Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: arctic cat 366 svårstartad  (läst 3078 gånger)

Utloggad macke2811

arctic cat 366 svårstartad
« skrivet: 21 december 2014 kl. 08:36:13 »
Min 366:a från 08 är ett riktigt problembarn. Märkesverkstaden skakade på huvudet när jag berättade om fenomenet! Förutom att jag har hamnat byta tätningar än här och än där har den nu också börjat jävlas med starten. När jag (efter att ha rengjort förgasaren grundligt) var ut på en halvtimmes tur hände följande: Startade bra hemma på gården, körde 5min och stannade, startade bra. Sen körde jag ca 15 min och stannade. När jag efter en kvart skulle iväg startade den med nöd och näppe men gick sedan bra ända hem. När jag kom hem upptäckte jag att det läckte olja vid vevaxeltätningen på vänster sida (rann ut olja under skyddslocket). När jag efter ca 10 min skulle starta var det störtomöjligt. Den har krånglat från och till länge så efter att nu ha kunnat utesluta förgasaren prövade jag ta bort den ena batterikabeln och då startade den genast!!!
Förut har den varit svårstartad och då knappt gått på tomgång och spottat och skjutit när man gasat. Jag har trott att det är förgasaren men när jag tänker efter så är det när jag tagit bort batterikabeln som den har börjat funka igen!
Kan någon hjälpa mig med detta fel som märkesservicen har gått bet på!!
GodJUL!

Utloggad Torbjörnen

SV: arctic cat 366 svårstartad
« Svar #1 skrivet: 21 december 2014 kl. 08:45:12 »
den kabel du tog bort borde inte ha med felet att göra om det nu inte är en elektrisk varv spärr eller en kabel som skapade kortis någobstans. var det en plus eller minus ?. men iaf.när du gjorde det kanske det vart bättre kontakt vid batteriet, spännings fall ?
Outlander 800 Ltd med massa lull lull

Utloggad hell-man

SV: arctic cat 366 svårstartad
« Svar #2 skrivet: 21 december 2014 kl. 09:24:49 »
Strömmät den lossade kabeln. Det kanske är nån värmemoj i förgasaren som hängt sig? Försök koppla bort delar av elsystemet till dtrömmen är noll.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Pv544

SV: arctic cat 366 svårstartad
« Svar #3 skrivet: 21 december 2014 kl. 10:30:56 »
Är det automatchoke på den där?
I så fall kanske det kan vara den som strular och att det blir bättre utan strömmen.

Ang oljeläckage, kollat nivån på oljan?
Luktar oljan bensin?
Tänkte om den surar ner sig ordentligt och blandar ut oljan med bensin, då blir ju oljan tunnare och du får fel nivå. Borde kunna läcka ur lättare då.
Eller om den läcker ut kompression ut i motorn, dåliga kolvringar kanske. Eller om ventilerna är dåliga?
Vevhusventilationen funkar som den ska?

Ett kompressionsprov borde kunna vara ett bra sätt att mota bort några av dom funderingarna.
Och är det dålig kompression så kan man testa spruta i lite olja i tändstiftshålet, höjs kompressionen då så är det nog ringarna som är problemet.

366an är väl en Kymco mxu400 va? Fast i arctic dekaler?
Kanske kan hjälpa lite om du söker delar eller info på nätet.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad macke2811

SV: arctic cat 366 svårstartad
« Svar #4 skrivet: 21 december 2014 kl. 10:59:56 »
Det var pluskabeln som jag tog loss. Det är visserligen automatchoke på förgasaren men den har jag kollat och den funkar som den ska.
Oljan kommer ut vid vevaxeln som sagt men det undrar jag om inte kan hänga ihop med en taskig montering i samband med startmotorbytet som jag också råkade ut för. Då måste verkstaden också byta ett kugghjul i motorn(som dras runt av startmotorn) och måste då ta isär kåpan där statorn sitter för att komma åt. Jag misstänker att tätningsringen skadades då!
Kan det vara statorn som krånglar nu? Eller CDI:n? Tändpolen?
Jag tror att 366:an är samma maskin som Kymco MXU 375! Skitgrejer?

Utloggad macke2811

SV: arctic cat 366 svårstartad
« Svar #5 skrivet: 21 december 2014 kl. 11:12:22 »
Kompression och kolvringar har jag inte kollat men ventilerna är justerade av en fackman(hoppas jag)!

Utloggad Pv544

SV: arctic cat 366 svårstartad
« Svar #6 skrivet: 21 december 2014 kl. 11:44:48 »
Det kanske är givaren som styr automatchoken som strular?
Kanske går att koppla bort, eller styras manuellt?

Min uppfattning av kymco är att det är rätt bra grejer, hade lillebror mxu300 själv som förstamaskin och den kändes bra.
Dock kan man ju alltid ha lite otur och ha fått ett måndagsexemplar.

Startar den alltid bra när den är kall?

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad macke2811

SV: arctic cat 366 svårstartad
« Svar #7 skrivet: 21 december 2014 kl. 12:01:13 »
Automatchoken reglerar sig själv genom temperaturförändringar. Strömledningen som går till den styr ett motstånd som värmer upp den under gång och sålunda "vet" choken att motorn är varm. Jag har mätt motståndet i choken(ohm) enligt instruktioner från nätet och kommit fram till att den borde vara hel. Jag har också visuellt sett att choken ändrar när temperaturen ändrar!
Jag startade nyss maskinen i garaget och den startade bra. Tyvärr måste jag få tätningen kring vevaxeln bytt innan jag vill åka ut och provocera den men som det var igår så blev den omöjlig när den blev varm. Kanske problemet kan vara batterikontakten som det föreslogs. Jag skall putsa polerna och kabelskorna ordentligt.
Jag funderar ändå mest på att det verkar som att någonting återställer sig i elsystemet när jag tar loss batterikabeln.....

 


Online just nu.

194 gäster, 11 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Micke_c, raptor686, OutlanderXT, PeterDer, skogsbonne, Johan U, rogun, soffroad, Jens vestberg, skogsvarelse, kimmen57,
Flest online idag: 238. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme