För att få bort fartspärren på femte växeln så ska man dra ut kontakten på kopplingshandtaget.I dag jag var bort fartspärren och jag provkör ut kontakten på kopplingshandtaget kvar . Bild på kontakt och bild på dyno före och efter.
Man kan ta bort spärren genom att jorda den blå kabeln till ecu:n.Vilket troligtvis är gjort på din.Detta är ett sätt att slippa klippa i kabel stammen.
Kollade på min ECU och den blå kabeln är inte klippt och jordad. Ringde och snackade med yamaha center Helsingborg och han sa att han inte hört talad om någon spreed limit på raptor. Däremot så sa han att det kanske finns nåt på maskinerna som säljs i USA
Jo, men hur mycket koll har Yamaha Sverige på Raptorer då?
Inte en aning men eftersom dom har kört min maskin i dynojet så tänkte jag om dom har gjort nåt för att kringgå speed limit.som den är nu så går den mycket mer än 120 så jag tyckte bara att det var konstigt om det finns någon speed limit eftersom både givaren och kabeln ej är jordad.ni som har kopplat förbi givaren,har ni märkt någon skillnad och hur mycket isåfall?Min maskin behöver definetivt inte gå fortare än den gör nu utan det var mest av nyfikenhet som jag började undersöka
Vad mäter du med?Om du köpte den som fanns på facebook bänkad så har du kvar den strypningen för den totaldog ju vid 6-7000 rpm
Har ingen varvräknare på maskinen och på dynopappret står inte rpm så hur vet man vilket varvtal den dör vid?Vad ligger maxvarvet på en sån maskin?
Den känner inte just 120km/h med en trimmad maskin kommer han gå lite fortare... Det maskinen gör på 5ans växel är att han backar tändningen o maskinen får då mindre hästar, än på tex fjärde växeln, men tar man bort denna "spärr" så kommer maskinen inte att backa tändningen o man har full flås på femmans växel oxå Edit: När man gör detta vet alltså inte Raptorn när han är i den femteväxeln, klart som korvspad?
med andra ord så får jag betydligt bättre vrid från typ 110 och uppåt eftersom han inte backat tändningen?Borde ju göra en rejäl skillnad om min maskin dör vid 6-7000 varv på femman och plockar bort givaren så drar han upp till typ 9000 rpm?Har ni andra moddat om era maskiner och hur stor skillnad blev det och vad blev tophastigheten?