Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Svårstartad Suzuki LT250R-87  (läst 3548 gånger)

Utloggad Jockemedkniven

Svårstartad Suzuki LT250R-87
« skrivet: 30 december 2013 kl. 15:02:16 »
Hej på er alla.

Detta är mitt första inlägg här.

Jag har köpt en Suzuki LT 250R-87 till min son.

Killen jag köpte den av påstod att alla dessa är grymt svår-startade.

Han menade på att han fick tips på ett forum i Usa om att man skulle göra så här för att lyckas starta den.

1: Vrid på rullen (Gashandtaget) fullt 5 gånger.
2: Stäng av dödaren och kicka långsamt 3 gånger.
3: Sätt på dödaren.
4: Kicka igång den.

Men nu är det nåt skumt med detta.

Jag har lyckats starta den klockrent alla 4 gånger jag totalt har startat den med denna metoden och den startade på en gång.

Så långt så bra.

Men idag så har jag idiot kickat och tagit bort stift och torrkickat den och i en hel timme. och den gick inte i gång.

Sen gav jag upp och skulle lasta den. Men tänkte. jag provar en gång till. och då gick den igång. Men jag kom bara typ 10-20 meter och skulle gasa till på en isfläck. Då small det till i avgasröret som en avgas-smäll på en 4 taktare med felställd tändning..sen dog den och går inte att starta.

Vad kan det vara för fel???

Det kan ju inte vara rimligt att man ska hålla på med detta så som förra ägaren har fått gjort hela tiden.

Och inget ont om förra ägaren. En kanon-bussig kille som jag tycker mycket bra om som människa. Ärlig osv.

Sen funderar jag på en sak till. Eller ett par saker till.

Jag skulle vara jätteglad om jag kunde få tips på vart jag kan få tag på en ny kolv samt kolvring samt även en oborrad cylinder. ??

Eller borrad med dito kolv. Usa är inga problem då mina kusiner bor där. Bara jag får denna att funka då jag har köpt den till min 13 åriga son som är grymt ledsen nu när det är som det är med den :(

Jag vore även tacksam för tips på vart man kan finna en massa reservdelar till denna.

Jag vill samtidigt passa på och önska alla er motor-galningar ett riktigt Gott Nytt År :)
« Senast ändrad: 30 december 2013 kl. 15:25:09 av Jockemedkniven »
Mvh// Jocke med niven

Utloggad jonas 4923

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #1 skrivet: 30 december 2013 kl. 16:19:16 »
Hej,
Och varför skulle denna vara svårstartad?
Är du säker på att det är en 87a?
87an har avgasport.
Den skall starta på 2 kicken om du bara chockar inte ger gas. Om allt är i ordning.
Hur går den när den väl startar?
Har du testat med startgas?
Blir den sur?
2 taktsmotorer är extremt enkelt att felsöka om man har all info.
Skriv en rad så skall jag hjälpa till.
Några saker att kolla.
1. Om den startar med startgas.
2. Byt stift.
3 lossa kåpan på tändningssidan och kolla att tändningsgivaren sitter fast det är inte ovanligt att dessa lossar eller har fel avstånd till svänghjulet.
Och än en gång dessa skall INTE vara svårstartad.
Det start metod du beskriver används på lt 500r då dessa behöver lite hjälp att få i sig soppa i dess stora cylinder.
Lycka till och håll mej informerad.
Mvh Jonas
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Jockemedkniven

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #2 skrivet: 30 december 2013 kl. 16:48:39 »
Hej,
Och varför skulle denna vara svårstartad?
Är du säker på att det är en 87a?
87an har avgasport.
Den skall starta på 2 kicken om du bara chockar inte ger gas. Om allt är i ordning.
Hur går den när den väl startar?
Har du testat med startgas?
Blir den sur?
2 taktsmotorer är extremt enkelt att felsöka om man har all info.
Skriv en rad så skall jag hjälpa till.
Några saker att kolla.
1. Om den startar med startgas.
2. Byt stift.
3 lossa kåpan på tändningssidan och kolla att tändningsgivaren sitter fast det är inte ovanligt att dessa lossar eller har fel avstånd till svänghjulet.
Och än en gång dessa skall INTE vara svårstartad.
Det start metod du beskriver används på lt 500r då dessa behöver lite hjälp att få i sig soppa i dess stora cylinder.
Lycka till och håll mej informerad.
Mvh Jonas

Hej Jonas och tack för ditt svar.

Jag påstår inte att den ska vara svårstartad. Jag bara säger vad föregående ägare sa. Jag har aldrig varit med om nåt liknande så därav mina inlägg här :)

Jag ska testa med Startgas nästa gång.

grejen är att jag upplever att det är lite dåligt komp i den. tycker det borde vara kite trögare att kicka den. men jag kan ha fel?

Jo men det är en 87a. För det sitter nån pryl på cylindern som jag inte sett på nån annan 2 taktare. kan fota den och se om jag lyckas lägga in en bild på den här. men vad gör den där avgasporten för nytta då???

Den går bra när den väl har startat.

Jag har fotat stiftet och ska köpa flera stycken såna om jag lyckas hitta nån som säljer såna.

Jag ska redan i dag ta bort den där kåpan och se om tändningsgivaren sitter fast. Men det där med avståndet har jag inte aning om vad det ska vara eller vad som ska ha ett avstånd från vad? :(

Nej den blir inte sur vad jag kan se på stiftet. Men det verkar flöda över i förgasaren för det är bensin under den som idag då man kickat länge. Såg att det kom underifrån förgasaren



Mvh// Jocke med niven

Utloggad Jockemedkniven

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #3 skrivet: 30 december 2013 kl. 16:49:40 »
ADMIN. TA INTE BORT DETTA INLÄGG SOM JAG SKREV OCH VILLE ATT NI SKULLE GÖRA. FÖR JAG SÅG ATT DET GICK ATT REDIGERA DETTA INLÄGG SÅ ATT DET BLEV RÄTT :)
Mvh// Jocke med niven

Utloggad jonas 4923

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #4 skrivet: 30 december 2013 kl. 17:42:34 »
Tjena,
Förstår att det var förra ägaren som sa att dom är svårstartade men det skall dom inte va om allt är iordning.
Jag skall kolla vilket spel det skall vara i handboken minns inte.
När du har lös det kolla även Tändplattan.
Att den pytsar ut lite bensinen tyda på fel flotör nivå.
Fota gärna och lägg upp så skall jag försöka hjälpa till.
Mvh Jonas
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad jonas 4923

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #5 skrivet: 30 december 2013 kl. 17:52:06 »
Hej
Hittar inga uppgifter på spel till pickupen.
Kom på en grej, har kollat luftskruven?
Den skall vara 1, 5 varv ut från max inskruvad.
Mvh
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Jockemedkniven

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #6 skrivet: 30 december 2013 kl. 18:16:37 »
Ska kolla allt detta i morgon :)

Så återkommer jag

Tack för hjälpen så långt
Mvh// Jocke med niven

Utloggad Pv544

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #7 skrivet: 31 december 2013 kl. 01:32:51 »
Hej och välkommen till forumet!

Kul att få läsa lite mer om dessa lite äldre klassiker, hoppas du får ordning på den.

Det är väl rätt vassa maskiner när dom går riktigt, hoppas sonen din tar det lite lugnt och har skydd.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Jockemedkniven

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #8 skrivet: 31 december 2013 kl. 07:53:44 »
Hej och välkommen till forumet!

Kul att få läsa lite mer om dessa lite äldre klassiker, hoppas du får ordning på den.

Det är väl rätt vassa maskiner när dom går riktigt, hoppas sonen din tar det lite lugnt och har skydd.

Hej.

Tackar :)

Jo han är bara 13 år så han får ta det lungt. Men han har i varje fall kört 4-hjuling sen han var 2,5 år gammal och Honda CRF 50 sen han var 4år gammal. Han kunde inte ens cykla på 2 hjul då så jag monterade stödhjul på Hondan så han kom igång :)

Men du har helt rätt. Han får köra försiktigt för den här går ju riktigt bra...ja när den fungerar vill säga
Mvh// Jocke med niven

Utloggad MinHoj.se

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #9 skrivet: 31 december 2013 kl. 14:35:20 »
-Plocka lös gasarn å demontera munstycken å luftskruven.
-Sen tryckluft i alla kanaler å peta upp alla hål i lågfarts & huvudmunstycket.
-Sen blås rent flottörventil och justera in flottörhöjd.
-Prova å blåsa i bränsleslangen så ventilen verkligen stänger,annars blir dom besvärlig om dom läcker igenom..
-ställ luftskruven 1 1/2 varv ut..
Sen kan du sopa ihop igen.

Plocka gärna lös reedkorgen å kolla så att ventilerna stänger,samt täta korgen mot cylindern noga.

När detta är gjort får du säker en helt ny maskin.
Ett måste om man ska ha en gammal 2T att vara lättstartad å funka..  ()p

/N #60
En Yfz450r-14, gul LT500R-87 m.m åt mig själv(Nr60)
Å en massa Fox Evol-X
Å en massa DMC & Houser's...
Å en hög med Precision RP...
Å nåra HIPERs m.m
Å en väldig massa annat...

Finns på www.minhoj.se

Utloggad Jockemedkniven

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #10 skrivet: 31 december 2013 kl. 14:49:50 »
Tackar MinHoj.se :)

Mycket användbara tips här.

Det finns dock en risk att jag återkommer när jag ska plocka isär förgasaren.

Jag såg faktiskt ett helt nytt komplett renoverings-kitt till förgasaren på Ebay som jag tänkte köpa
Mvh// Jocke med niven

Utloggad jonas 4923

SV: Svårstartad Suzuki LT250R-87
« Svar #11 skrivet: 31 december 2013 kl. 16:32:38 »
Hej
som niklas säger börja med att fixa förgasaren när du kollat det övriga att allt sitter fast osv, renoverings kitten är bra start.
flotör höjden skall vara 11,9 mm +-0.1
mvh   jonas
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 Såld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

 


Online just nu.

137 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 162. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme