Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hjälp med fram diff  (läst 2168 gånger)

Utloggad swxmsa

Hjälp med fram diff
« skrivet: 19 september 2014 kl. 20:18:07 »
En fråga om elektronisk urkopplingsbar fyrhjulsdrift.
Kan nån förklara hur det fungerar, visst måste det vara en strömkabel till framdiffklumpen? Min fyrhjulsdrift fungerar inte och det finns ingen kabel någonstans till diffen. Har monterat isär hela diffen och inget verkar slitet och allt snurrar lätt utan missljud.
Men som sagt så som jag fattat det så måste det väl finnas ström till den på nåt sätt?

Utloggad swxmsa

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #1 skrivet: 19 september 2014 kl. 20:24:03 »
Här lite bilder

Utloggad Pv544

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #2 skrivet: 19 september 2014 kl. 22:16:58 »
Själva inkopplingen 2/4wd sitter väl vid inkommande axeln, ingen ström där heller?
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad swxmsa

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #3 skrivet: 19 september 2014 kl. 22:47:43 »
Nä ingen ström någonstans.
Men visst behöver den ström? Fattar inte annars hur den ska kunna slå om till fyrhjulsdrift när man trycker på 4wd knappen på styret.

Utloggad Pv544

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #4 skrivet: 19 september 2014 kl. 23:15:23 »
Hur ser det ut där vid den fyrkantiga delen, där kardanen går in?
Där du har delat är ju bara vanliga differentialen, den är ju inte låsbar.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad swxmsa

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #5 skrivet: 20 september 2014 kl. 07:24:03 »
Där sitter det bara ett drev som går mot drevet på kardanen.
Kardanen snurrar ju alltid när man kör, men sen måste det ju slå till nån spärr i diffen för att den ska börja driva på framhjulen.
Har läst någonstans om nån magnet?

Utloggad forsberg_se

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #6 skrivet: 23 september 2014 kl. 02:19:22 »
Som Pv544 säger, inkopplingen av 4wd sitter i växellådan före diffen.
Driver inte utgående axlar när du vrider kronhjulet så är väl lamellerna slut kanske?
Sprängskiss finns hos scandimoto men du kanske får kolla på nån annan än din modell, framklumpen är inte alltid med.
Linhai 300 4x4 -06

Utloggad forsberg_se

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #7 skrivet: 23 september 2014 kl. 02:26:35 »
Hittade en bild förresten ()p
Linhai 300 4x4 -06

Utloggad Foton

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #8 skrivet: 1 december 2014 kl. 05:06:29 »
Har krånglat med samma sak, ser åtminstone likadant ut som på min gamla, som jag dock inte har kvar. Kolla tråden Allroad 300 Buyang, Linhai Framdiff i Allroadavdelningen.
Ska gå in en tvåledarkabel i hålet på ena sidan nära höger utgående axel (är ett tag sen och minnet har varit bättre) och är kopplat till en elektromagnet som drar till sig en stållamell som då bromsas. Den ökade friktionen gör att korgen med rullarna bromsas upp och rullarna klättrar upp och spärrar så drivaxlarna roterar med. Man kan misstänka att en gren eller liknande har åkt in och ryckt ut sladden. Borde finnas någon lös ände någonstans.
När du ändå har klumpen isär så kolla insexbultarna på det största drevet så dom är ordentligt dragna. Du får dra ut det för dom sitter på insidan. Flera av mina hade skruvats ur och skallarna började skava på godset. Använd rätt olja när du har fått ihop det! Minns ej vad som rekommenderas men blir det för låg friktion mellan stållamellen så finns risk att drivningen inte går in som den ska. Kanske 80/90 med LS-tillsats kan funka? Lycka till!

Utloggad Foton

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #9 skrivet: 1 december 2014 kl. 05:25:27 »
Förlåt, tråden var ju här i Linhaiavdelningen

Utloggad swxmsa

SV: Hjälp med fram diff
« Svar #10 skrivet: 1 december 2014 kl. 09:34:58 »
Tack för svaret. Ja det var kabeln som hade gått av. Men som du säger så måste jag använt fel olja eller nåt när jag skruvade ihop den för nu är fyrhjulsdrifte i hela tiden. Men bättre det, eftersom det var fyrhjulsdrift jag var ute efter. :)

 


Online just nu.

159 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Johan U, Diesel Nordlöf, doggcrap, Sweswagger,
Flest online idag: 184. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme