Som sagt, töm den bara så som jag sa och fyll den ordentligt så du inte glömmer bort att de försvinner en del i oljekylaren. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med oljefiltret då jag aldrig bytte det innan jag hann sälja min maskin.Men borde sitta på ena sidan, jag tror man får ta av en hel kåpa bara för att ens kunna se det skulle jag tro, men då måste maskinen vara tom på olja, annars åker det rätt ut i backen.
Är det inte bara en sil? Jag gjorde aldrig något åt den på mina. Bara bytte olja. Funkade fint.
Skit i filtret/silen. Byt oljan bara 1ggr per år så blir det bra siddu. Kööööööör!
Neeeeeeej!!!! Nu måste jag bli lite sträng här!Detta är en jättesnäll liten motor. Du kan lätt köra 500mil mellan oljebyten. Jag körde nog fasen 1000 milsintervall på min första.
Detta är ingen cross. Snarare morbrors gamla trötta 80-tals mc som står bakom ladan under en rutten pressenning.
Som Hellman sa.Dock är det viktigt med service intervallen vid en maskin som faktiskt har en cross/tävlings inriktad motor, t.ex Can-Am DS450, KTM maskiner och sådant har rätt täta intervaller.Men nu har du som sagt inte en tävlingsmaskin så skippa det.Viktigt är bara att du byter till en kvalitets olja, så kommer den hålla länge, och vill du vara noggran så byt oljan vart 200:e mil om du kör rätt hårt med maskinen.Gå ut på google och sök på billig olja, så kommer det upp ett par sidor där det är riktigt bra priser på kvalitets Olja, så slipper du betala galna priser på mekonomen, AD bildelar och diverse butiker.Silen/filtret behöver du inte röra, det är bara att tömma maskinen helt på olja och sedan fylla på igen.Sen är det bara att köra tills du flyger!