Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.  (läst 1565 gånger)

Utloggad Knastonius

Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« skrivet: 25 januari 2014 kl. 17:39:05 »
Hejsan!

Jag har xenon konverterat min huvudlampa sen innan.

Men nu vill jag ha SMD/LED extraljus också då jag tycker ljus bilden är för liten och kort.

Men jag blir inte helt klok på hur jag ska koppla med tanke på xenonballasten.


Jag vill ha så att när jag slår på helljuset så ska extralamporna tändas, men jag vill även  ha en egen brytare i mellan så jag kan "stänga av" extra lamporna och bara använda vanliga helljuset om jag vill.


Vad jag förstått än så länge:

Plus kabel med säkring in på relät (30)
Lamporna ska jordas i chassit?
85 och 86 ska kopplas in på Helljus knappen ?

Men kan man sätta en knapp på kabeln till antingen 85 eller 86, så jag bryter den där om min egna knapp inte är intryckt?

Jag testade, men då får jag inget helljus alls.

Så jag blir inte klok på hur jag ska göra för att xenon helljuset ska vara igång samtidigt som extra lamporna?


Ursäkta om jag förklarar dåligt, språk är inte min starka sida :cry:

Hoppas någon kan hjälpa mig, för annars kommer jag bara att koppla kablar hej vilt ända tills det fungerar eller att hela elsystemet börjar brinna, vilket som så ska det ge mig mer ljus..  :knupple:

Mvh Patrik.  ;D
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad Lowest

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2014 kl. 17:57:51 »
30 + på batteri
86 tillslag från orginal heljus
85 - på batteri
87 till extraljusen

strömbrytaren sätter du 86 då kan du slå ev extraljusen och bara köra på orginal helljus.
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad oliwer_98

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2014 kl. 17:59:34 »
86=knapp. on/off till ljuset
87=förbrukare. dit kopplar du xtra ljusen (+)
85=jord. den kopplar du reläts (-) till
30=+ ifrån strömkälla med en säkring :)
lampornas - kan du koppala direkt på batteriet - eller tillsammans med 85. :)

Utloggad oliwer_98

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2014 kl. 18:00:14 »
edit: lowest hann före :)

Utloggad Knastonius

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2014 kl. 18:47:55 »
Hej.

Jag tackar för hjälpen, så blir jag lite klokare  :lol:

Men måste fråga, vad är 87a till, är det något extra bara ?
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad oliwer_98

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2014 kl. 18:54:08 »
Hej.

Jag tackar för hjälpen, så blir jag lite klokare  :lol:

Men måste fråga, vad är 87a till, är det något extra bara ?
87 är (+) ström till xtraljusen

Utloggad Knastonius

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2014 kl. 18:57:43 »
87 är (+) ström till xtraljusen


Jo jag vet vad 87 är till men jag har en som heter 87a, mitt relä har 5 kontakter istället för 4, så jag undrade vad den 87a som är extra, vad den är till om det bara är att ignorera den?
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad oliwer_98

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2014 kl. 19:01:49 »

Jo jag vet vad 87 är till men jag har en som heter 87a, mitt relä har 5 kontakter istället för 4, så jag undrade vad den 87a som är extra, vad den är till om det bara är att ignorera den?
då är det väl ett växlande relä :)
ta vanliga 87 ()p

Utloggad Knastonius

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2014 kl. 19:07:13 »
Aah, det förklarar lite.

misstänkte att det vart något sådant men vart osäker då jag aldrig kopplat extra lysen med relä innan :P
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad Knastonius

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2014 kl. 19:09:52 »
Dock undrar jag, borde man inte jorda lamporna, även om man jordat relät?

Går det bra att båda är jordade?
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad oliwer_98

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2014 kl. 19:20:54 »
Dock undrar jag, borde man inte jorda lamporna, även om man jordat relät?

Går det bra att båda är jordade?
jorda båda  ()p

Utloggad Knastonius

SV: Koppla in SMD/LED extraljus på xenonkonverterat.
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2014 kl. 19:22:43 »
jorda båda  ()p

Då gör jag det, alltid bra med jord  ()p ;D
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

 


Online just nu.

167 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Honda-Robban, Hisun utv,
Flest online idag: 209. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme