Vi har ju ett exempel på några som har lyckats regga oreggade till terrängreggade, men det är ju en fruktansvärd skillnad.
Du får bara 'korsa' allmän väg. Vilket i praktiken KAN innebära att Du får köra några meter på vägen också för att komma tex från en åker till den andra. Det är en tolkningsfråga och lite luddigt. På enskild väg får Du köra oavsett om det är din egen mark/skog eller ej bara det är tillåtet.
Ja man får åka på allmän väg om det inte finns annan väg att ta men kortast möjliga sträcka.Nej man måste vara på väg till skogen för att arbeta så man får inte ta en nöjes tur. Detta kommer från en som har Atv kurser.
Terrängkörningslagen sätter begränsningarna i skog och mark och då är all nöjeskörning förbjuden (på barmark).På enskild väg får du köra hur mycket du vill med terrängreggat motorfordon. Allmän väg får korsas och du får köra en kort sträcka men max 20 km/h. Du får också köra längs med allmän väg om det inte går att köra i terrängen (t.ex. om det är myrmark på sidan om vägen eller över en bro). Något krav på nyttokörning finns inte för att t.ex korsa allmän väg. Sen kan körning längs allmän väg alltid bli en fråga om tolkning av nödvändigheten till körningen. Vet en som fick böter för att han körde "fel" väg till beninmacken och tankade.
Så säger iaf inte han som lär ut terränghjuling
Utopiazz förklaring stämmer bäst med det jag läst på iallafall.
Vore det inte konstigt att en lärare som har kontakt med vad det nu heter lär ut fel saker?Hydro ringer han så får se vad han säger till honom.