Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!  (läst 4442 gånger)

Utloggad Knastonius

Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« skrivet: 13 oktober 2014 kl. 13:10:25 »
Tjena, som rubriken säger har jag införskaffat mig en Quadlander 250 :P

Men den får ingen gnista och efter uppmätning så ser jag att den får ingen ström till tändspolen.

Jag undrar om det är någon som har en Shift Gear control unit samt en likriktare/regulator liggandes som jag skulle kunna få låna eller köpa?

För jag vill kolla om det är dem som strular.


Tändstift är nytt, CDI är nytt, Tändspole är kontrollerad och fungerande.

Så det återstår att kolla Likriktare/Regulator, Shift gear control unit samt Statorn, men jag hoppas på att inte behöva kolla statorn.


Hör av er om ni har något liggandes eller tips på vad jag kan ha missat att kolla!

Mvh  ()p
« Senast ändrad: 13 oktober 2014 kl. 15:09:06 av Knastonius »
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad hell-man

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2014 kl. 18:18:09 »
Laddregulatorn har INGET med funktionen att göra. Den laddar bara batteriet.
Har du elschema?
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Rickard_Forest

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2014 kl. 18:45:01 »
Servicemanual med elschema finns här.
http://www.sym-center.ru/files/ATV250.pdf
Goes 625i Max Limited -14
SYM Quadlander 250 -06

Utloggad Knastonius

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2014 kl. 18:52:44 »
Yep har el schemat och gått igenom det och försökt mäta av sakerna en efter en.

Har likriktaren/regulatorn verkligen inget att göra med tändningen?

utan ström så blir det väl ingen tändning? Eller tar den strömmen från batteriet då istället?

Då är det ju bara Shift gear control unit kvar samt statorn, är väl inget annat kvar som har med tändningen att göra efter det?

Eller ja, inte statorn riktigt för den har jag kollat och den fungerar, men däremot pulse generatorn kan de vara.

Men jag mätte den också, och de ska vara standard ett Ohm värde på 50-170. Men när jag mäter så är där 400 ohm ca och det pendlar mellan 400-580 ohm ca när jag kör runt motorn.

Är inte det tecken på att pulse generatorn fungerar då? eller är det höga motståndet tecken på att den är kass?

För om de visar sig att den är fungerande, då är det ju bara Shift gear control unit kvar som kan vara kass?

Men jag har inget sett att mäta den, då de står inget om de i service manualen, så har ingen aning om det ens går att mäta upp den?

Blir helt snurrig på de här, första gången jag haft sådana problem att hitta varför en maskin inte får gnista  :hmmm:

Mvh.
« Senast ändrad: 13 oktober 2014 kl. 18:57:03 av Knastonius »
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad hell-man

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2014 kl. 18:59:25 »
Vid svänghjulet sitter statorplattan med flera spolar. Ett gäng är för att skapa en två- eller trefasig växelström. Den strömmen måste likriktas och regleras för att kunna ladda batteri och driva 12v-el på maskinen. Men på plattan finns även tändpulsspolen som är en helt separat liten spole som ger en liten strömpuls vid varje varv på svänghjulet. Cdin anpassar pulsen till en vettig signal till tändspolen. Cdin drivs ibland av en egen 12v-matning från en egen liten spole på plattan med. Kan se lite olika ut.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Knastonius

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2014 kl. 19:19:40 »
Okej, Så långt är jag med i leken ännu iallafall.

Men eftersom jag mätte upp 400 ohm ca på pulsgivaren, genom dess 2 kablar, och värdet pendlar mellan 400-600 ca när jag kör runt motorn så betyder det väl att den fungerar?

Eller är den kass eftersom motståndet är högre än dess 50-170 ohm standard enligt service manual?

För då kan jag bara tänka mig att det är Shift gear control unit som är kass? om nu CDI'n inte är kass den med, men eftersom den är ny så hoppas jag att den fungerar.


Detta är min första maskin med CVT drift, så jag har aldrig varit med om en Shift gear control unit innan och har ingen aning hur den fungerar.

Vet bara att den skickar signal beroende på vilken växel som är i ?

Men med tanke på att motorn inte drar runt om jag växlar från neutral till Reverse eller forward, betyder de inte att den fungerar? eller kan de vara någon annan del inuti den som kan va kass?
« Senast ändrad: 13 oktober 2014 kl. 19:21:25 av Knastonius »
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad Föller

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2014 kl. 19:28:29 »
Tjena, som rubriken säger har jag införskaffat mig en Quadlander 250 :P

Men den får ingen gnista och efter uppmätning så ser jag att den får ingen ström till tändspolen.

Jag undrar om det är någon som har en Shift Gear control unit samt en likriktare/regulator liggandes som jag skulle kunna få låna eller köpa?

För jag vill kolla om det är dem som strular.


Tändstift är nytt, CDI är nytt, Tändspole är kontrollerad och fungerande.

Så det återstår att kolla Likriktare/Regulator, Shift gear control unit samt Statorn, men jag hoppas på att inte behöva kolla statorn.


Hör av er om ni har något liggandes eller tips på vad jag kan ha missat att kolla!

Mvh  ()p

Jasså de va du som köpte den framför näsan på mig? Jag ringde typ 30 sekunder för sent  :)
TGB Target 325 -2012
Keeway Dragon 250 -07, Som frun tagit över
Badboy Elite -08 Såld som tur är
Adly 300S -05 Såld

Utloggad hell-man

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2014 kl. 19:56:28 »
Du ska inte mäta resistans när motorn är igång. Då pajjar du instrumentet. Om instruktionsbokens värden inte erhålls är väl spole trasig?
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Knastonius

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2014 kl. 23:01:06 »
Aha okej.

Körde runt motorn mest för då såg jag ju om puls givaren "fungerar" eller inte, då den borde ge en puls, enligt min tanke iallafall, men iförsej är de volt den kör ut kanske de inte är smart att mäta resistans och köra motorn samtidigt nu när jag tänker efter.

Men ja som du sa, så kanske den är kass med tanke på att Ohm värdet är mer än dubbla det som ska vara standard.

Får väl plocka av lite kåpor och ta mej in i motorn och försöka granska statorn och de hela.

Ville helst undvika det men, hehe :)
« Senast ändrad: 13 oktober 2014 kl. 23:07:04 av Knastonius »
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad Knastonius

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2014 kl. 23:07:49 »
Jasså de va du som köpte den framför näsan på mig? Jag ringde typ 30 sekunder för sent  :)

Haha, ja de gäller att va snabb som fan, har missat en del för jag inte ringt när jag såg annonsen, men denna gång brann de i telefonen så fort som jag lyckades slita upp den ur fickan!  ;D
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad Patrask91

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2014 kl. 18:04:24 »
Hej, har du hittat felet?
Har exakt samma fel på min e-ton 250.

Utloggad Knastonius

SV: Sym Quadlander 250, Tips eller hjälp mottages gärna!
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2014 kl. 18:22:41 »
Hej, har du hittat felet?
Har exakt samma fel på min e-ton 250.

Efter en del sökande så har jag tagit beslutet att köpa en ny Shit gear control unit, från Easyparts.nl

Är inte 100% säker på att det är den, men nästan allt tyder på antingen den eller statorn.

Men jag har mätt upp statorn och kollat den efter skador, samma med pulse givaren och jag kan inte se några defekter, så jag tar en chans på Shift gear control unit.

Jag hör av mig när jag fått hem en och bytat om det löste det! :)

Får beställa den nu på fredag, då lönen trillar in :D
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

 


Online just nu.

210 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Delarossa, nordlander,
Flest online idag: 221. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme