ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Teknikforum (Moderator: hell-man) »
  • Ämne: Fjädringsinställingar och hjulinställningar quad
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige

* Regler

REGLER FÖR TEKNIKFORUMET

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Du som har med erfarenhet i ämnet.
- Gissa inte, skriv bara om du är säker på att svaret är korrekt.
- Undersök ämnet väl, svara utförligt, gärna med bilder eller filmer om möjligt.
- Sammafatta gärna ditt svar i ett inlägg istället för flera.
- För ej ATV-relarade frågor, använd något annat av forumets tavlor.
 
VARFÖR HAR VI DESSA REGLER?
- Vi behöver öka kvaliten på teknikrelaterade frågor.
- Offtopic-diskussioner skall inte förekomma i denna avdelning.
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till varning och om det inte hjälper, bannlysning.

« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Fjädringsinställingar och hjulinställningar quad  (läst 5102 gånger)

Utloggad (ಠ ›ಠ)

  • (L) quad
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 618
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
(ಠ ›ಠ)
Fjädringsinställingar och hjulinställningar quad
« skrivet: 1 februari 2014 kl. 17:57:48 »
Markfrigång

Placera quaden på en plan, jämn yta
Stå på quad med händerna på styret och skaka ner ett par gånger för att utjämna -  sitt ej ner för att kolla markfrigången ( bara stå ) . Om du använder vikt, sätt då en väska på varje fotpinne och en väska på sätet nära framsidan av sitsen.
Mät från skidplate till jord under fotpinnarna och under kylaren. Försök att justera både fram och bak för att få rätt mått - justera fronten lite högre för att uppnå den "rake" som man vill ha. " RAKE " avser att framsidan är högre än den bakre . En bra nummer för RAKE är 3/8" till 5/8".
XC - Fram - 7 5/8 " ( + / - ¼ " ) Bak - 7 1/8 " (-1 / 8, 1 / 4 " )
MX - Fram - 7 ½ " ( + / - 1/8" ) Bak - 7 " ( 1 / 8 " )
TT - Fram - 5 1/2 " ( + / - ¼ " ) Bak - 5 ¼ " ( + / - 1/8" )
Oval - Fram - 5 " ( + / - ¼ " ) Bak - 4 ½ " " ( + / - ¼ " )
Desert - Fram - 8 5/8 " ( + / - ¼ " ) Bak - 8 " ( + / -1 / 8" )
Ta hammaren och skruvmejsel för att lossa den övre låsringen - om gängorna är smutsiga - så ska du tvättat din fyrhjuling ! Om det då fortfarande är ett problem använd en stålborste. Justera nu för att nå siffrorna ovan - om du försöker att få inom 1 /16 " är det bra.
TIPS : när du justerar markfrigången ta vikten av fjädring för att justera

TIPS : när du justerar ta fjädern med både händer och fingrar på höjdjustering och vrid hela fjädern - mycket enklare.

När det är justerat , ta hammaren och mejseln och dra åt låsringen - fortsätta med camber.





Camber

Camber är när toppen av däcket lutar mot quaden ( negativ camber ) eller bort från quaden ( positiv camber ) - När frädring och däck flexar förändras hjulvinkeln som kan orsaka förändring av grepp och manöveritet. Det man vill ha är att maximalt av däckets yta är i backen vid maximalt tryck, oftast vid ingång till en kurva.
 
Det finns flera faktorer som får oss att använda camber - styrkan i a-armar , spel i bussningar / lager , däckstorlek , typ och tryck osv . desto starkare sidovägg ett däck har och hur stark a-armarna är, desto mindre camber behövs och naturligtvis med svagare komponenter, däckstorlek och sidoväggenflex , behövs mer camber.

Mål : TT / XC / MX / Desert - 3/8 " till 5/8 " negativ camber på varje sida

OVAL - 3/ 8 "till 5/8" negativ camber på yttre däcket + ¼ " positiv camber på inre däcket

Placera quad på plan yta och med vikt på quad för att simulera markfrigången .
Använd ett par spännband för att lätt hålla styret i mittläget när du justerar camber och toe .
Välj en mittpunkt på baksidan av quad ( som inte böjs ! ) Och mät från varje sida av styret till punkt och dra åt eller lossa spännband för att nå mittläge . Du kan också centrera styr stoppet på styrstammen.
Väl inne i centrum , placera en 90graders vinkel på marken och ställ det imot däcket på höjd. Justera övre kulled in eller ut för att uppnå 3/8 "till 5/8" .
Vid åtdragning av kulled var noga att kolla kulleden så det är parallellt med den övre delen av spindeln - detta kommer att försäkra maximal slaglängd på kulleden och minska risken för att för att förstöra kulleden - inte kul . Om du fortsätter med den statiska inställningen är TOE nästa steg - håll kvar spännbanden på quaden.



Toe

Toe är när framdäcken pekar in eller ut snarare än rakt fram . Detta gör att däcket plogar något och minskar att maskinen vandra på raksträckor. Normalt Toe OUT önskat - men det utgör ett problem för skogsåkare som åker nära träd - Kör ALDRIG Toe out i skogen - om du rör ett träd , kommer trädet greppa däcket och och välta maskinen - Så skog - Toe IN ! Med den nuvarande utformningen av främre styrgeometrin vill vi inte vill köra för mycket toe in/out eftersom mer toe kommer att överdriva effekten av " Bump Steer" .

Target : XC / Woods / skog / öken - 1/16 "till 3/16" toe-in på varje sida

TT / MX / - 1/16 "till 3/16" toe out varje sida

OVAL - Rakt yttre däck och 1/8 " till ¼ " Toe OUT på inre däcket

Placera quad på plan yta och vikt på quad för att simulera markfrigången.
Använd ett par spännband för att lätt hålla styret i mittläget när du justerar camber och toe .
Välj en mittpunkt på baksidan av quad ( som inte börjs ! ) Och mät från varje sida av styret till mittpunkt och dra åt eller lossa spännbandet för att nå mittläge .
För att mäta tar man ett måttband och mäter en punkt från ramen till främre delen av däcken och lika på bakdelen av däcket (kolla bild). Skillnaden ska vara måtten ovan.
Dra sedan åt lederna och se till att dom har så stor rörelsemån som möjligt.





Notera att det inte är mått för gata utan racing.


Alla mått är tum.

Yttre stötdämparinställingar

Kompression
Komprimering är den dämpning som hjälper till att förhindra att stötdämparen från att bottna . För mycket kompression kan också göra att fjädringen känns hård . Det är det enklaste och mest använda formen av anpassning , den genomsnittliga föraren bör veta om han använder hela fjädringsvägen. Om det känns för hårt , backa justeringen.

Den kompressionsdämpningjusteraren är i form av en ratt eller skruv på stötbehållaren eller kroppen av stötdämparen, det kommer alltid att vara på den stora änden av stötdämparen, aldrig axeländen . Justeringen finns på de flesta produktions quadarna. Justering låg hastighets kompression , det hjälper i de små gupp , G -outs och broms gupp men har inte en enorm effekt på stora hopp . De flesta stötdämpare använder en nålventil . Ta reda på om du har en nålenventil genom att skruva den hela vägen tills det tar stopp . Om det tar stopp, är det en nålventil . Vrida justeraren ( med en skruvmejsel ) medurs gör stötdämparen hårdare , motsols gör den mjukare. Justeringsanordningen är förbunden med nålventilen - som fungerar genom att reglera oljeflödet. Med denna typ av justering, är det bäst att inte skruva den i botten och lämna den där : Det kan leda till en böjd stötdämpar axel . Du bör alltid backa ut minst två klick .

Den andra formen av justerare har öppningar , så det kommer att finnas ett visst antal justeringar och den kommer inte sluta snurra. En anpassad Axis stötdämpare, till exempel, har åtta justeringsinställningar . Det finns ett märke på behållaren som du ansluter med ett nummer på ratten . Ju högre siffra, desto styvare fjädring. Till skillnad från det nål- ventilsystemet kan uppringningstyp användas på den styvaste inställningen.

Den grundläggande tumregel är att använda den mjukaste komprimeringsjustering som passar där du kör. Med kompression knappen på den lägsta inställningen möjligt kommer quad har bättre oljeflöde , håller stötdämparen längre och den håller en lägre värme. Däcken kommer också vara i marken mer i små broms gupp, som säkerställer bättre bromsning.
Höghastighetsjusterings utrustade stötdämpare kan identifieras av reservoaren har en inre och yttre skruv. Den höghastighets komprimering kan användas för att förhindra att bottna ut stora hopp eller stora gupp. Du behöver inte vara berörd av justering för bättre oljeflöde som du gör med låg hastighet ratten. Dock kan hård justering ge dig en hård åktur genom medium gupp.



Retur
Retur styr hur snabbt stötdämparen återgår till "upp" och är förmodligen den minst använda formen av justering för den vanliga åkaren, men kan vara det viktigaste att få din quad att göra vad du vill att den ska göra . Om du har för snabb inställning, kan stötdämparen sparka dig när du lämnar hopp eller kör i gupp , för långsam , och stötdämparen kan "packa ihop" när du går igenom gupp. Packning uppstår när stötdämparen inte har tillräckligt med tid att dra ut innan den komprimeras igen på en successiv bula. Efter flera gupp i rad, kan du vara att du inte har kvar någon fjädringsväg . Symptomet är din quad slår från sida till sida , agerar som om den vill slänga dig i marken . En riktig rebound inställning gör att du kan åka igenom en del snabbare än du trodde var möjligt . Om du har en snabb retur inställning och stötdämparen fortfarande agerar som att den packar ihop, prova att gå in med kompressionsjusteringen några få klick: Detta kommer att ta bort en del av fjädringsvägen, så stötdämparen har mindre tendens att packa ihop . Retur justeraren påträffas nära botten av stötdämparen på axeländen. Det är antingen en skruvjusterare eller en krage som snurrar nära botten av stötaxeln.



Det bästa man kan göra med en stötdämpare är att bygga om den med nya fjädrar och intre delar för sin vikt.
« Senast ändrad: 11 februari 2014 kl. 08:21:18 av (ಠ ›ಠ) »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Flars

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Supermoto
    • Visa profil
Flars
SV: Fjädringsinställingar och hjulinställningar quad
« Svar #1 skrivet: 9 februari 2014 kl. 17:11:02 »
Hej det är bara slå in och omberäkna tum till mm  ()p

http://www.enheter.info/enheter-konverterare.php?typ=laengd

Anmäl till moderator   Loggat
CF moto 520s 2019
HS 400 -09 "Raptor 350" (såld)
Dinli 270 -06 "Frugans"
4-speed Monster 50cc -12
Access 450 SM -11 (Såld)
Kymco KXR 250 Sport -06 (såld)

Utloggad Icecream

  • Baws.
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Glassigt.
    • Visa profil
Icecream
SV: Fjädringsinställingar och hjulinställningar quad
« Svar #2 skrivet: 6 mars 2014 kl. 15:18:08 »
Hur ska man spänna fast styret med spännband? spänner du ett band från varje handtag och fäster i grab-baren?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad (ಠ ›ಠ)

  • (L) quad
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 618
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
(ಠ ›ಠ)
SV: Fjädringsinställingar och hjulinställningar quad
« Svar #3 skrivet: 6 mars 2014 kl. 15:26:23 »
Citat från: Icecream skrivet  6 mars 2014 kl. 15:18:08
Hur ska man spänna fast styret med spännband? spänner du ett band från varje handtag och fäster i grab-baren?
Infästningen går att göra på det sättet man tycker känns bäst :) T,ex, i nerfbar eller grabbar :) Det viktiga är att styret är rakt.
« Senast ändrad: 6 mars 2014 kl. 15:27:54 av (ಠ ›ಠ) »
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Teknikforum (Moderator: hell-man) »
  • Ämne: Fjädringsinställingar och hjulinställningar quad
 


Online just nu.

572 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 644. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info