precis, för att awd ska ta tag med framhjulen så måste det uppstå en hastighetsskillnad mellan bak och fram hjul (typ att bakhjul spinner), så fort framhjulen når samma hastighet som bakhjulen (vilket innebär att 4wd inte behövs, så kopplas det ur)ser man en skiss på diffen eller river isär den så är det lätt att förstå hur korgen och rullarna hjälper till att låsa axeln till drivningen för att få awd.
en undran, går detta stänga av?tack atvneard har alltid funderat hur det funkar
Ja
Det måste vara 1/5dels skillnad mellan fram och bakhjul (det går ju rätt fort, man hinner ju inte märka något...).Har den gått många timmar? Dags för oljebyte i framdiffen?Har du lika höga däck? (mätt med tex tumstock) Så här ser det ut. Framhjulen går lite mer sakta för att kunna styra.Som svar på frågan: Nej det ska inte vara så. Det ska märkas på en gång annars är något fel.
Ja det är en jävligt smart lösning! Och grymt slitstark om inte annat. Inga drev som kan ta skada vid i och urkoppling. Och man kan alltid köra med AWD ilagd.Stjärna för polaris
Polaris awd är grym