Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Dax för service och översyn Dinli 450 -07  (läst 2945 gånger)

Utloggad _kim_

Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« skrivet: 21 januari 2014 kl. 18:55:29 »
Tjenare

Då jag ska kolla lite ventilspel o grejer som jag inte pysslat med förut så startar jag en tråd där ni kommer få hjälpa mig med div frågor  ;)

Jag har plockat bort ventilkåpan nu och börjat mäta ventilspelet.
Mätte insugsidan till 0,15 och 0,10 och på avgassidan så vart det 0,25 och 0,20
Jag mätte insug när kamnocken stod rakt upp och avgas när den stog kl.14 ca. För rakt upp ville den då inte stå.
Då det får diffa på 0,05 så ligger ju två ventiler på gränsen. Är det värt att justera dom nu eller kan jag vänta ?

Sen är jag lite fundersam avgående kamkedjan. Den har ju 3? guldiga länkar som ska stämma mot en markering i drevet ? Jag har vridit runt motorn och fått det att stämma på insugsidan. Men på avgas så stämmer det inte med markeringarna. Och om den kuggat över flera kuggar så känns det ju som man borde märkt det. Så vad tror vi om detta ?
Jag tycker den rasslar från höger sida motorn, men jag vet inte hur spänd kamkedjan ska vara ? Hur vet jag om den är för slapp ?

Sådär, hoppas ni kan hjälpa mig lite med detta  ()p

//Kim

Utloggad Sebastian_o

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2014 kl. 20:03:04 »
Trevligt att du vill ta hand om din maskin! :)

Är du säker att det är kamkedjan som skramlar? Har du testat varva upp och ner i varv stillastående?
 Hör du inget skramlande ljud så behöver du inte var orolig ;)

När du mäter ventilspelet så ska du ha kolven i TDC (top dead center), det finns en liten "T" markering på hjulet (glömt vad det heter) som du vrider runt motorn med 19-nyckeln.
När du har den i detta läge pekar kammarna år vars ett håll (utåt).

De tre guldiga länkarna ska ju matcha de tre markeringarna på dreven. Det kan ta en del varv innan de matchar, eftersom alla drev inte är lika stora.
Hade den kuggat flera kugg så hade du högst troligt märkt det (går kass/svårstartad), så gick den bra när du plocka ner den så sitter dom nog på sin plats  :) men kolla efter endå!

Angående spänsten på kedjan ska du inte kunna trycka ner den mer än några millimeter, den skall vara ganska spänd med andra ord.. men inte idiotspänd! Någon annan mer skrivkunnig får förklara detta bättre^^
 Du kan kolla hur mycket kedjespännaren har kvar att spänna med genom att skruva loss skruven på "toppen" (tappa inte bort brickan!) och sen lossa de två skruvarna som håller fast den, den har ett ben som kommer sträckas ut och du ska inte kunna trycka in den för hand igen. Sen kan du hålla den där den satt och trycka lite så du ser att kedjan spänner sig. Nu kan du se hur långt det är mellan motorblocket och spännaren, det ska vara ungefär 5 mm om jag inte missminner mig.
 För att sätta tillbaka den får du ta en liten platt skruvmejsen och stoppa in i toppen och skruva medsols, så ser du att "benet" drar ihop sig.
Håll den nu indragen med skruvmejseln samtidigt som du fäster kedjespännaren med de två skruvarna som håller fast den i blocket(Spänn INTE för hårt, blocket är i aluminium och rätt sprött). Släpp skruvmejseln och kedjan kommer spännas ut igen. Se bara till att kedjan över inte kuggat nu när du haft av spännaren.

Sen kan du kolla hur glidskenan ser ut, jag är inte helt hundra på hur man gör det eftersom jag glömde kolla den när jag kollade ventilspelet... :/ Men det finns säkert nån annan som kan säga hur du gör :D

Om du behöver byta chims än vet jag heller ej, hoppas någon kan svara på det så lär jag mig något också :)

Jag är absolut ingen romanskrivare men jag hoppas du har fått någonting nyttigt från det iallafall  ()p

Utloggad _kim_

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2014 kl. 15:33:52 »
Har inte lyssnat så noga vart skramlet kommer ifrån, så visst kan det vara drivkedjan eller nått annat. Får kolla upp det lite mer noggrant när den är ihopsatt igen.
Jag vart ivf ute en sväng nu och vred runt motorn ett par varv till och visst stämde länkarna med markeringarna då ;)
Så nu kan jag byta shims och få kamkedjan i rätt position igen förhoppningsvis :) Tips på vart jag kan köpa shims ? atvhuset har nog, men har lite svårt att hitta det på deras sida.

Då är det väl dax att försöka se om spännaren har nått kvar att ge då. Men här är ett videoklipp sålänge, och jag tycker den ser lite slapp ut eller ?


//Kim

Utloggad toyboy

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2014 kl. 16:02:57 »
Jag köpte mina ventiljusterings shims på tibro mc service. Det är samma dim som många andra hojar tex yamaha.
Dinli 450!

Utloggad _kim_

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2014 kl. 22:13:14 »
Okej, får leta reda på shims imorgon då.
Den där glidskenan som kedjesträckaren pressar mot har en fördjupning på ca 1mm. När byter man den ?
Och när man monterar ihop allt igen, hur vet man då att kamkedjan inte råkat kugga över på det nedersta drevet när man grejat och hållit på ? Det är ju änna lite svårt att se ...

//Kim

Utloggad Utopiazz

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2014 kl. 12:37:56 »
Okej, får leta reda på shims imorgon då.
Den där glidskenan som kedjesträckaren pressar mot har en fördjupning på ca 1mm. När byter man den ?
Och när man monterar ihop allt igen, hur vet man då att kamkedjan inte råkat kugga över på det nedersta drevet när man grejat och hållit på ? Det är ju änna lite svårt att se ...

//Kim

Spåret i kedjeguiden är normalt ca 1 mm så det är ok. Om du skulle vilja byta den så måste kopplingen demonteras för den sitter fast i underkant med en bult bakom kopplingen.

När det gäller risken att kamkedjan hoppar så är det enklast att montera tillbaks kedjesträckaren direkt efter att du monterad kedjan. På så sätt kan den inte hoppa ochbdet går fortfarande att se markeringarna på drev och kedja.
 
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad _kim_

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2014 kl. 19:46:09 »
Jag märkte när jag satte tillbaka kammarna att det såg konstigt ut. Så plockade bort den där kopplingskåpan och kikade. Visst fan hade kedjan hoppat fel. Jag tycker att det borde sitta någon form av klack eller så under kedjan för att förhindra detta. Som det är nu så kan den ju trilla ner hur lätt som helst.

Var inne hos en Dinli ÅF och skulle beställa ny packning till kopplingskåpan, men det gick inte att beställa något innan den 5:e då Dinli höll på att flytta sitt lager tydligen. Så får väl skicka efter den själv då ^^

//Kim

Utloggad Utopiazz

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2014 kl. 21:54:42 »
Efter att kedjan monterats rätt så bör man direkt montera spännaren. Annars kan man inte dra runt maskin för att kolla att inget tar i.
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad Perra N

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2014 kl. 05:45:00 »
När det gäller packningen, är det ju fina raka ytor, så loctites flytande packning funkar finfint.
Mvh.
Perra N

Utloggad _kim_

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #9 skrivet: 6 februari 2014 kl. 21:06:52 »
Nu har jag lite problem här. Monterade ihop det mesta idag och skulle kolla så den gick runt som den ska. Det gör den inte. Utan jag kan vrida runt motorn så kolven går upp och vänder, går ner några centimeter och sen är det tvärstopp. Samma är det när jag drar åt andra hållet när kolven åker ner. Den går ner vänder upp en bit och sen är det tvärstopp.

Alla 3 markeringarna på kamkedjan stämmer med märkningarna i kammarna och drevet där nere. Ventilspelet är som det ska.
Så vart ska jag börja ? Vad kan ha hänt egentligen ?

Hoppas ni sitter inne på lite idéer. Vore gött att kunna köra en sväng till helgen  :djump:

//Kim

Utloggad Utopiazz

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #10 skrivet: 6 februari 2014 kl. 21:13:04 »
Sitter tändstiftet i?
Ligger kamkedjan rätt i guiderna?
Har du monterat tillbaks spännaren?
Sitter kammarna på rätt plats, avgas på avgas och insug på insug?
Har du tappat något som kan låsa kammarna, drev eller kamkedja?
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad toyboy

SV: Dax för service och översyn Dinli 450 -07
« Svar #11 skrivet: 6 februari 2014 kl. 21:24:09 »
Var kolven i öd när du satte dit kedjan?
Dinli 450!

 


Online just nu.

178 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen
Flest online idag: 199. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme