar igen och blir som tvålar i lera.

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Tips på däck
« Svar #3 skrivet: 18 april 2015 kl. 11:35:51 »
Outlaws!  :headbang:
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad Fridolf

SV: Tips på däck
« Svar #4 skrivet: 18 april 2015 kl. 19:55:20 »
Kenda Bear Claw K-299 Prisvärda och bra däck som jag tror sitter original på bl.a. Alstor.
http://www.loeffler-quads.de/index.php/cat/c762_Bear-Claw-K-299.html
Yammaha Grizzly 700     Yamaha XT550

Utloggad Lowest

SV: Tips på däck
« Svar #5 skrivet: 18 april 2015 kl. 23:46:47 »
Bighorn funkar på allt.
Alla vi som åker häromkring kör nu på Bighorn men vi har alla haft olika däck från början allt från original till Gorilla.

Kompisen åkte igenom ett lerdike  på atvleden efter dom bärgat en XMR 1000 och efter han kom en till XMR 1000 å fastnade så det funkar med däck som har mindre mönster med men lite tur ska man ha ibland mä.

Några av oss har åkt runt 1000mil med däcken och det finns mycket mönster kvar på dom och det tror jag inte många däck klarar av.
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Tips på däck
« Svar #6 skrivet: 19 april 2015 kl. 00:48:18 »
Bighorn funkar på allt.
Alla vi som åker häromkring kör nu på Bighorn men vi har alla haft olika däck från början allt från original till Gorilla.

Kompisen åkte igenom ett lerdike  på atvleden efter dom bärgat en XMR 1000 och efter han kom en till XMR 1000 å fastnade så det funkar med däck som har mindre mönster med men lite tur ska man ha ibland mä.

Några av oss har åkt runt 1000mil med däcken och det finns mycket mönster kvar på dom och det tror jag inte många däck klarar av.

Förar skills och biggisar fixar oftast biffen, Medans extrem muddäck är för posörer och folk som gillar att skruva...   ':)
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad Ace

SV: Tips på däck
« Svar #7 skrivet: 19 april 2015 kl. 10:54:47 »
case closed   ;D ...

https://youtu.be/y-6ricV4U1Y?t=2m10s

Häromkring va bighorn boomen för 3-4 år sen men ingen som kör på sånna nå mer,blev ju ett jävla väntande på dom  ;) .Sen kan man ju dra historier om hur kleti och pleti har bättre grepp med slicks än med 4 cm kammar.det spelar  ingen roll vilka däck du har om du hänger på underedet (eller din stela bakaxel om du har sån  ;) ) som ofta sker i våra svenska skogar.
Ska du köra lera/mjuka underlag väljer du nått med "traktor" mönster som rengör sig själv,sen hur djupt mönster du vill ha är ju hur mycket komfort du vill offra när du sen kommer upp på hardpack.
 kör fast gör man ju ändå,men du kommer lite längre ut i skiten.

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Tips på däck
« Svar #8 skrivet: 19 april 2015 kl. 11:01:42 »
case closed   ;D ...

https://youtu.be/y-6ricV4U1Y?t=2m10s

Häromkring va bighorn boomen för 3-4 år sen men ingen som kör på sånna nå mer,blev ju ett jävla väntande på dom  ;) .Sen kan man ju dra historier om hur kleti och pleti har bättre grepp med slicks än med 4 cm kammar.det spelar  ingen roll vilka däck du har om du hänger på underedet (eller din stela bakaxel om du har sån  ;) ) som ofta sker i våra svenska skogar.
Ska du köra lera/mjuka underlag väljer du nått med "traktor" mönster som rengör sig själv,sen hur djupt mönster du vill ha är ju hur mycket komfort du vill offra när du sen kommer upp på hardpack.
 kör fast gör man ju ändå,men du kommer lite längre ut i skiten.

Jag bara drev med dig lite.  ;)

Klart traktormönstrade däck driver bättre i kleten än biggisar. Dom tenderar att bli som jätte chokladdonuts.. Men bighorn är inte lika halkiga på stenhällar som dom flesta traktormönstrade däck verkar vara.
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Tips på däck
« Svar #9 skrivet: 19 april 2015 kl. 11:07:49 »
Och ja... Stelbakaxel suger!!! Nästa hjuling blir irs.
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad Ace

SV: Tips på däck
« Svar #10 skrivet: 19 april 2015 kl. 12:32:11 »
Jag bara drev med dig lite.  ;)

Klart traktormönstrade däck driver bättre i kleten än biggisar. Dom tenderar att bli som jätte chokladdonuts.. Men bighorn är inte lika halkiga på stenhällar som dom flesta traktormönstrade däck verkar vara.

Nu ville han inte ha ett däck för stenhällar utan lera/dy/skog och grusväg...och jag gissar att prion ligger i den ordning han skrivit.därför förstår jag inte hur man kan rekommendera bighorn...ta tex ostacruiser...ser ingen med bighorns på hans videor  :hmmm: ...men ni kan ju skriva och tala om hur bra dom är i lera/dy och att dom tar sig fram mycket bättre med sånna än tex gorilla silverback... ;D SKÄRPNING I LEDET NU  :whip: 




Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: Tips på däck
« Svar #11 skrivet: 19 april 2015 kl. 13:34:22 »
Ah fast jag föreslog outlaws oxå, funkar säkert lika bra som silverbacks i geggamojan.  ()p
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

 


Online just nu.

219 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
floran, akai,
Flest online idag: 221. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme