Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?  (läst 3009 gånger)

Utloggad metricblge

I min manual står det att man ej bör ha fyrhjulsdriften inkopplad vid körning på asfalt, men det står ingen förklaring varför man inte bör göra detta. Någon som kan svara mig på detta? :)
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

Utloggad Månsson

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:27:08 »
Saxat från Wikipedia:

"Ett fordon med permanent inkopplad allhjulsdrift, och som normalt körs på torr asfalt, måste ha någon typ av slirkoppling eller differentialväxel mellan framaxel och bakaxel, annars kommer de ingående komponenterna ett utsättas för kraftigt slitage"
Allsmäktig Yamaha Big Bear från nittiotalet och så någon liten kines, lonchin tror jag :cry:

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:31:32 »
Fram och bak har separata kardanaxlar.

Och alla hjul har ALDRIG exakt samma storlek.
Så det blir onödigt slitage på axlarna.
Och vad ska man med 4x4 till på säkert torrt underlag?
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Månsson

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:33:24 »
Snö och is går ju fint att åka på med fyrhjulsdrift  :djump:  :djump:
Allsmäktig Yamaha Big Bear från nittiotalet och så någon liten kines, lonchin tror jag :cry:

Utloggad Norrhyttan

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:43:51 »
De däck jag har erfarenhet av (inte speciellt många, men har i alla fall hunnit prova fem olika uppsättningar) har alltid haft stora omkretsskillnader mellan fram och bak, trots samma höjdangivelse.
Nu är de i regel ganska mjuka och kör man dessutom lågt lufttryck tas mycket av motandet upp i däcken och minimalt med belastning påverkar kraftöverföringen, men jag skulle aldrig få för mig att använda 4WD på fast underlag.
Snö, is, i skogen, på lösgrus - 4WD.
På asfalt eller hårt packad grusväg - 2WD.

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad qbtq

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:50:51 »
Då de flesta (Finns ett antal undantag) har inte diff bak utan då kan det ju bryta med drivaxlar men det gör det ju även fast man har 2W eller 4 W och det är väl väldigt få (Jag vet ingen) som inte har Diff fram (Man kan låsa den)...

Även fast det är delat bak så driver det lika på båda hjulen.. (Som sagt ovan det finns undantag där bara en driver för att inte "vrida" sönder underlaget)

Så teoretiskt borde det inte slita mera med 4w än med 2w.. sedan vet jag inte anledningen att ha det ikopplat om man kan koppla ur det på torr asfalt..

Utloggad Norrhyttan

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2015 kl. 10:05:52 »
Så teoretiskt borde det inte slita mera med 4w än med 2w..
Jo.

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad metricblge

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2015 kl. 10:11:58 »
Grymt bra svar alla! Jag vill dock förtydliga att jag inte har något behov av att åka med 4X4 på torr asfalt, men vart nyfiken på varför man INTE bör åka på just torr asfalt med 4x4 inkopplad. :)
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

Utloggad qbtq

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2015 kl. 10:49:17 »
Jo.

Ja drivaxlar rör på sig = Slitage...
Men sliter det mer på asfalt än i löst underlag på främre drivning om man har 4w i ?? Om man nu pratar diffat (Ej låst diff) fram... ?? (Jag vet inte därav frågan)

Utloggad Norrhyttan

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2015 kl. 12:14:36 »
Ja drivaxlar rör på sig = Slitage...
Men sliter det mer på asfalt än i löst underlag på främre drivning om man har 4w i ?? Om man nu pratar diffat (Ej låst diff) fram... ?? (Jag vet inte därav frågan)
Läs tidigare förklaringar i tråden.

Hjulen har ofta olika omkrets fram och bak. Olika omkrets ger olika rotationshastighet. Om du får en rotationshastighet på framhjulen och en annan på bakhjulen så ska dessa mötas i fördelningslådan, som inte kan slira. Då tvingas alla hjul rotera lika fort, men eftersom omkretsen är olika måste differensen tas upp någonstans. På ett löst underlag tas differensen upp i friktionen mellan hjul och underlag. På ett fast underlag blir det svårare, alltså uppstår en större påfrestning på drivlinan.

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Hydro

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2015 kl. 17:57:03 »
Kör man helt rakt fram finns inga direkta problem.
Ibland vill man dock svänga.
Då får alla hjulen olika väg att gå.
För detta används differential.
Nu är ju fyrhjulingar rätt lätta så krafterna blir inte så stora och däcken tilläts ofta att släpa/asa, men det kan vara dumt att prova.
Bilar mm som kan gå med fyrhjulsdrift på sträva underlag har differential eller någon form av slirkoppling emellan fram- och bakaxel, detta finns inte på fyrhjulingar.

Att sen däck har olika verkliga dimensioner än teoretiska är ytterligare en anledning.
Undantag finns alltid, vissa maskiner skall tex ha olika dimensioner/utväxling.
Polaris har tex sitt AWD-system uppbyggt på så vis att det krävs skillnad i hastighet på hjulen för att AWD skall kopplas in.

Men kort svarat, differential/slirkoppling mellan axlarna saknas på ATV:er.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

65 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 68. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme