ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Bygga egen kombivagn
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Bygga egen kombivagn  (läst 6774 gånger)

Utloggad grevtech

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
grevtech
Bygga egen kombivagn
« skrivet: 8 januari 2014 kl. 11:41:36 »
som överskriften säger så går jag i tankarna på att bygga mig en egen kombivagn dvs vedkärra med monterbart insatsflak med hydraulisk tipp.
kikat lite på kranmans grejer och ska väl satsa på att bygga något liknanade, helst haft deras grejer men priset var lite saftigt för något som ska användas sparsamt.

tanken är alltså som följer en rejäl vedvagn i grund och botten, fyrkantsprofil ca 80*80*3(4) i centrum, flyttbar boggie och en riktig framstam. tre bankar med avtagbara stakar.
och till det så bygger ett flak på en ram som enkelt lyfts på vagnen och fäst med bult eller sprintar i bankarna, även så man har ett 12v hydraulaggregat på den delen. flakmått ca 120brett och 250 långt och 30-40 lämmar.
hydrauliken hade jag tänkt löst med något liknande denna http://www.flowfitonline.com/acatalog/12V_SINGLE_ACTING_TRAILER_TIPPER_POWERPACKS.html
men blev lite osäker då jag såg att kranman körde med dubbelverkande cylindrar. blir ett flak för lätt så det inte kommer ramla ner på egen väg? någon som har provat?
ett lite dyrare men mycket bättre alternativ kom jag precis på http://www.flowfitonline.com/acatalog/12VDC-DOUBLE-DOUBLE-ACTING-HYDRAULIC-POWER-UNIT.html
fördelen med detta är ju att då har man två dubbelverkande uttag och kan således köra även bakluckat hydrauliskt.
MEN är som vanligt strömproblemet, kan det gå att köra med ström från fyrhjulingen eller ska man satsa på ett batteri på vagnen.
om man tar det alternativet så hur länge kan ett att batteri tänkas räcka? säg att man slår på stort och smackar dit ett lastbilsbatteri på en 225ah? pumpen är på 1600watt. borde räcka ett bra tag enligt mig men det kanske finns någon här som kan räkna på sådant.  tanken med en enkelverkande cylinder var den att då blir det ju bara hälften så mycket pumpande som en dubbelverkande.

vinschlyft är inte aktuellt, för mycket rappel med att sånt system enligt mig, dock så är tanken att vagnen ska få vinsch och krantorn men där kommer fyrhjulingens vinsch att användas.

mycket tänkade och frågor hära men så blir det ibland.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris 800 -11
kittad med:
moose black fälgar
swamp witch 28":or
xenon överallt
handtagsvärme
våldsam förare

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #1 skrivet: 8 januari 2014 kl. 11:58:39 »
Med omnämnda batteri får du en teoretisk gångtid på pumpen på 1h40m.
Pumpen drar 133A.
Ev andra förbrukare såsom ventiler mm inte inräknade.
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad grevtech

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
grevtech
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #2 skrivet: 8 januari 2014 kl. 12:11:25 »
okej. tackar så mycket för ett snabbt svar! det innbär alltså att grovt räknat och lite beroende på cylinderstorlek m.m att förhoppningsvis så är det max 30 sek upp och 30 sek ner, alltså en minuts pumptid per tippning, vilket gör att man kan köra ca 100 lass på en laddning. och ska man köra mer än 100 lass på en dag då vette tusan om det inte är bättre att köra med traktorn istället.
obs dessa 30 sekunder är ren gissning och förhoppning, tar det längre tid än så lär man lösa det på nått annat vis.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris 800 -11
kittad med:
moose black fälgar
swamp witch 28":or
xenon överallt
handtagsvärme
våldsam förare

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #3 skrivet: 8 januari 2014 kl. 12:56:03 »
Som tillägg till "teoretiskt" bör väl sägas att du kan räkna att du får ut kanske 80% av mina siffror, om hänsyn tas till batterikondition, temperatur osv. Men ändå, många lass blir det. ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Putter

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Putter
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #4 skrivet: 8 januari 2014 kl. 13:13:48 »
Hej

Det är inte riktigt så enkelt at säga att batteriet räcker en viss tid utifrån Hell-mans beräkning.

Hydraul pumpen kommer inte att gå mot fulltryck hela tiden, en hel del belastning upp i början med avtagande kraft när vinkeln ändras. Detta ger lägre strömförbrukning fler lastcykler.

Motorn drar mer än 1600watt  räknar man på flödet och med förluster så drar motorn vid 160 bar 2,5-3 kwh. Mer strömförbrukning, färre lastcykler.

När du kör ner flaket eller använder luckan så bygger du knappt nått tryck alls dvs låg strömförbrukning. fler lastcykler

Hell-man verkar räkna på att alla 225 Ah i batteriet går att använda gör man det skadas batteriet och dess livslängd blir kort. Rule of tumb är att räkna på 50% av kapaciteten. Färre lastcykler

Så utan att verkligen räkna på laster, kurvor från motortillverkare och batteritillverkare så kan man inte annat än gissa.

Jag skulle satsa på ett startbatteri på vagnen 60 Ah (För att klara höga strömmar) och uppåt (Har du ett 225Ah batt och inte tycker det är för klumpigt så smäll dit det) och sen ladda via fyrhjulingen.

Du kör tippen så få minuter så har du inte en massa extra förbrukare på hjulingen borde du klara dig fint.
Sätt på en enkel voltmätare på grejerna så du inte ställer bort dem oladdade och förstör batterierna.




 
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #5 skrivet: 8 januari 2014 kl. 13:30:19 »
Ja, jag hade tydlingen bristfällig koll så jag lämnar detta åt de bättre vetande. Jag orkar inte debattera i allt, men hoppas bygget blir bra!
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad grevtech

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
grevtech
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #6 skrivet: 8 januari 2014 kl. 17:45:48 »
tack för svaren. då kan vi enas om att med ett bra batteri så kommer det att räcka för några lass på en dag så behöver vi inte krångla till det nå mer. någon som har en tippvagn att kika på vad det är för dimensioner på cylindern? jag har planerat för att kunna lasta 800-1000 kilo. kommer då bli en totalvikt med flak ca 1500.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris 800 -11
kittad med:
moose black fälgar
swamp witch 28":or
xenon överallt
handtagsvärme
våldsam förare

Utloggad Putter

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Putter
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #7 skrivet: 8 januari 2014 kl. 18:09:06 »
Citat från: hell-man skrivet  8 januari 2014 kl. 13:30:19
Ja, jag hade tydlingen bristfällig koll så jag lämnar detta åt de bättre vetande. Jag orkar inte debattera i allt, men hoppas bygget blir bra!

Hade hoppats att du inte skulle ta det personligt, jag har läst många av dina poster runt elektronik och du är duktig på ämnet, drar rimliga slutsatser och hjälper många så ()p.

Och du hjälpte den här killen också då du gav honom stöd i att hans ide skulle funka och det kommer att funka det tror jag med.

Grevtech:
Jepp det är vi överens om se bara till att inte spänningen i ditt extrabatteri faller under 12.4 volt så kommer det att hålla länge.
 

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #8 skrivet: 8 januari 2014 kl. 18:18:41 »
12.4?

11.8 är väl lägre gräns?
(Innan det blir skadligt)
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #9 skrivet: 8 januari 2014 kl. 18:24:36 »
Citat från: Putter skrivet  8 januari 2014 kl. 18:09:06
Hade hoppats att du inte skulle ta det personligt, jag har läst många av dina poster runt elektronik och du är duktig på ämnet, drar rimliga slutsatser och hjälper många så ()p.

Och du hjälpte den här killen också då du gav honom stöd i att hans ide skulle funka och det kommer att funka det tror jag med.

Grevtech:
Jepp det är vi överens om se bara till att inte spänningen i ditt extrabatteri faller under 12.4 volt så kommer det att hålla länge.
 
Haha, ja jag var nog lite bitsk innan! Jag har nämnligen ingen större koll på tumregler och hydraulspecifika egenskaper, men teoretisk el har jag väl ohälsosamt mycket koll på. Men som sagt, jag tog det nog lite fel, sorry!
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Perjos

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 193
  • Total likes: 7
    • Visa profil
Perjos
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #10 skrivet: 8 januari 2014 kl. 18:49:25 »
Här kan du enkelt räkna lite på hydraulsystem.

http://www.terling.se/cylinder.shtml

På maskinisten.net finns en hel del trådar om dimensionering av hydraulik. Har för mig att jag sett nån tråd om placering och dimensionering av hydraulkolv på atv-tippkärra också.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Oscar 300 Martinsson

  • Oscar
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 585
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kör tills jag dör!
    • Visa profil
Oscar 300 Martinsson
SV: Bygga egen kombivagn
« Svar #11 skrivet: 8 januari 2014 kl. 21:58:30 »
Detta måste följas  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Plogbygge projekt http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48570.0
Kymco mxu 300
Kärra
Och lite annan skit :)
http://www.youtube.com/user/oscar9901uddevalla?ob=0&feature=results_main

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Bygga egen kombivagn
 


Online just nu.

554 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 636. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info