Här kan man bla läsa följande Självrisker vid trafikskadorFör trafikskador är självrisken 2 000 kronor för privatpersoner. I vissa fall förekommer även en brottssjälvrisk, till exempel vid olovlig körning.RättsskyddDu kan aldrig få ersättning vid brottmål som grov vårdslöshet, rattfylleri eller olovlig körning. Kom ihåg att alltid följa aktsamhetskraven . Annars kan Du få en högre självrisk eller en lägre ersättningOm dom likställer att köra utan körkort med att köra terrängfordon på allmän väg som olovlig körning så öppnar det för konsekvenser...
...och för info, hur sent taget gällde bilkörkortet för terräng? 2005? näää. 2001?
Före 1 januari 2000 om jag inte kommer ihåg fel
Olovlig körning är att framföra ett fordon man inte har behörighet för.Om föraren har B-kort så kan det aldrig bli olovlig körning.EDIT: Om det inte är ett helt oreggat fordon, då är det mycket allvarligare.
Kollar man tex Folksams generella 'aktsamhetskrav' så krävs att man har mc kläder , godkänd hjälm, ej trimmat , samt ej slitna däck. Om något av detta inte är uppfyllt så är det 6000 i extra självrisk + 25% avdrag på ersättning om någon ej skriven på addressen kört osv...
n har egna regler inom massa grejer vet jag och att de bla kräver CE-märkt mc-utrustning för mc-reggade fordon på två-, tre och fyra hjul vet jag också.Men denna tråden handlar väl om terrängregistrerade fyrhjulingar va?Är det alltså krav på hjälm och övrig mc-utrustning även på dessa då menar du?Jag har terrängreggad hjuling och Folksam, så det hade ju varit lite intressant...