Som Hydro nämner så skiljer det ibland flera hundra %, jag skrev och frågade TGB generalagenten C.Reinhardt om vad som motiverade dessa svinpriser. Svaret var att logistik kostar.......ehh, ok..? Det borde väl inte vara mycket dyrare att få delar till Sverige än vad det är till Tyskland och Frankrike tex.
Ännu en chans att tjäna pengar och det vill ju alla
I många fall är reservdelspriserna klart högre på en icke-märkesmaskin än på dito märkes...Troligen är detta pga att många ovana köper/äger sådana maskiner och helt enkelt inte har några direkta referenser, och det utnyttjar generalagenterna.Jämför tex Goes och CF... exakt samma saker i många fall, men en av de har klart högre priser än den andre....och sen då detta med utbud/efterfrågan.Till märkesmaskiner finns det ofta eftermarknadsprodukter som i många fall är BÄTTRE än original och dessutom till lägre priser, de skärper konkurrensen....och ifall man nöjer sig med lägre finish eller lägre kvalité kan man ofta komma undan riktigt billigt...Men denna möjligheten saknas ofta för icke märkes-maskiner.Än...
Ser man till amerikanska bildelar har de alltid varit billiga, men deras mc typ HD är sjukt dyra i delar. Hur är skillnaden Can-am vs Polaris i reservdelspriser?
you all be happy with situation in sweden. in czech ist all cheep, 70% of all people have salaries between 350 and 750 eur in month. we have all cheep, and we have no money to eat. you want that? cars cost the same as in europe(my be little more), atv the same costs (may be little lower), gasoline 1,25-1,30 eur.old normaly people (no alkoholiker) will be to houseless, because the rent too low for pay small apartment. you want that? you vergot new cars, atvs, .... you will be happy over little eat...in my workshop is for customer 10eur for hour too much. in sweden you pay 60 eur in 30 minutes. i tell you, be happy boys.