ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?  (läst 9867 gånger)

Utloggad Wheelie

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Wheelie
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« skrivet: 12 oktober 2006 kl. 01:13:06 »
Hej på er!

Jag har funderingar på att införskaffa en Outlander modell större.
Den ska till 95 % gå på gatan, (alltså inte som prostituerad!  :lol: ),
och ska därför sänkas och ha däck för ändamålet.
Vad jag har förstått så ska en gatreggad ATV vara strypt och får därigenom ha max 20 hk.
Är det någon som vet om man märker någon skillnad på 650 och 800 i strypta versioner?
Har 800’n mer vrid i botten och mellanregister? Är det samma utväxling i drivlinan?
Jag vill ha en maskin som inte behöver tokvarvas i högre landsvägsfart.
Jag vet att man till viss del kan styra utväxlingen genom däcksdimensionen,
men jag är ändå nyfiken.

Tack på förhand och hoppas ni får en riktigt skitig och geggig höst!  :lol:

/Wheelie.
Anmäl till moderator   Loggat
Wheelie.

"T-röd! För oss som har tänkt klart!"

Utloggad BigBadGrizzly

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 828
  • Total likes: 0
    • Visa profil
BigBadGrizzly
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 10:22:05 »
Ska du ha kvar strypningarna menar du?
Anmäl till moderator   Loggat
awasaki BruteForce 750 Camo
Kawasaki kx250
Triumph Speed Triple

Utloggad tribon

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 998
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tribon
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 10:30:21 »
jag tror INTE det är någon skillnad om du kör en 650 eller 800 som är strypt... det är själva kraften som man går miste om med strypningar...jag märkte det på min när den var strypt, den gick runt 80, men jag hade inte axxet o vridet i motorn som man vill ha..

tror nästan det är som att köra en strypt 400 can-am....

jag har provat en ostrypt 400 o den ger ca 30 hk o den hade ganska bra vrid o ax.... ostrypt = seg o känns som kraftlös

ligger jag o kör landsväg runt 80 så tror jag den varvar ca 6000...sedan när du börjar närma dig 100 så ökar varvet till ca 7500....

tror nog med ett par bra vägdäck så kommer den att gå mycket smidigare, sedan kanske om du går upp en dimension, kanske vartalet minskar... :?:

Ostrypt blir svårt att hängamed i trafiken på ett vettigt sätt, det man saknar då är extrakraften om du skulle vilja köra om eler öka farten...
Anmäl till moderator   Loggat
ww.terrapix.se

CAN-AM 650 MAX XT. BRP 28

Utloggad zacka

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2836
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zacka
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 10:43:03 »
sen så är det inte så hälsosamt för motorn att vara strypt då de är absolut inte byggda för det från början!
så strypningen bara att skruva bort

ska du ha den 95% landväg så räcker det nog med en 650xt

lycka till
Anmäl till moderator   Loggat
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad Wheelie

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Wheelie
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 13:56:20 »
Tack för era svar!  :D  
Givetvis vore det ju frestande att åka med full effekt. Men vad händer vid besiktningar och ev poliskontroller?
Det kan väl inte vara så svårt att känna skillnad på en strypt och en ostrypt 650 el 800???  :lol: .
Är det någon som fått böter eller blivit av med lappen när de kört ostrypt?

Vet ni exakt hur de är strypta förresten? Kanske man kan göra en "egen elektronisk strypning"?
Typ som vissa bilar har. De startar alltid i "strypt" tillstånd, men trycker du in en knapp så har du full effekt.
En dold knapp, givetvis!  :lol:

/Wheelie
Anmäl till moderator   Loggat
Wheelie.

"T-röd! För oss som har tänkt klart!"

Utloggad tribon

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 998
  • Total likes: 0
    • Visa profil
tribon
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 14:11:06 »
vet inte hur dom skulle kunna kontrollera den exakta prestandan. Då måste dom nästa bänka masinen...

Sedan när 4 år har gått o du fortfarande har kvar maskinen då kan du alltid strypa den med skruven bakom tumgasen...

Är osäker vad som gäller med lappen, har svårt att tro att det skulle klassas som olovlig körning eller så.

tror inte polisen kan säga så mycket om detta. Det finns som sagt ingen max hastighet på dessa fordon, så det är gällande hastighetsbegräsningar som gäller.

Tror bara det är försäkringsbolag som kan ställa till med problem om något händer. försäkringspremien grundas på en viss vikt samt kw effekten på hojen.

klart den blir billig jämför med en mc. Max XT 650 väger ca 340 kg o ska ha max 14 kw..... stor skillnad i pris om den skulle ha 35 kw med samma vikt...

jag vill i alla fall ha styrkan o responsen i motorn då den är ostrypt. jag ligger nästan o kärringkör på vägarna. tror inte ens jag har varit i närheten av 100 på motorvägen... känns så skönt o bekvämt runt 80... men jag vill ha möjligheten att kunna öka farten om det behövs samt kunna komma iväg snabbt..
Anmäl till moderator   Loggat
ww.terrapix.se

CAN-AM 650 MAX XT. BRP 28

Utloggad Wheelie

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Wheelie
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 20:52:55 »
Tack för svaret Tribon!

Du skrev: "Sedan när 4 år har gått o du fortfarande har kvar maskinen
då kan du alltid strypa den med skruven bakom tumgasen..."


Vad menade du med det? Någon form av 4-årsgräns eller menar du att man borde man
ha kört av sej det mesta efter 4 år?  :lol:
Förlåt om jag är lite sinnesslö?  :lol:

/Wheelie
Anmäl till moderator   Loggat
Wheelie.

"T-röd! För oss som har tänkt klart!"

Utloggad zacka

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2836
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zacka
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 21:05:07 »
efteresom maskinen är ny då behöver inte den besiktas de första 4 åren, så du kommer att köra den i 4 år utan att behöva besikta den

sen på tumgasen så sitter en skruv som man kan skruva in så det inte bli full gas när du trycker fullt, på så sätt bli ju den slöare :)

du ehöver inte oroa dig vad det gäller polisen o så, de kan ändå inte bevisa effekten på hojen när du bli soppad, för det så måste de köra den på rullande landsväg o det gör de aldrig :)

så köp en outlande o ta bort strypningarna så kommer du att bli mer än nöjd

..//zacka
Anmäl till moderator   Loggat
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad Wheelie

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Wheelie
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 21:32:00 »
Ahh!!! Ni menade så! Tänkte inte på det!  :lol: .

Är det någon här som har sänkt en Outlander?
D.v.s kortare fjädrar, alternativt ställbara dämpare?
Det är på så vis att jag vill ha en så låg sitthöjd som möjligt.
Jag brassade av vägen med mc för 10 år sen och bröt nacken.
Kan därför inte använda mina ben att hålla ballans med eller ta mej upp på en vanlig hoj.
En ATV vore klockren om jag bara tog mej upp på den.  :lol: .
Därför vill jag ha ner den så mycket som möjligt.

Någon som har erfarenhet av detta eller vet någon annan som har det?

Outlandern MAX verkar lovande eftersom den är lite längre vilket underlättar på och avstigning.
Men framför allt är den så j-vla snygg! Och det är väl det viktigaste?  :lol: .

/Wheelie
Anmäl till moderator   Loggat
Wheelie.

"T-röd! För oss som har tänkt klart!"

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 21:44:45 »
Kanske någon form av highjacker kan vara något. För man vill nog behålla höjden på maskinen när man kör i terräng. Men de kanske blir dyrt att installera sådana.

Tråkigkt att höra om din olycka. Jag hade väl tur att byta 2 snabba hjul mot 4 långsamma i tid (Nog för att det inte krävs så mycket fart för att det kan sluta riktigt illa men jag tror att riskerna iaf minskar). Lycka till med dina 4 hjuliga planer.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad zacka

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2836
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zacka
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 22:28:57 »
din fråga få väl gå till de mer insatta i märket
kan tänka mig att det finns såna satser i usa
Anmäl till moderator   Loggat
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad Virus

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Virus
Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2006 kl. 22:34:51 »
Hej!

Kul att du tittar på Outlandern, sitter själv i rullstol sedan många år tillbaka. Har haft en Polaris 350 i många år men har i år byt till en Outlander 800.
Jag har min fyrhjuling mest fär att kunna ta mig ut i skog och mark (fiske "skogspromenader" m.m.) Men även som hjälp hemma runt huset, har även köpt mig en snöplog som jag ska kunna ploga min garageinfart med.
Vill ge bra betyg till min maskin för man sitter väldigt bra på den (jämfört med Outlander 400), den känns rejäl och pålitlig. Vilket den borde göra för det priset :) Så för mig är det dom perfekta "benen" där man inte tar sig fram annars :!:

Jag vet ju inte hur mycket fyrhjuling du kört och inte din förmåga att kunna hoppa upp och ner på maskinen. Det kan ju kännas lite högt i början att hoppa upp på, men det mesta är ju träning och framför allt teknink. Så efter några gånger brukar man hitta sitt sätt och det går ganska smidigt faktiskt.
Jag blev även rekomenderad att titta på "Bombardier Traxter", som har öppet insteg eller vad man nu kan kalla det. Man behöver alltså inte lyfta benet över utan bara flytta över det. (liknar mer som en scooter moppe i sittsen) Jag gillade det inte för man fick känslan av att om man bromsade hårt så gled man fram i "hålet". Nu har man ju liksom en stor go tank mellan bennen, som stoppar uppen :lol:
Men det kan kanske vara värt att pröva :?:

Har ingen erfarehet av att sänka maskinen, men det jag konstaterat under mina uttprovningar av fyrhjulingar är att de maskiner som redan från början är lite lägre får man lite sämre balans på när man inte kan hålla i mot med benen. När man sitter på en högre maskin som har längre mellan sadel och fotplatta, så blir det liksom som att benen hänger ner en. Man liksom får benen mer längs med maskinen och där med bättre balans. Detta är ju bara min erfarenhet men om du provar olika modeller tänk på det och prov kör ordentligt.
Har du andra frågor eller funderingar tveka inta att höra av dig, hjälper gärna till om jag kan. Lycka till!

M.V.H

Victor
Anmäl till moderator   Loggat
ombardier 800 "XT"

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Skillnad på gatreggad Outlander 650 & 800?
 


Online just nu.

542 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 636. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info