Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: HJÄLP!!! Dinli 800 T3  (läst 2969 gånger)

Utloggad DinliRobban

HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« skrivet: 13 mars 2015 kl. 15:55:37 »
Har tagit bort strypningen på min maskin, även köpt ett variatorkit från Dealy o satt dit.
Innan jag beställde så både ringde jag o mailade med dom för att höra om det funkade till min T3, det skulle det göra. Men när man trycker över halv gas så lät det som att den dog, så 73km/h kommer man upp i.
Trots att det finns mycket gas kvar att ge.

 Nån som har samma problem?

Har kört 48 timmar. Då kommer ett skärande ljud när man gasar.
Låter som om man kapar ved i en vedkap.
Plockade isär främre variatorn, såg då att nästan alla vikter va ovala el intryckta på sidorna....
Alla vikter satt åt samma håll.

Nån som haft samma problem?

Har nu satt tillbaka original vikterna, ljudet kvarstår.
 
Kom fram till att ljudet kom från främre variatorn, ringde Dealy o pratade med nån mek kille där.
Han sa åt mig att sätta tillbaka strypningen o testa om problemet kvarstår, nu låter den som vanligt.

Men hur kul är det att köra 43km/h??? Dessutom ingen kraft o fart i skogen.
Vad skiljer en Vanlig 800i motor o en T3 motor förutom strypningen?

HJÄLP!!!!!
Dinli 800 T3 2014

Dinli Centhor 700+ 2011 R.I.P
Plog
Hasplåt från SPOP förstärkt av BTO
Brandsläckare
Brandfilt
Box från Biltema med:
Varningstreangel
Förbandslåda
2st bogserlinor
Sittunderlag
Yxa
Såg
Sekatör
Snöspade
Regnställ
5 litersdunk
Silvertejp ;-) svart o silver
Handtagsmuffar
Lagningskitt med luftpatroner till däck
BlixtLEDljus o 18W LED från crazyride

Utloggad kenthas

SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2015 kl. 19:34:10 »
Vad sitter det för strypning i en T3? är det bara en variator ring i den bakre variatorn eller har du även en elektronisk strypning i ECUn? Om du plockar bort variatorn helt och bara testar att varva upp motorn så borde varv stoppet komma vid ca 6500rpm, och har du missljud i motorn utan variator så är det mindre bra.
Kan ju vara så att du missat att få i vevaxelns lilla tapp i lagret som sitter i hållaren runt den främre variatorn därav missljudet vid högre varv.
Är inte helt säker, men vi har samma motor och jag kommer lugnt upp i 110 utan variatorkitt så du borde kunna ligga däromkring du med.
Såld-Dinli 800i EVO 2013
Såld-Goes 520 Steel Max 2012

Utloggad DinliRobban

SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2015 kl. 16:28:17 »
Tjena kenthas.

Det sitter en ring innanför främre variatorn primären el var den heter. Ser ut som ett kullager, när man tar bort den så ökar farten från max 43km/h till runt 110 innan jag bytte variatorkitet. Max fart sjönk då till 76km/h, plus att man har nästan över halv gas att ge, men då "bluddrar" bara maskinen....

Enligt vad jag har läst mig till så är det ingen elektronisk strypning.
Men fick höra att det kunde bero på ecun att det inte går att ge full gas.

Kanske ska kolla lagret i hållaren, hur vet jag om d e ok el inte ok?

Fast å andra sidan så lät det konstigt även när jag provgasade utan skyddet fram oxå, men inte alls på samma sätt.

Har du facebook så leta upp mig, Robban Prinsessan Sandberg, så kan jag skicka film på ljudet.

Tack så länge.
Dinli 800 T3 2014

Dinli Centhor 700+ 2011 R.I.P
Plog
Hasplåt från SPOP förstärkt av BTO
Brandsläckare
Brandfilt
Box från Biltema med:
Varningstreangel
Förbandslåda
2st bogserlinor
Sittunderlag
Yxa
Såg
Sekatör
Snöspade
Regnställ
5 litersdunk
Silvertejp ;-) svart o silver
Handtagsmuffar
Lagningskitt med luftpatroner till däck
BlixtLEDljus o 18W LED från crazyride

Utloggad kenthas

SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2015 kl. 18:57:36 »
Hej
Måste bara kolla med dig, ditt variator kitt var det med vikter, sliders och hårdare tryckfjäder eller bara vikter?

Tänkte bara att det kanske är bäst att börja om och riva allt, kolla så att sekundärens skiva flyter och inte nyper, om den nyper så kan inte remmen klättra, samma med primären, kolla så att den flyter fritt.
Så om du har tid o ork riv och ta bort både primär och sekundär, bort med remmen o kolla så att det inte sitter någon hylsa kvar på vevaxeln och starta, låt motorn bli varm och prova att varva lite.
Kolla så att axeln inte vibrerar/ skevar mycket (kan bli så om vikterna eller sliders hamnar fel i primären)
Lyssna efter oljud, om det inte skramlar nu så stäng av motorn och sätt på axelstödet, den med lagret i utan variator, nu har vevaxeln stöd och du kan starta och prova att varva max under en kort stund.
Funkar det att varva max nu utan oljud och bludder så är det obalans i primären eller sekundären, ganska enkelt att fixa men inte helt billigt.
Om det skramlar utan variator och vikter så kan envägs lagret till kopplings klockan ha pajjat.
Jag skulle föreslå att du monterar dit alla original delar och låter din ÅF kolla på maskinen, har du garanti kvar så borde det lösa sig.

Du har ju köpt kittet av Dealy och om dom säger att det ska funka så gäller garantin.

Lägg gärna upp lite bilder här på hur dina kitt vikter ser ut, du kan även länka till en film snutt på hur det ser ut och låter om det skiter sig med ÅF.
En del vikter måste monteras i rätt rotations riktning, det är därför jag vill se vikterna, och även sliders om dom var med i kittet.

Om jag kan hjälpa dig mer så är det bara att höra av dig.
Kentha
 
Såld-Dinli 800i EVO 2013
Såld-Goes 520 Steel Max 2012

Utloggad DinliRobban

SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2015 kl. 22:59:20 »
Verkar inte funka att få¨upp bildero film :-( testar igen.....

Vikter o fjäder från Dealy, så här ser vikterna ut efter ca 20 tim
Alla låg åt samma håll.
Dinli 800 T3 2014

Dinli Centhor 700+ 2011 R.I.P
Plog
Hasplåt från SPOP förstärkt av BTO
Brandsläckare
Brandfilt
Box från Biltema med:
Varningstreangel
Förbandslåda
2st bogserlinor
Sittunderlag
Yxa
Såg
Sekatör
Snöspade
Regnställ
5 litersdunk
Silvertejp ;-) svart o silver
Handtagsmuffar
Lagningskitt med luftpatroner till däck
BlixtLEDljus o 18W LED från crazyride

Utloggad DinliRobban

SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2015 kl. 23:13:52 »
Nu gick det ju.
Men filmerna får jag inte upp :-(
Dinli 800 T3 2014

Dinli Centhor 700+ 2011 R.I.P
Plog
Hasplåt från SPOP förstärkt av BTO
Brandsläckare
Brandfilt
Box från Biltema med:
Varningstreangel
Förbandslåda
2st bogserlinor
Sittunderlag
Yxa
Såg
Sekatör
Snöspade
Regnställ
5 litersdunk
Silvertejp ;-) svart o silver
Handtagsmuffar
Lagningskitt med luftpatroner till däck
BlixtLEDljus o 18W LED från crazyride

Utloggad DinliRobban

SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2015 kl. 23:51:28 »
Här är filmerna:




Dinli 800 T3 2014

Dinli Centhor 700+ 2011 R.I.P
Plog
Hasplåt från SPOP förstärkt av BTO
Brandsläckare
Brandfilt
Box från Biltema med:
Varningstreangel
Förbandslåda
2st bogserlinor
Sittunderlag
Yxa
Såg
Sekatör
Snöspade
Regnställ
5 litersdunk
Silvertejp ;-) svart o silver
Handtagsmuffar
Lagningskitt med luftpatroner till däck
BlixtLEDljus o 18W LED från crazyride

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Totalt antal gillanden: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2015 kl. 09:31:27 »
Ajaj... Det där låter inge vidare.. Dags att köpa ny primärvariator kanske?
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad kenthas

SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2015 kl. 09:56:46 »
Låter som en köttsåg ;)
Om du kollar här https://dl.dropboxusercontent.com/u/30332263/Dinli750engine.pdf så kan du se hur alla delar ska sitta ihop, under fliken C.V.T del nummer 1 så ser du stödlagret som jag skrev om tidigare.
Om du missat den medans du monterade eller den har skurit så lär det bli en del rörelse i vevaxeln under belastning, det var därför jag skrev att du skulle riva allt och bara varva motorn utan variator och rem för att lyssna efter oljud, om det fortfarande låter vid högre varv så kan det vara envägslagret under fliken CRANKSHAFT nummer 15.
Din film visar bara primären under rotation, skulle vara bra att se hela variator paketet röra sig.
Om sekundären släpar efter eller nyper lite så kan du få ett spel i primären, vikterna ligger då inte under tryck utan kan i värsta fall lägga sig helt fel eller bara vibrera lite, men det räcker för att vikterna ska se ut som dina gör nu.
Om du tar en Svart tuschpenna och ritar en rand runt hela den yttre primärskivan del 14 under c.v.t och lika så inuti del 11 under c.v.t så kommer du att se var skivan tar i, det är nog det som låter. 
Såld-Dinli 800i EVO 2013
Såld-Goes 520 Steel Max 2012

Utloggad DinliRobban

SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2015 kl. 22:17:26 »
myggan83, den har inte ens gått 50 timmar :-(

Ok Kenthas, tack. ska kolla på det!!!Återigen TACK!!!

Dinli 800 T3 2014

Dinli Centhor 700+ 2011 R.I.P
Plog
Hasplåt från SPOP förstärkt av BTO
Brandsläckare
Brandfilt
Box från Biltema med:
Varningstreangel
Förbandslåda
2st bogserlinor
Sittunderlag
Yxa
Såg
Sekatör
Snöspade
Regnställ
5 litersdunk
Silvertejp ;-) svart o silver
Handtagsmuffar
Lagningskitt med luftpatroner till däck
BlixtLEDljus o 18W LED från crazyride

Utloggad kenthas

SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
« Svar #10 skrivet: 17 april 2015 kl. 14:39:55 »
Hur går det för dig?
Skulle bara vara kul att veta om du har löst problemet :hmmm:
Såld-Dinli 800i EVO 2013
Såld-Goes 520 Steel Max 2012

 


Online just nu.

165 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, PeterDer, FO,
Flest online idag: 199. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme