Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Dödsolycka  (läst 8188 gånger)

Utloggad tomas l

Dödsolycka
« skrivet: 5 april 2014 kl. 21:44:22 »
En fyrhjulings olycka med tragisk utgång har inträffat i Kode inte långt från Göteborg
R.I.P

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Dödsolycka
« Svar #1 skrivet: 5 april 2014 kl. 21:50:14 »
Tragiskt.

Känner du till orsaken?
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad tomas l

SV: Dödsolycka
« Svar #2 skrivet: 5 april 2014 kl. 21:53:16 »
Nej han hittades i ett dike och fyrhjulingen låg intill mer vet jag ej.

Utloggad oliwer_98

SV: Dödsolycka
« Svar #3 skrivet: 5 april 2014 kl. 21:56:04 »

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Dödsolycka
« Svar #4 skrivet: 5 april 2014 kl. 22:02:08 »
06 på morgonen?
Låter tyvärr som det lutar åt 60% av dödolyckorna i statistiken.
Påverkan av droger/alkohol.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Aset

SV: Dödsolycka
« Svar #5 skrivet: 5 april 2014 kl. 23:15:25 »
Outlander 1000 XTP

Utloggad MikeLeaf

SV: Dödsolycka
« Svar #6 skrivet: 5 maj 2014 kl. 08:56:23 »
Svart helg för 4-hjulingsåkande verkar det ha varit, 3 döda.  En 34-åring i Örebrotrakten , 55-åring man i Oskarshamn samt en 7-årig flicka som omkommit.

Allt enligt tidningen Metro.

http://www.metro.se/nyheter/tre-doda-i-fyrhjulingsolyckor/Hdzned!xIAwcHKHsDAXqGzaIf9CJQ/

Trist. 
CF Moto  500 Black Edition -13
Loncin Offroad  150 -13

Utloggad Gryyt

SV: Dödsolycka
« Svar #7 skrivet: 5 maj 2014 kl. 21:22:00 »
Svart helg för 4-hjulingsåkande verkar det ha varit, 3 döda.  En 34-åring i Örebrotrakten , 55-åring man i Oskarshamn samt en 7-årig flicka som omkommit.

Allt enligt tidningen Metro.

http://www.metro.se/nyheter/tre-doda-i-fyrhjulingsolyckor/Hdzned!xIAwcHKHsDAXqGzaIf9CJQ/

Trist.

34 åringen tror jag var från Hällefors. Och tror det var alkohol med i bilden.
There is no RL only AFK

Team Värmland.No fäjsbock!

Utloggad MikeLeaf

SV: Dödsolycka
« Svar #8 skrivet: 6 maj 2014 kl. 09:44:46 »
34 åringen tror jag var från Hällefors. Och tror det var alkohol med i bilden.

Man kan ju misstänka det eftersom det tydligen skedde vid halv fem på Söndagsmorgonen.
Den andre vuxne mannen som avled slog tydligen huvudet i ett träd efter dikeskörning mitt på dagen, där kan man ju inte låta bli i att fundera på det där med att alltid ha hjälm. Obs vet inte att det är så men OM det var så att hjälmen inte var på kund den kanske räddat liv, vem vet.

Såg detta på Söndag morgon och blev lite osugen på att ta ut hojarna och köra . Min ena grabb är just 8 år och man kan ju inte låta bli att identifiera sig lite. Har alltid högt säkerhetstänk men nu blev det ännu viktigare nästan efter att ha läst om dessa 3 hemska olyckor på bara ett par dygn. 
CF Moto  500 Black Edition -13
Loncin Offroad  150 -13

Utloggad hell-man

SV: Dödsolycka
« Svar #9 skrivet: 6 maj 2014 kl. 13:27:02 »
Hur som helst kan vi nog se fram emot de trafikpolitiska effekterna av detta. Dock är de systemen rätt slöa, men inom 5år finns garanterat en bunt nya krav som gör det lite mer invecklat att äga fyrhjuling.
Men förhoppningsvis lever fler förare.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Jockegubben

SV: Dödsolycka
« Svar #10 skrivet: 6 maj 2014 kl. 15:16:23 »
Ja, hårdare kommer det bli.

Här kommer lite statistik på hur det ligger till saxat från nsd.se

"2012 såldes för första gånger fler fyrhjulingar än vanliga motorcyklar i Sverige. I den ökade popularitetens svallvågor har antalet skador och dödsfall ökat. Värst drabbade är barn under 15.

Från att ha varit ett kraftfullt arbetsverktyg i skogs- och jordbruk har marknaden för fyrhjulingen breddats och blivit en populär ”leksak” som kan förena nytta med nöje vid jakt och stugliv. Det är inte bara Sverige som märkt av ökningen. Usa, Kanada och flera europeiska länder visar en liknande utveckling. Samtidigt har antalet olyckor med fyrhjulingar ökat dramatiskt och de som råkat mest illa ut är barn.

Statistiken visar dystra resultat. IDB Sverige samlar varje år in detaljerad skadestatistik från öppen och sluten vård. I IDB:s redovisning över antal personer som uppsökt akut sjukvård i samband med fyrhjulingsolyckor var åldersgruppen 0–14 klart överrepresenterad med 2800 fall. Det är 40% av fallen under mätperioden. Av dödsfallen som inträffade mellan 2001 och 2012 var 14% 11-17 år gamla. Fortsätter man gräva i statistiken blir det uppenbart att attityden till fyrhjulingarna är minst sagt avslappnad. Barn som kör fullstora fyrhjulingar, vuxna som kör berusade och körning på olagliga områden är alla ganska vanliga fenomen.

Anders Jonsson tillhör organisationen Snofed som utbildar skoter- och fyrhjulingsförare. Han arbetar också på en firma som säljer fyrhjulingar. Nu efterlyser han kunnigare konsumenter.

- Om du som vuxen köper en maskin som du inte vet något om eller inte förstår dig på behöver du någon form av utbildning. När olyckor händer, är det ofta tecken på att du kör ett fordon du inte kan hantera, säger han.

Anders är också kritisk till den lättsinniga attityd som många verkar ha till sin fyrhjuling. - Många av dem som kört onyktra skulle aldrig sätta sig i en bil efter några öl. Det finns en säkerhetskultur som tycks mena att fyrhjulingar lyder under andra regler. På samma vis skall barn inte köra stora fyrhjulingar. Lagen är väldigt tydlig där, du skall vara 18 för att köra dem.

Anders Jonsson ställer sig positiv till många av förslagen som läggs fram i strategin. Vältvarnare, skyddsbåge och krav på förarbevis kan rädda liv tror han. Anders menar också att det borde finnas utbildning som är anpassad för dem som köpt, men aldrig suttit på en fyrhjuling förr.

I USA och Kanada diskuteras hur man skall reglera lagarna för att minska olyckorna och dödsfallen med fyrhjulingar, främst bland yngre. Föräldragrupper och lobbyorganisationer jobbar oförtrutet med påverkan och åtskilliga stater står beredda att kräva 18-årsgräns för att köra fullstora fyrhjulingar. Om det blir förändringar i Sverige återstår att se. Strategin för fyrhjulingar skall stå färdig 2020."

Utloggad Fenrisulven

SV: Dödsolycka
« Svar #11 skrivet: 6 maj 2014 kl. 15:23:26 »
Problemen finns ju inte på vägreggade maskiner... Men vi kommer nog drabbas hårdast ändå som vanligt
1000R

 


Online just nu.

196 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
floran, Fraggler, ra,
Flest online idag: 215. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme