Linhaien är enligt min mening ett prisvärt alternativ där man får ganska mycke maskin för pengarna men man måste beakta att pröjsar man en 3:de del av vad en riktig maskin kostar får man också bara en 3:de del maskin.Ska man arbeta och använda atv'n ska man inte köpa en linhai då detta är en hobby/nöjens/grusvägsmaskin och inte någon arbetshäst som många ÅF tyvärr ger sken av.Eftersom att de flesta bara räknar upp bra sidor ska jag räkna upp ett par dåliga som faktiskt har fått mig att på mindre än ett halvår gå i säljtankar.1. Variator konstruktionen är klen, detta gäller speciellt kopplingen som är en centrifugalkoppling som inte är gjord för att sitta på en atv. Jag använder min att arbeta med och för att köra i skogen och har på 15 mil kört slut på den första och nu har den gått ca 40 mil och nästa är nedsliten till hälften. En bekant har en 05:a och den har gått drygt 100 mil och första kopplingen är snart slut.2. Växellådan är på tok för högt utväxlad på låg och på backen, i synnerhet backen då maskinen med tex ett släp vid backning äter koppling.3 Fyrhjulsdriften är bara 3-hjulsdrift eftersom lådan ej går att spärra utan är diffad med lite diffbroms. Vid körning i skogen speciellt med en maskin som ej har delad bakaxel så blir ofta ett framhjul hängande i luften och då blir den endast bakhjulsdriven, suck, då måste vinschen fram. På tex vissa Polaris så har dom en odiffad axel fram och in/ur koppling av 4-hjulsdriften sker i framnaven, den blir m.a.o riktigt 4-hjulsdriven och det är otroligt stor skillnad när man kör i skogen, tro mig, jag har blivit frånåkt fler gånger än jag har fingrar och tår varje gång vi kör i skogen.4 Plastdetaljerna, speciellt fotstöden är extremt utsatta för träd och sten i skogen. Metallkonstruktionen under fotstöden slutar flera cm innan plasten. Detta har jag löst genom att svetsa på fyrkantsrör utanför fotstöden och lagt en längsgående som skydd.5. Motoroljan rinner ut i luftburken och förstör luftfiltret. Motorn tål inte kraftiga lutningar och pumpar då mängder av motorolja från motorn till luftburken.6. Kraftiga vibrationer i motorn får alla möjliga och omöjliga skruvar att vibba loss. Jag har tappat skruvar till variatorkåpan och skruvar till växellådan så all växellådsolja rann ut ute i skogen.7. Många har problem med att avgasröret går av, detta pga att motorn skakar mycket och slutdämpen sitter stumt i ramen medans motorn är gummiupphängd. Jag har löst detta genom att svetsa ett extra fäste till röret och hängt slutdämpen mer avfjädrat.Listan kan göras längre men jag orkar inte skriva mer just nu.
"Är nu väldigt fundersam om det är den här maskinen jag ska ha...Frågan är annars vad man ska titta på?Fyrhjulsdrift, automat och bromsar för händerna är krav."Hur mycket pengar kan du lägga på en maskin?
"Avsaknad av broms för båda händerna."Är det någon maskin som har det?"Fotbromsen kunde även ha funits för högerhanden"Fotbroms och handbromsen är tar ju båda på alla däck om den skall vara reggad.