Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?  (läst 2885 gånger)

Utloggad metricblge

I min manual står det att man ej bör ha fyrhjulsdriften inkopplad vid körning på asfalt, men det står ingen förklaring varför man inte bör göra detta. Någon som kan svara mig på detta? :)
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

Utloggad Månsson

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:27:08 »
Saxat från Wikipedia:

"Ett fordon med permanent inkopplad allhjulsdrift, och som normalt körs på torr asfalt, måste ha någon typ av slirkoppling eller differentialväxel mellan framaxel och bakaxel, annars kommer de ingående komponenterna ett utsättas för kraftigt slitage"
Allsmäktig Yamaha Big Bear från nittiotalet och så någon liten kines, lonchin tror jag :cry:

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:31:32 »
Fram och bak har separata kardanaxlar.

Och alla hjul har ALDRIG exakt samma storlek.
Så det blir onödigt slitage på axlarna.
Och vad ska man med 4x4 till på säkert torrt underlag?
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Månsson

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:33:24 »
Snö och is går ju fint att åka på med fyrhjulsdrift  :djump:  :djump:
Allsmäktig Yamaha Big Bear från nittiotalet och så någon liten kines, lonchin tror jag :cry:

Utloggad Norrhyttan

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:43:51 »
De däck jag har erfarenhet av (inte speciellt många, men har i alla fall hunnit prova fem olika uppsättningar) har alltid haft stora omkretsskillnader mellan fram och bak, trots samma höjdangivelse.
Nu är de i regel ganska mjuka och kör man dessutom lågt lufttryck tas mycket av motandet upp i däcken och minimalt med belastning påverkar kraftöverföringen, men jag skulle aldrig få för mig att använda 4WD på fast underlag.
Snö, is, i skogen, på lösgrus - 4WD.
På asfalt eller hårt packad grusväg - 2WD.

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad qbtq

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2015 kl. 09:50:51 »
Då de flesta (Finns ett antal undantag) har inte diff bak utan då kan det ju bryta med drivaxlar men det gör det ju även fast man har 2W eller 4 W och det är väl väldigt få (Jag vet ingen) som inte har Diff fram (Man kan låsa den)...

Även fast det är delat bak så driver det lika på båda hjulen.. (Som sagt ovan det finns undantag där bara en driver för att inte "vrida" sönder underlaget)

Så teoretiskt borde det inte slita mera med 4w än med 2w.. sedan vet jag inte anledningen att ha det ikopplat om man kan koppla ur det på torr asfalt..

Utloggad Norrhyttan

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2015 kl. 10:05:52 »
Så teoretiskt borde det inte slita mera med 4w än med 2w..
Jo.

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad metricblge

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2015 kl. 10:11:58 »
Grymt bra svar alla! Jag vill dock förtydliga att jag inte har något behov av att åka med 4X4 på torr asfalt, men vart nyfiken på varför man INTE bör åka på just torr asfalt med 4x4 inkopplad. :)
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

Utloggad qbtq

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2015 kl. 10:49:17 »
Jo.

Ja drivaxlar rör på sig = Slitage...
Men sliter det mer på asfalt än i löst underlag på främre drivning om man har 4w i ?? Om man nu pratar diffat (Ej låst diff) fram... ?? (Jag vet inte därav frågan)

Utloggad Norrhyttan

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2015 kl. 12:14:36 »
Ja drivaxlar rör på sig = Slitage...
Men sliter det mer på asfalt än i löst underlag på främre drivning om man har 4w i ?? Om man nu pratar diffat (Ej låst diff) fram... ?? (Jag vet inte därav frågan)
Läs tidigare förklaringar i tråden.

Hjulen har ofta olika omkrets fram och bak. Olika omkrets ger olika rotationshastighet. Om du får en rotationshastighet på framhjulen och en annan på bakhjulen så ska dessa mötas i fördelningslådan, som inte kan slira. Då tvingas alla hjul rotera lika fort, men eftersom omkretsen är olika måste differensen tas upp någonstans. På ett löst underlag tas differensen upp i friktionen mellan hjul och underlag. På ett fast underlag blir det svårare, alltså uppstår en större påfrestning på drivlinan.

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Hydro

SV: Varför inte åka med fyrhjulsdriften inkopplad på asfalt?
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2015 kl. 17:57:03 »
Kör man helt rakt fram finns inga direkta problem.
Ibland vill man dock svänga.
Då får alla hjulen olika väg att gå.
För detta används differential.
Nu är ju fyrhjulingar rätt lätta så krafterna blir inte så stora och däcken tilläts ofta att släpa/asa, men det kan vara dumt att prova.
Bilar mm som kan gå med fyrhjulsdrift på sträva underlag har differential eller någon form av slirkoppling emellan fram- och bakaxel, detta finns inte på fyrhjulingar.

Att sen däck har olika verkliga dimensioner än teoretiska är ytterligare en anledning.
Undantag finns alltid, vissa maskiner skall tex ha olika dimensioner/utväxling.
Polaris har tex sitt AWD-system uppbyggt på så vis att det krävs skillnad i hastighet på hjulen för att AWD skall kopplas in.

Men kort svarat, differential/slirkoppling mellan axlarna saknas på ATV:er.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

157 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
lill_bringis
Flest online idag: 211. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme