ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Teknikforum (Moderator: hell-man) »
  • Ämne: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige

* Regler

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Du som har med erfarenhet i ämnet.
- Gissa inte, skriv bara om du är säker på att svaret är korrekt.
- Undersök ämnet väl, svara utförligt, gärna med bilder eller filmer om möjligt.
- Sammafatta gärna ditt svar i ett inlägg istället för flera.
- För ej ATV-relarade frågor, använd något annat av forumets tavlor.
 
VARFÖR HAR VI DESSA REGLER?
- Vi behöver öka kvaliten på teknikrelaterade frågor.
- Offtopic-diskussioner skall inte förekomma i denna avdelning.
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till varning och om det inte hjälper, bannlysning.

« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?  (läst 7447 gånger)

Utloggad AtvNewb

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
AtvNewb
Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
« skrivet: 14 januari 2015 kl. 15:00:30 »
Hej!

Denna tråden kommer verka lite rörig, men vafan!  :help:

Vill också påpeka att jag är novis, så var inte för elaka! ;)

Vet att det finns en enkel lösning för att se hur det ligger till med mitt problem, nämligen att lyfta atv:n och frilägga alla hjulen men jag skriver här då jag inte har tillgång till prylar att lyfta med, det är också rejält med plusgrader så en isfläck blir svår att hitta, samt att mitt lösningen på ett av problemen kanske kan hjälpa andra.

Jag har alltså en brute force 750 -08 som helt plötsligt började krångla med 4wd/2wd. Det verkade som att den levde sitt eget liv och lade i/ur 4wd lite när den kände för det, ibland ville den inte lägga ur/lägga i alls.
Min 4wd indikator blinkade inte i 0,5 , 1 eller 2 sek, som annars enligt manualen kan avslöja vad det är som är trasigt.

Efter mycket mätande och felsökande kom jag fram till att det förmodligen var något krux med vippströmbrytaren som man växlar 2wd/4wd med. Jag öppnade upp den och märkte att kopparblecken i strömbrytaren var svarta, korrosion?


Bilden är på kopparblecket i strömbrytaren, det svarta är "bucklor" som trycks mot 2 andra kopparbleck i den andra delen av strömbrytaren, som även dem var svarta.
Putsade upp kopparblecken med vinäger och salt och skruvade ihop allting igen.
 
Och visst verkar det som att detta löste mitt problem, lägger jag i 4wd och kör lite sakta framåt så visar displayen att 4wd går i, lägger jag i 2wd och kör lite sakta framåt så visar display att 2wd ligger i, alltså precis som det bör vara.

Vad är då mitt problem? Jo, att jag inte kan veta till 100% om atv:n verkligen lägger i och ur 4wd.

Jag fick en gång tipset om att om jag drog in diffspärren och svängde så skulle atv:n vara tungstyrd och vilja gå rakt fram om 4wd var i, men som vanligt om den bara drev på bakhjulen. Jag provade detta men upplevde den precis lika tungstyrd med diffspärr i oavsett om jag hade 4wd eller 2wd i.

Jag bad då kärringen och grannkärringen kolla på hjulen när jag försökte "speka loss" lite i både 2wd och 4wd, utan diffspärr. Dem upplevde att den drev på bakre när 2wd enligt displayen låg i, och på bådre främre och bakre när 4wd enligt displayen låg i men eftersom mina mudlite har ganska bra bett är det ganska svårt att se.

Så min fråga efter hela denna text är: Om jag drar i diffspärr med 2wd i och svänger bör den då vara tungstyrd trots att den bara driver på bakre? Tänker om den kanske diffar bakhjulen på ett sätt som den inte gör med 2wd utan diffspärren i? Eller är det något fel som gör att 4wd inte går ur trots att min display säger att den gjort det?

Har kärringen och grannkärringen eller "diffspärrstestet" rätt?

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Lowest

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2558
  • Total likes: 45
  • Kön: Man
  • Södra-Dalarna
    • Visa profil
Lowest
SV: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2015 kl. 17:13:47 »
Kawa är lite speciell när man ska lägga i 4wd.
Lägger man i den när man står still så hoppar den inte i riktigt och lägger man i den när man rullar så får man inte gasa eller motorbromsa utan den ska gå/rulla lätt utan tryck på drivlinan då hoppar den i riktigt.
Kör man fast på 2wd och lägger i 4wd å gasar direkt så kuggar den över å ett diffras är inte ovanligt på Kawa.

Det sitter en elmotor på framdiffen på högersida som lägger i å ur diffen och den kan tappa läget så den inte funkar som den ska OBS det är samma elmotor som motorbromsen som sitter i variatorkåpan.

Men var försiktig när du tar ur den för det är lätt att ha sönder den kolla i serviceboken hur man gör.

Har du ingen servicebok kan du skicka PM mä din email så skickar ja den till dej.

Bakdiffen är stumm hela tiden inge skillnad på 2wd eller 4wd.

Det stämmer att det går tungt som fan å styra när man diffar fram men det har mycket att göra på underlaget, på en myr går det knappt å svänga om den diffar men på jämnt underlag märks det inte lika mycket men det ska märkas att det går tyngre.

Nu fick du lite röriga svar tillbaka  ;)
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad AtvNewb

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
AtvNewb
SV: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2015 kl. 17:36:34 »
Tack för svar!  ()p

 Så med andra ord så kan jag nog räkna med att 4wd aldrig hoppar ur, eftersom den är så tungstyrd när jag diffspärrar trots att display säger 2wd?
Vad kan det vara som är trasigt? Om det är actuatorn så ska ju displayen varna?

Service bok har jag, men du får härna ge mig sidinfo där jag kan läsa om den, hittar inte riktigt!


Citat från: Lowest skrivet 14 januari 2015 kl. 17:13:47
Kawa är lite speciell när man ska lägga i 4wd.
Lägger man i den när man står still så hoppar den inte i riktigt och lägger man i den när man rullar så får man inte gasa eller motorbromsa utan den ska gå/rulla lätt utan tryck på drivlinan då hoppar den i riktigt.
Kör man fast på 2wd och lägger i 4wd å gasar direkt så kuggar den över å ett diffras är inte ovanligt på Kawa.

Det sitter en elmotor på framdiffen på högersida som lägger i å ur diffen och den kan tappa läget så den inte funkar som den ska OBS det är samma elmotor som motorbromsen som sitter i variatorkåpan.

Men var försiktig när du tar ur den för det är lätt att ha sönder den kolla i serviceboken hur man gör.

Har du ingen servicebok kan du skicka PM mä din email så skickar ja den till dej.

Bakdiffen är stumm hela tiden inge skillnad på 2wd eller 4wd.

Det stämmer att det går tungt som fan å styra när man diffar fram men det har mycket att göra på underlaget, på en myr går det knappt å svänga om den diffar men på jämnt underlag märks det inte lika mycket men det ska märkas att det går tyngre.

Nu fick du lite röriga svar tillbaka  ;)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Ace

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1082
  • Total likes: 195
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ace
SV: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2015 kl. 19:08:48 »
Vad har du för årsmodell på den?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad AtvNewb

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
AtvNewb
SV: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2015 kl. 19:22:31 »
Citat från: Ace skrivet 14 januari 2015 kl. 19:08:48
Vad har du för årsmodell på den?

2008
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2015 kl. 22:29:38 »
Varför ligger inte den här tråden under Kawasaki?
Lamell diffspärren i fram på Kawasaki har inget med 4WD/2WD ur och i koppling att  göra.
Diffspärren är mekaniskt styrd av en vajer från handtaget på styret. Den kan aktiveras både i 4WD och 2WD. Är diffspärren aktiverad  alltså handtaget indraget så är det självklart att det går tyngre att styra. Att ta reda på om du verkligen har drift på alla hjulen kan väl inte vara så svårt, Det är bara att spinna/slira så märker du nog det direkt om bägge framhjulen (vid difflåsning) eller endast ett framhjul (utan difflåsning) driver.
Men tänk på att elektroniken tillåter inte att 4WD elmotorn kopplas in även om knappen är aktiverad i hastigheter under  2 eller 3 km/tim, kommer inte ihåg exakt hastigheten.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Ace

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1082
  • Total likes: 195
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ace
SV: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2015 kl. 06:45:36 »
Kanske spännt wiren till diffspärren för mycket så den ligger i lite jämt..eller att den fastnat inne av nån anledning.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad AtvNewb

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
AtvNewb
SV: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2015 kl. 10:01:27 »
För och främst vill jag tacka för alla svar!

Nu har snön kommit vilket gjorde det lätt att avgöra hur det låg till, och den kopplar om 2wd/4wd precis som den ska! Hade jag tänkt efter lite så är det ju som Hakerik säger är ovan, att diffspärren är ju mekanisk och borde därför inte påverkas av att 4wd är i eller urkopplad!


Tack igen! :)

Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Teknikforum (Moderator: hell-man) »
  • Ämne: Problem - 2wd/4wd Kawasaki brute force 750 - Delvis lagat, men?
 


Online just nu.

668 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Danne The King
Flest online idag: 695. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info