ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.  (läst 16216 gånger)

Utloggad jonrad89

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
    • Visa profil
jonrad89
Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« skrivet: 28 september 2014 kl. 21:07:00 »
Hejsan. Har precis köpt en begagnad Linhai 400 2011, den med delade bakaxeln.
Köpte den av en jag känner och den har bara gått 78 mil / 101 timmar.

Tog en liten tur idag och kom ut på en sandstrand där jag självklart fastnade och grävde ner bakhjulen.
Vred över till 4x4 och gasade försiktigt för att låta framhjulsdriften glida i sakta, och den hoppade över till 4WD i displayen.
Hur jag än gasade så drev den inte en millimeter fram, så det var tur att jag har winsch på.
Provade senare i sanden att köra fast och skifta mellan 2 och 4x4 men får inte den till att driva fram.

Att den visar 4WD i displayen (vilket poppar upp om man rullar lite frammåt, räcker alltså inte att stå helt still alltid), betyder det att elmotorn fungerar och kopplar in?
Främre kardanen roterar, så det bör ju vara helt.
Med tändningen på, bör man höra något från elmotorn som på märkes-atv när man skiftar mellan 2 och 4x4?
Eller är främre diffen sopor efter 78 lugna mil?
Körde även upp på en sten med 4x4 i, med ena framhjulet i luften. Roterade hur lätt som helst för hand, så vad är det kineserna kallar lamelldiff egentligen?

Sen har jag en fråga om strypningen på dessa.
Tycker att den är GRYMT slö över 40 (35 på GPS'en), så skulle vilja plocka tillbaks de "25-28" kina-hästarna.
Precis som till en polares Linhai 300, så följde det med ett litet nät (gnistsläckaren på ljuddämparen?) och en konad ring.
Är det så att det redan sitter en likadan fast med mindre hål original, och att den här är ostrypt? Sitter den i den främre delningen av röret?

MVH Johnny

* 20140928_141807.jpg (126.83 kB, 1000x562 - visat 689 gånger.)

* 20140928_181936.jpg (42.43 kB, 1000x562 - visat 358 gånger.)

* 20140928_181941.jpg (35.91 kB, 1000x562 - visat 321 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad MSP

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • ATV
    • Visa profil
MSP
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #1 skrivet: 30 september 2014 kl. 07:51:33 »
Du kan ta bort el motorn (4 bultar) som styr 4WD, så kan du se om armen på motorn rör sig. El motorn är mycket tyst (magnet styrd).
Anmäl till moderator   Loggat
Arctic Cat 700 EFI T3 -11
Linhai 400 irs -09 (såld)
Aeon Cobra 180 -04 (såld)
Loncin 110 -09 (såld)

Utloggad jonrad89

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
    • Visa profil
jonrad89
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #2 skrivet: 30 september 2014 kl. 20:03:43 »
Tack för tipset. Gick faktiskt ut till mitt enormt stora "garage" med grönt "golv" och högt i tak här ikväll och rev elmotorn.
Kopplade in och skiftade 2/4 ett flertal gånger och till en början gjorde den lite som den själv ville.
Provade att dra ur och koppla ihop kontakten ett flertal gånger och det verkade bli bättre och bättre.
Nu hörs elmotorn svagt att den jobbar med tändningen på när den skiftar (motorn av).
Hade inget direkt bra ställe med sand eller lera att prova, men nu verkar det fungera (än så länge).
Dock körde jag på en skogsväg i 35-40 på högen, med 4x4 för att prova. Då började det pipa (för första gången) och 2WD i displayen.
Hann inte ens släppa på gasen (2-3 sekunder pipande) innan displayen visade 4WD igen.

Om man läser på nya Linhai 400 så verkar dom ju ha lamelldiff fram, och skulle det då sitta en sådan i min maskin så måste den vara lugnt körd och helslut efter 90 mil :P

Är det någon som har någon aning om strypningen, och om det är en ostrypt bricka jag har på bilderna ovan?
Om det är så, är det bara skifta?, och ska jag gå upp i munstycke efter det?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad JussiN

  • Medlem i Pohjanmaan mönkijäyhdistys ry
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 565
  • Total likes: 80
  • Kön: Man
  • Fyrhjuling sedan -07
    • Visa profil
JussiN
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #3 skrivet: 30 september 2014 kl. 21:12:58 »
"Brickan" på bild är nog en avgastätning.
Anmäl till moderator   Loggat
Sålt min fyrhjuling

Utloggad MSP

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • ATV
    • Visa profil
MSP
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #4 skrivet: 30 september 2014 kl. 21:51:34 »
Gott att det hände något iaf,
Det jag sa om magnet styrt, så är det armens läge i skift motorn som visar i displayen om det är 2wd eller 4wd. Någon här på Linhai forumet har skrivit innan, om skift motorn inte har tillräckligt med ström så orkar inte motorn hålla den i 4wd läge.
Så prova att ladda batteriet fullt, och se om det hjälper.
Anmäl till moderator   Loggat
Arctic Cat 700 EFI T3 -11
Linhai 400 irs -09 (såld)
Aeon Cobra 180 -04 (såld)
Loncin 110 -09 (såld)

Utloggad jonrad89

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
    • Visa profil
jonrad89
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #5 skrivet: 1 oktober 2014 kl. 18:21:43 »
JussiN: Varför får alla med en extra avgastätning då? Inte så att det är en ostrypt avgastätning, att då den som sitter nu på maskin har mindre hål?

MSP: Batteriet tror jag är fullt, sitter även ett större batteri än vad som ska sitta. Kan mycket väl vara den otätade halvdåliga kontakten till motorn som är felet. Kanske prova byta till en schysst och tätad kontakt än den som sitter.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad JussiN

  • Medlem i Pohjanmaan mönkijäyhdistys ry
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 565
  • Total likes: 80
  • Kön: Man
  • Fyrhjuling sedan -07
    • Visa profil
JussiN
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #6 skrivet: 1 oktober 2014 kl. 19:40:17 »
Det är väl inte svårare än att du tar bort dämparen och kollar.
Anmäl till moderator   Loggat
Sålt min fyrhjuling

Utloggad MSP

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • ATV
    • Visa profil
MSP
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #7 skrivet: 1 oktober 2014 kl. 19:52:37 »
Det kan vara fukt i styr motorn också, min hade en ganska dåligt tätad kontakt, så jag satte den på tork över ett varmt element (24 tim). Sedan tätade jag sladden med lim pistolen.

En del har haft brott i kablarna med, så kolla det.

Sedan när man kör fortare än 40 km så kopplas 4wd bort automatiskt. Så man får ändra på 2wd/4wd kontakten till 2wd för att slippa höra pipet och för att kunna få 4wd igen.
 
Anmäl till moderator   Loggat
Arctic Cat 700 EFI T3 -11
Linhai 400 irs -09 (såld)
Aeon Cobra 180 -04 (såld)
Loncin 110 -09 (såld)

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #8 skrivet: 1 oktober 2014 kl. 23:30:47 »
Jag tycker det ser ut som att den brickan du har är själva strypningen, att maskinen är ostrypt nu alltså. 

Ska den sitta mellan avgasröret och cylindern?
Är väl ganska lätt gjort att ta loss och kolla.

Du kan ju ta ur tändstiftet och kolla hur det ser ut, så ser du hur förbränningen är. Om den går fett eller magert, eller bra.

Ett råd är att inte lägga ner några större pengar eller tid på att försöka trimma den, jagar du effekt så är det bättre att byta maskin. Hoppa då över kines 500 maskinerna....

Men att få den att gå som det är tänkt, ostrypt alltså är ju ett bra mål. Jag har ju en äldre 300 och vad jag vet så är dom bara strypta i cdi, klipper man en kabel kan man varva typ 1000v till.
Det krävs dock nedförsbacke och hemlängtan om man ska få testa dom höga varvtalen. 

Du kanske kan mäta på kablarna där fram och se hur strömmen beter sig. Ang diffproblemet alltså.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2538
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #9 skrivet: 2 oktober 2014 kl. 05:49:25 »
Lamelldiffarna måste väl gå i olika fart i ett antal varv innan de griper in.
Att bara dra ett hjul för hand kanske inte ger tillräckligt hög friktion för att den skall gripa in.

Can Am:s lite äldre modeller fick ju kritik för att man hann fastna innan det var full fyrhjulsdrift, just p.g.a. detta.
Kan ju vara lika (eller ännu sämre) på Linhai.  :dntknow:
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #10 skrivet: 2 oktober 2014 kl. 08:20:07 »
Nu skall man ju passa sig för att dra paralleller till Can-Am....  :whip:

Men en lamelldiff och en viskodiff är ju inte riktigt samma sak.
Här sägs det ju vara lamellvarianten... men det verkar ju lite som om det inte finns någon framhjulsdrift alls, och då bör det ju vara annat problem än diffen.
Men om det nu skulle vara diffen, och den är av lamelltyp (kan inget om Linhai) så kanske man kan schimsa den så att förspänningen stärks/ökas på?

Och gällande Can-Ams diffar så kan man med handkraft få den att låsa om man lyfter upp maskinen i luften och snurrar på ett framhjul.
De tidiga börjar "bromsa" redan efter något varv medan full låsning kommer först efter 5-10 varv... och då kan man i vissa situationer kört fast ordentligt, ja.
De senare är beroende på årsmodell snabbare men inget man kan påverka genom att spänna något, byta vikter eller olja i.
Vikter kan man ju "lätta" ifall det är slungdiff, men tror inte det finns bland några fyrhjulingar.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad jonrad89

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
    • Visa profil
jonrad89
SV: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
« Svar #11 skrivet: 2 oktober 2014 kl. 09:58:07 »
Tack för alla svar :D

Pv544: Det finns 2st skarvar av avgasröret. En sitter en liten bit efter cylindern, när röret väl har vänt bakåt, samt en vid anslutningen till ljuddämparen. Ser ut att vara konat, och att det bör sitta någon konad packning som på min bild.
Min lösa ring ser däremot ut att vara "fullflödes" och kunde därför tänka mig att det sitter någon strypt ring på någon av dessa platser.
Skall helt klart undersökas när förkylningen släppt :D
En vän har en 2011 300'a (275) som också fick med en sån här ring, så kan vara lika på hans med.
Tanken är inte att trimma, utan att låta motorn gå som det var tänkt. Tycker mig nästan känna att det saknas effekt för att vara 352cc.
Varvstoppet tror jag att det får vara som det är, tycker nästan det varvar lite väl mycket.
Efter att ha ägt en Honda foreman 400 med 5-växlad pedal, sa jag till mig själv "Aldrig variator", men det blev som det blev den här gången, och det var väl priset på maskin :)

Rickard Marklund: Nu när 4x4 verkar fungera igen ska jag ta och köra fast och se hur diffen jobbar. Kommer nog inte köra i allt för jävlig terräng, utan det blir mest lite plogning här hemma, och kanske lite lätta släp inom jobbet :)

Hydro: Ska köra fast lite nu när inkopplingen av främre diffen verkar fungera, för att se hur det driver där fram.
Provade att hissa upp maskinen fram när jag väl fick elmotorn att fungera.
Med 2wd i, så gick det väldigt lätt att snurra på framhjulen, och mer eller mindre varje gång så snurrade dom i motsatt riktning.
Med 4wd i, så gick det lite tyngre att snurra på framhjulen, men fortfarande så roterade det oftast i olika riktningar.
Om man var 2 och försökte rotera båda hjulen framåt med 4wd i, så blev det helstumt :)
« Senast ändrad: 2 oktober 2014 kl. 10:03:00 av jonrad89 »
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Linhai 400 - Problem med 4x4 samt strypning.
 


Online just nu.

548 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 644. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info