ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Teknikforum (Moderator: hell-man) »
  • Ämne: Bensinkvalitet E10
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige

* Regler

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Du som har med erfarenhet i ämnet.
- Gissa inte, skriv bara om du är säker på att svaret är korrekt.
- Undersök ämnet väl, svara utförligt, gärna med bilder eller filmer om möjligt.
- Sammafatta gärna ditt svar i ett inlägg istället för flera.
- För ej ATV-relarade frågor, använd något annat av forumets tavlor.
 
VARFÖR HAR VI DESSA REGLER?
- Vi behöver öka kvaliten på teknikrelaterade frågor.
- Offtopic-diskussioner skall inte förekomma i denna avdelning.
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till varning och om det inte hjälper, bannlysning.

« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Bensinkvalitet E10  (läst 17106 gånger)

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #12 skrivet: 4 mars 2015 kl. 10:00:07 »
Klipper in en artikel som jag själv skrev i ärendet i april 2011. Den är faktagranskad av Statiols tekniska specialist. Om den tillför något vet jag inte:

Ett nytt bränsle på väg, vi reder ut begreppen!
E10 – Vad är nu detta?

Men hallå? Ska det komma en ny soppa nu, med ännu mer etanol än tidigare? Och ska all vanlig blyfri bensin försvinna? Redan första maj i år? Vad ska jag göra med min bil? Är den värdelös nu? Varför har ingen sagt något?

Hjäälp! Mamma, kom och krama mig, jag är rädd!
Är det ungefär så du känner dig när du läser om E10-bränslet som hotfullt knackar på dörren och inte vill annat än förstöra din fina entusiastbil? Lugn.
Sätt dig ner med en kopp kaffe. Vi ska reda ut det här, du och jag.
Kom här, så sätter vi oss med Åsa Håkansson som är produktspecialist på Statoil. Hon borde ju veta.
Att E10 klampar in på marknaden råder det inget tvivel om. Syftet med att späda ut bensinen med ännu mer etanol är att vara lite bussigare mot miljön och att minska beroendet av fossila bränslen.
Det kan ju vara intressant även med tanke på att det ofta är oroligt i många oljeproducerande länder, vilket knappast gynnar priset.

Ingen standard än. Åsa, är det sant att blyfri 95 som genom ett trollslag försvinner från pumparna första maj?
– Vi hinner inte till dess, tröstar Åsa. Vi har väntat in en EU-standard, men den hinner inte bli klar.
Alltså, lagstiftningen öppnar upp för möjligheten att sälja E10 den första maj, men eftersom det inte finns någon standard för bränslet så kommer troligen ingen leverantör att marknadsföra det.
Om det inte finns en standard som accepterats av motorleverantörerna, så betyder det att eventuella motorskador inte går på garantin och då får bränsleleverantören stå för notan. Det lär ingen vilja riskera.
– Vi tillverkar den kvalitet som motortillverkaren rekommenderar, bedyrar Åsa som tippar på att vi ser E10 i pumparna tidigast i höst, och då efter en massiv informationskampanj.
– Dessutom finns 98 oktan kvar som ”Protection grade”.

Kolväteblandning. Även om 95 byts ut mot E10, så måste bolagen tillhandahålla ett alternativ för de fordon som inte klarar E10. Här kan man välja att behålla 98 oktan som det är, alternativt ha 95 med fem procent etanol (som vi har idag) kvar, eller tillsätta fem procent etanol i 98 oktan. Tre spår, alltså, varav det första är troligast.
Så, är du lite lugnare nu?
Bra, då kanske vi ska bena upp det här med bensin från början.
– Det är en kolväteblandning som blandas på raffinaderi, börjar Knut Skårdalsmo, teknisk specialist på Statoil i Norge som är med på videolänk från något hemligt labb där mystiska kemiska föreningar kokar och puttrar i kulisserna.
Åtminstone inbillar vi oss det.
Han kan soppa, i alla fall. Och är inte rädd för att prova olika etanolinblandningar i sin trimmade gamla Volvoturbo.

Blyfritt på 1920-talet. Viktigt i bensinen är att den har rätt flyktighet, alltså förångas på rätt sätt,. Oktantalet är också viktigt, och här utnyttjar man etanolens oktanhöjande egenskaper.
Men lagom är bäst.
– En produktionsmotor trivs bäst på produktionsbensin, hävdar Knut.
Kolvätena i bensinen begränsas idag av miljöskäl, och sedan länge är blyet borta ur handelsbensinen. En gång i tiden var det dock gott om bly i soppan.
– Den första bensinen på 1920-talet var faktiskt blyfri, berättar Knut. Slitage på ventilsäten gjorde att man tillsatte bly som smörjmedel, det höjde även oktantalet.
När katalysatorerna gjorde sitt intåg på 1980-talet tackade blyet för sig och försvann. De två går nämligen inte alls ihop. Istället ändrades kolvätesammansättningen för att höja oktantalet.

B20 på fullgas. Motorer konstruerade för blyfritt fick inga problem med slitage, men äldre motorer kunde behöva blyersättning. Statoil valde ett kaliumbaserat additiv.
– Vi körde Volvo Penta B20-motorer på fullgas i 200 timmar i labbet, minns Knut och ler brett. Skötte man inkörningen var det inga problem, men gav man fullt från början kunde man få problem med sätena.
Knut rekommenderar därför dubbel dosering blyersättningsmedel de första tankarna efter en topplocksrenovering i en gammelbil, om du inte bytt till säten som tål blyfritt. Om man sedan missar en tank då och då gör inget.
Bensinens sammansättning varierar över året för att få olika egenskaper beroende på temperatur. Destillationskurvan förändras med lättare komponenter på vintern för att bränslet ska förångas i förbränningsrummet även vid en kallstart.
På samma sätt är komponenterna tyngre på sommaren för att motverka ånglås, alltså när bränslet förångas redan före insuget.

Kyler cylinderladdningen. Oktan då? Varför är det så viktigt?
– Det gör så bränslet motstår självantändning, förklarar Knut. Det ska tåla så hög temperatur som möjligt innan man får en knackning. Knack sker 10-15-20 grader efter övre dödpunkt, fast många tror tvärtom.
– Glöd i förbränningsrummet fungerar som ett tändstift. Temperaturen är utlösande, och det är trycket som höjer temperaturen.
Knut gillar etanol i bensinen. Det ger hög förångningsvärme.
– Det kyler cylinderladdningen så man undgår spikning. Fyllningsgraden går upp på grund av kyleffekten, även i en sugmotor.
– Även om vi mäter 95 oktan reagerar motorn som det vore 96, menar han.
E10 då, är det ännu bättre sett ur den synvinkeln?
– Fem extra procent ger kanske 0,5 oktan mer, spekulerar han. Det ger effekt men inte så det märks direkt.
I 98 oktan finns ingen etanol idag. Anledningen är att det är en svår blandning.
Ren etanol mäter förresten runt 104 oktan.

Nationella regler. Exakt hur E10-bränslet kommer att se ut vet man inte på Statoil idag. Rådande EU-standard heter EN 228, men Sverige har en egen nationell standard med striktare miljöparametrar, SS 155422. Den är begränsad till fem procent etanolinblandning.
– De länder som redan har E10 har nationella regler, säger Åsa.
Vänta nu, soppan ändrar ju sammansättning beroende på årstid. Kommer etanolinblandningen att variera också?
– Nej, det är E10 året om, fastslår Åsa. Ångtrycksförändringen görs som förr, men det är alltid tio procent etanol.
Det gnisslas ju mycket om att vissa bilar inte tål E10, vad beror det på? Vilka komponenter klarar inte av etanolen? På listan över bilar som fungerar på E10 saknas till exempel flera av Volkswagengruppens FSI-motorer.
– Det är en aluminiumlegering i ett högtrycksrör som ger korrosion hos Volkswagen, erinrar sig Knut. Gamla förgasarmotorer kan ha aluzinklegeringar i förgasaren som jag inte törs svara på om de tål E10.

Inte glasklar. Packningar, får de på skallen extra hårt?
– Jag tror inte det. Möjligen om packningen är på gränsen redan innan, då kan etanolen vara droppen.
¬– Bilar som är på gränsen att gå magert på E5 kan få problem, sammanfattar Knut. Största problemet är förstås på äldre bilar.
Här avser han motorer som inte på egen hand kan justera tändning och bränslemängd. Det kan vara på sin plats med viss ombestyckning i gammelbilen, alltså.
Min gamla Peugeot 504 då, den har redan idag problem med ånglås på E5/95 oktan. Blir det ännu jäkligare nu?
– Kemin är inte glasklar, det är inte så straight forward som man kan tro, svarar Åsa svävande.
Nähänä, men blyersättningsmedel och E10, kommer det att funka?
– Det funkar bra, tröstar hon.
– Och tvåtaktare är inga problem, fyller Knut på. De har faktiskt mer glädje av etanolen på grund av förbränningsvärmen vi pratade om tidigare! Men kör inte nära magerpunkten, magerskärning är redan ett problem i tvåtaktare och E10 kan ställa till det ännu mer.

E10 på pumpen. Om vi tittar på serviceintervallerna, får jag en massa etanol i oljan nu och måste byta oftare?
– Det blir ingen skillnad. Visst får man bensin i oljan vid kallstart, men etanolen har låg kokpunkt så när arbetstemperaturen nås kokar den bort.
Vad kommer det stå på pumpen?
– Vår gamla 95 oktan försvinner förmodligen, spekulerar Åsa. E10 blir 95 oktan, det kommer att stå E10 på pumpen.
Och ett bränsle för oss som inte kan köra på E10 kommer alltså att finnas kvar, och ni tippar på att det blir 98 oktan?
– Jag ska gå först i demonstrationståget för att behålla 98 oktan, utbrister Knut över videolänken så kaffekopparna nästan välter på bordet.


Några påståenden. Nästa steg då? Kommer det E15 om något år?
– Det finns ingen agenda, försäkrar Åsa. Förmodligen blir det väl E15 eller E20, men det finns inga planer nu.
– Med E15 börjar man passera gränsen för en vanlig motor och närma sig flexifuel, inflikar Knut.
Det finns en uppgift på nätet om att upprepade bränsleprover redan idag visat på 5-12 procents etanolinnehåll direkt i pump. Är det så?
– Aldrig, protesterar Åsa. Det beror i så fall på mätmetoden. Vatten och skak (man blandar vatten i bränslet och skakar så etanol, vatten och bensin skiktar sig) är osäkert. Varje last har ett kvitto på blandningen!
En annan påstod att vi alla tankade E10 på 1980-talet, att man tillsatte etanol för att kompensera oktanförlusten när blyet försvann. Sant?
– Det är nog en begreppsförvirring, suckar Åsa. Kanske på andra håll i världen, inte i Europa. Här fanns inte etanol då.
Knut tror att man förväxlat etanol med MTBE, en molekyl som höjer oktantalet och innehåller syre.

Ingen risk. Går förbrukningen upp med E10? Det är väl rimligt?
– Ökar man syreinnehållet så minskar energin, erkänner Knut. men kan man få högre verkningsgrad och högre knackpunkt så kan man till och med sänka förbrukningen med höjd tändning.
Ser man bara till energiinnehållet blir ökningen av bränsleförbrukningen 2,5 procent, jämfört med dagen 95 oktan.
Något jag ska tänka på i hanteringen av bränslet?
– Det medför ingen ökad risk i hanteringen, menar Åsa.
– Enda gemensamma drivmedlet för människor och bilar är ju etanol, skrattar Knut.
Etanolen är dock vattenkänslig och drar åt sig fukt. Därför ska den förvaras torrt och väl tillslutet.

Sammanfattning. När bilen ställs undan för vintern är det full tank eller tom tank som gäller.
– Ur korrosionssynpunkt är det bättre med full tank, påpekar Knut. Ytor exponerade för luft korroderar.
Vid uppstart efter förvaring kan det vara en god idé att dränera förgasaren för att få fram färskt smaskigt bränsle. Det är ju de flyktiga ämnena som försvinner först, och det är de som motorn ska starta på.
Okej, en sammanfattning.
Världen rasar inte samman första maj. Det tar åtskilliga månader innan vi ser E10 i pumparna, och vi lär få information så det räcker innan dess.
För de flesta är det inga problem alls. För andra kan det räcka med en mappning av motorstyrningen, eller ombestyckning av förgasaren och tändjustering.
Är det helt kört att köra på E10 så har bolagen skyldighet att tillhandahålla ett alternativ, vilket förmodligen blir nuvarande 98 oktan.
Kan du sova gott nu?


Oktantal - RON eller MON?
Det finns två metoder för att mäta och ange ett bränsles oktantal. RON, Research Octane Number, är det som anges på pumpen, men det finns även MON, Motor Octane Number. Bägge mätmetoderna regleras av ISO-standarder och utförs i Cooperative Fuels Research encylindriga provmotor med variabel kompression, en förgasarmotor som konstruerades redan 1929.
Kortfattat kan man säga att man justerar motorns kompressionsförhållande tills man uppnår knackning.
RON-metoden passar bäst vid låga varvtal medan MON lämpar sig för höga varvtal och hög temperatur. Inte helt oväntat ger RON högre mätvärden än MON. Skillnaden mellan dessa är Anti Knock Index, eller Pump Octane Number, PON, som man i USA anger på pumpen.
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Logger73

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Grizzly 700
    • Visa profil
Logger73
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #13 skrivet: 4 mars 2015 kl. 10:12:20 »
Citat från: Logger73 skrivet  2 mars 2015 kl. 00:07:04
Det skrivs ju om att vanliga Blyfria 95-oktaniga soppan ska försvinna 1Maj 2015.
Hur kommer det påverka våra maskiner? vad kommer vi få göra åt det om de behövs? :hmmm: :dntknow:

Har ingen källa på de mer än den länken http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/ ja la ut som du kunde läsa! O som trådstarten säger (ovan) så "skrivs det om att soppan ska försvinna" enligt mig är det inget direkt påstående att soppan KOMMER försvinna!? Kanske va för otydligt för dig? el är du en källkritiker som hugger direkt när inget är korrekt?  tanken var att ha en diskusion om E10 kvaliteten o dess effekter OM den kommer att ersätta den befintliga 95 soppan som säljs nu...
finns ju om förslag/artiklar "som kanske inte har din Källa du begär" om att 98 soppan ska försvinna samt att dieseln ska blandas ut med mer miljödiesel för att utsläppen ska minska.

Hoppas du inte biter sönder en tand mot kalendern nu  ;)
Kram Logger73 ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #14 skrivet: 4 mars 2015 kl. 10:27:58 »
Citat från: Logger73 skrivet  4 mars 2015 kl. 10:12:20
Har ingen källa på de mer än den länken http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/ ja la ut som du kunde läsa! O som trådstarten säger (ovan) så "skrivs det om att soppan ska försvinna" enligt mig är det inget direkt påstående att soppan KOMMER försvinna!? Kanske va för otydligt för dig? el är du en källkritiker som hugger direkt när inget är korrekt?  tanken var att ha en diskusion om E10 kvaliteten o dess effekter OM den kommer att ersätta den befintliga 95 soppan som säljs nu...
finns ju om förslag/artiklar "som kanske inte har din Källa du begär" om att 98 soppan ska försvinna samt att dieseln ska blandas ut med mer miljödiesel för att utsläppen ska minska.

Hoppas du inte biter sönder en tand mot kalendern nu  ;)
Kram Logger73 ()p
Varför så bitsk?
Eftersom jag inte hört att BF95 ska försvinna från marknaden 1/5 2015 så ville jag veta varifrån påståendet kom. Jag vill helt enkelt läsa mer om det eventuella förbudet.
Att E10 kommer att ersätta BF95 på sikt verkar ju troligt, men finns det verkligen ett spikat datum? Länken du fortsätter hänvisa till säger inget om 2015.

Gällande diskussionen om E10 och dess effekter så publicerade jag ett ganska långt inlägg om det också, där kanske du kan hitta något av det du söker även om texten är skriven för bilfolk i första hand.
Där står även att bolagen är ålagda att erbjuda ett alternativ för de som inte kan köra på E10. I Statoils fall väljer man att behålla BF98, andra bolag kan göra annorlunda.
Anmäl till moderator   Loggat

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad CrozOver

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1987
  • Total likes: 40
  • Kön: Man
  • Honda TRX500FE
    • Visa profil
CrozOver
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #15 skrivet: 4 mars 2015 kl. 10:33:54 »

http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #16 skrivet: 4 mars 2015 kl. 10:41:16 »
Citat från: CrozOver skrivet  4 mars 2015 kl. 10:33:54
http://teknikensvarld.se/e10-bensin-ersatter-vanlig-95-oktanig-125437/
Den länken har redan varit uppe två gånger. Artikeln är från 2011 och säger ingenting om 2015.
Anmäl till moderator   Loggat

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Logger73

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Grizzly 700
    • Visa profil
Logger73
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #17 skrivet: 4 mars 2015 kl. 10:43:21 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/E10_%28br%C3%A4nsle%29
Här står 1maj 2015 med  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #18 skrivet: 4 mars 2015 kl. 10:46:08 »
Citat från: Logger73 skrivet  4 mars 2015 kl. 10:43:21
http://sv.wikipedia.org/wiki/E10_%28br%C3%A4nsle%29
Här står 1maj 2015 med  ()p
Tack.
Då får vi se om det som står på Wikipedia alltid är sant.
Jag får inte tag i kontaktpersonen på Svenska Petroleuminstitutet, men har mailat en fråga till henne och även till min kontakt på Statoil. Återkommer när jag vet mer!
« Senast ändrad: 4 mars 2015 kl. 10:55:43 av Norrhyttan »
Anmäl till moderator   Loggat

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Logger73

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Grizzly 700
    • Visa profil
Logger73
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #19 skrivet: 4 mars 2015 kl. 10:50:53 »
Citat från: Norrhyttan skrivet  4 mars 2015 kl. 10:46:08
Tack.
Då får vi se om det som står på Wikipedia alltid är sant.

Haha knappast!
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #20 skrivet: 4 mars 2015 kl. 10:57:58 »
Tills vidare, här är lite bensinfakta ur Svenska Petroleuminstitutets databas: http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/bensin-2/
Anmäl till moderator   Loggat

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #21 skrivet: 4 mars 2015 kl. 13:21:58 »
Mer fakta, så här säger Svenska Petroleuminstitutet när man frågar, tvärsemot Wikipedia alltså. Sedan får var och en bedöma vilken som känns mest trovärdig.

Citera
Det finns i nuläget inga planer på att ersätta blyfri 95 med E10! Det som du kanske tänker på är den förra regeringens förslag till kvotplikt från maj 2014 där inblandningsnivåerna skulle öka succesivt upp till E10, men som inte godkändes från EU-kommissionen och därför drogs tillbaka. Vi har fortfarande ett system i Sverige där inblandningen av biodrivmedel hanteras med skattenedsättning av upp till 5 % etanol i bensin dvs BF95. Det systemet gäller till och med 2015, därefter vet vi inte. Det är däremot tillåtet att i Sverige blanda in 10 % etanol i bensin, men det finns i dagsläget inget ekonomiskt system klart för det och det finns även tekniska saker att lösa vad gäller förvaring av drivmedlet. Hoppas att detta har gjort saker lite klarare.

Vänliga hälsningar

Sofie Quant
Kommunikationschef
PR Manager
 
Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet
Swedish Petroleum & Biofuels Institute

Alltså, att vi får E10 i pumparna 1/5 i år är osannolikt. Att BF95 förbjuds 1/5 är helt uteslutet. Och vad som händer med våra motorer den dag det verkligen blir så, avhandlas till stor del i min artikel jag publicerade här tidigare i dag.
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Lowest

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2558
  • Total likes: 45
  • Kön: Man
  • Södra-Dalarna
    • Visa profil
Lowest
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #22 skrivet: 4 mars 2015 kl. 17:03:59 »
Blir inget förbud såg detta på facebook idag
http://www.bilsport.se/artikel/inget-forbud-mot-blyfri-95/
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Jagvillintevaramedlängre

  • Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
Jagvillintevaramedlängre
SV: Bensinkvalitet E10
« Svar #23 skrivet: 4 mars 2015 kl. 20:22:59 »
Citat från: Lowest skrivet  4 mars 2015 kl. 17:03:59
Blir inget förbud såg detta på facebook idag
http://www.bilsport.se/artikel/inget-forbud-mot-blyfri-95/
Det var ju ungefär det jag sa. Texten du länkar till har jag skrivit efter att ha läst på allt för många ställen om förbudsryktet.
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Teknikforum (Moderator: hell-man) »
  • Ämne: Bensinkvalitet E10
 


Online just nu.

677 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 709. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info