Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Hjuliställning till våra access 450  (läst 1709 gånger)

Utloggad Johannes rydberg

Hjuliställning till våra access 450
« skrivet: 10 februari 2014 kl. 18:26:20 »
Har nu prövat lite andra atv s  och upplever min access väldigt spårig och hetsig på vägen.  På gränsen till läskig.
Sen får man hålla styret aningens snett för att maskinen skall gå helt rakt

Har fått detta bekräftat av folk som provat min.

Har mätt väldigt snabbt.  Och olastad verkar toe in ligga på 10mm nästan.
Alltså om man mäter totalen mellan innersida däck i framkant och jänmför med bakkant.
Dom andra vinklarna har jag inte kollat ännu.  Men jag skulle tro att toe in är den mest betydande när maskinen spårar m.m har läskigt väg beteende.

Min plan är att minska toe in.  Till en mindre skillnad.
Kanske hälften.  Typ 6mm totalt  längre i bakkant än framkant

sen ha några grader  i innåt lutning på däcken
funderar på ta en stor vinkel mot golv och däck med lastad maskin och ha  ex  1cm ifrån i ovankant  från vinkel.  ?

Angående att man får hålla styret aningens snett. Så funderar jag på att ta spännband från  bak handtaget till varje handtag och mäta in exakt samma mått.  På så vis få styret helt rakt.   Sen mäta från ramen ex länkarms fästen mot bakkant däck.  ? 
Det ser ut att ramen går parallellt  där ?

Vad tycker ni ?

Utloggad Johannes rydberg

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2014 kl. 18:30:39 »
Man kan i dagsläget inte släppa en hand från styret i någon hastighet igentligen. 
Man får köra på helspänn och ev vara beredd


Har oxå lite funderingar på hur hur en styrdämpare hade funkat på våra maskiner ?

Utloggad toyboy

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2014 kl. 18:57:33 »
Så där skall det inte vara alls, men det är många faktorer som spelar in här! Allt från däcktryck till toe in

Börja med att kolla däcktryck i alla däck,
Sen gör du så att du kollar
Toe in med styret centrerat och även camber och caster.
En sak till är även att på access går det tyvärr att justera bakaxeln snett litegranna så det drar snett, kolla även detta!
Dinli 450!

Utloggad Johannes rydberg

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2014 kl. 21:44:40 »
Shit  hur vet man att bakaxeln är rätt ?

Däcktrycket är ca 0.8-.09  kg

när jag köpte den var däcktrycket  under vad mätare n gav  utslag. 
När jag provkörde hemma sen var den snudd på omöjlig att hålla på vägen.
Så när jag pumpa i 0.8 kg  var som natt och dag i skillnad.
Nu gär den att köra hyffsat .men är läskigt.


Utloggad toyboy

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2014 kl. 07:23:27 »
Enklast så mäter du avståndet mellan fram och bakdäck. kolla så kedjan går rakt mellan dreven, tittar du rakt bakifrån på kedjan ser du detta. var noga med däcktrycket med. det kan dra bra snett om det skiljer mellan däcken.
Dinli 450!

Utloggad Johannes rydberg

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2014 kl. 20:04:32 »
Okej.  Ty ställer styret rakt riktar in framdäcken exakt rakt.  Sen mäter frånfram framdäck till bakdäck   sidvis.

Vilka är fabriksintällningarna på våra access er ?

Utloggad Morten.H

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2014 kl. 12:59:47 »
Hei. Jeg kjører med toe in 1-2mm når jeg sitter på og min kan kjøres med en hånd på styret i 100km/t. For å måle om akselen er rett er det mere nøyaktig å måle fra bærekule fremme til aksel inntil hjulet.

Utloggad Johannes rydberg

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2014 kl. 17:11:01 »
Okej det var lite.  Men då gör jag likadant :)

Utloggad Fenrisulven

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2014 kl. 17:42:03 »
Lämna in den till ett proffs typ vianor och få en riktig inställning.
Snören och plankor och annan skit man läser om här ger jag inte mycket för.

hade 12 mm toe out på min och den var vidrig, Vianor ändrade till 1-2 mm toe in och den blev skitskön.
1000R

Utloggad Johannes rydberg

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2014 kl. 19:50:44 »
kan man lämna in den på en vanlig proffs verkstad som vanligen gör hjulställningar på bilar?

det känns en smula för simpelt för att lämnas in  det faktiskt..

en fyrhjuling är extremt lätt mekad med oxå.   jag skall göra en egen inställning  och kolla först.   löser jag det inte  får jag lämna in det.

men nu inser jag att  min har alldels för mkt toe in iaf . har misstänkt detta.

Utloggad Johannes rydberg

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2014 kl. 19:55:12 »
då kan  kanske vi kan komma fram till nåt  här

Toe  in  1-2mm   
caster 2-3grader ? på cross däck
caster 2grader   gat däck med hårdare däck sidor?
camber ?   går det att ställa ?   vilken vinkel är detta

Utloggad Johannes rydberg

SV: Hjuliställning till våra access 450
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2014 kl. 21:50:32 »
Har nu mekat lite  ikväll.

Började med att mäta in styret rakt.  Mätte från mitten på handtaget bak och till handtagen på styret . Och spände med spännband imellan.
Justera tills det var på millimeter samma mått på bägge sidor.

Sen lasta jag på  ca 100kg  på hojen  uppskattningsvis.

Efter detta började jag mäta  med skjutmått på rörramen och se om den var parallell . Men det var den inte
hitta däremot att dom nedre länkarmsinfästningarna var helt parallella och stämde perfekt. 

Så dessa utgick jag från.
Sen lossa jag låsmuttrana på styrstagen. Så dom gick att justera
började mäta mellan det främre länkarmsinfästningen  och sen det bakre och till Slut var däcken nollade  typ toe neutral
gick över till nästa sida och gjorde likadant.

Sen tog jag måttbandet som man kan låsa och har en flärp som gör att man ganska exakt kan mäta mått invändigt.
Hursomhelst så tog jag bort 1mm och ställde däcken 1 mm in på vardera sida.   Antar att det blir toe in 1mm

Efter detta var gjort så justera jag in bakaxeln så jag fick samma mått mellan bakfälg och framfälg på vardera sida.

Kan ju säga såhär att jag hade olika toe in på höger vänster och jag hade ca 6mm 

och  bakaxeln stod 1.5cm fel från ens sidan till andra.

Så inte konstigt att den har svängt och varit orolig på vägen.

Men vi får se om det hjälper  för imon blir det provkörning :)

 


Online just nu.

49 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 95. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
  • Dkej: Hej har en fråga på polaris Sportsman. Plocka av den svarta plasten på lyset på styret men får inget lys varken där eller där nere. Endast perkerings ljuset som lyser. Har satt i kabeln i den övre lampan. Något annat man också måste göra.? Tack på förhand
    3 januari 2020 kl. 18:08:25
  • Högdahl: Jaha då verkar det bli 180kr i skatt på fyrhjuling/snöskoter om man kollar nya terränglagen....
    21 december 2019 kl. 13:11:24
  • Sami97: Hej!  Har en atv på över 20kw och vill strypa den så jag slipper snuten.  undrar om man kan köpa en tumgas med ett gasreglage som har en reglage skruv under där man tex kan skruva ner den till 70km/h och inte bryta mot lagen?  dvs räknas ett gasreglage som en laglig strypning?
    13 december 2019 kl. 15:37:54
  • Espen: Citera
    någon som vet var man kan få tag på centrumkåpor diam. 60mm? Har ett par fälgar med 60mm hål men saknar kåpor.

    3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sätta dit en ledramp på den som jag kopplar till heljuset. Kan någon snälla hjälpa mig? Aldrig gjort detta innan nämligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att få fyrhjulsdrift när du backar har jag för mig att du måste hålla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  någon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • Brädan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt då startmotorn låtit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
  • rally nizze..: West-skoter ska ta upp den på årsmötet vid rackmock stöga
    6 november 2019 kl. 23:53:54
  • Högdahl: Någon som hört nåt nytt angående terränglagen? Den skulle vara färdigutredd 1a Oktober läste jag nyss
    5 november 2019 kl. 15:29:51
  • Raco90: Tjena, åkte på min smc wildcat 503 till jobbet ikväll. Låg på E20 i 100 och skulle köra om en lastbil och då ser jag att tempvarnaren blinkar med väldigt svag belysning. Då var jag uppe i 130. Men den blinkar bara till lite lätt vid gaspådrag. Någon som varit med om detta? PS köpte min smc nyodlingen så har bara haft den någon månad.
    21 oktober 2019 kl. 23:38:27
  • [navy]: Nån inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osäker på vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni på för oljor? Vanlig bilolja? Eller måst man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
  • Snorphills: Grizzly 700. års 2011 startmotorn pajade som jag böt till en ny, bör även startreält. Felkod 12 försvann och allt funkade. Va sen ute och åkte en sväng och kom tillbaka hem. Provade att starta och relät bara klickade igen.. gick inte att bygla heller.. va fan är det som händer, maskinen har bara 54 timmars gångsida, måndagsexemplar?, hjälp vad kan ha hänt???
    29 september 2019 kl. 23:17:33
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme