Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Test av pumpslangen  (lĂ€st 3940 gĂ„nger)

Utloggad Rickard Marklund

Test av pumpslangen
« skrivet: 16 december 2013 kl. 07:38:24 »
Efter en "smygreklamkupp" hÀr i forumet för ett antal veckor sedan sÄ fick jag upp ögonen för pumpslangen.
Jag raderade reklamen, men bestÀllde en pumpslang, och nu har jag testat den för att se hur den fungerade.
Och visst fungerar den, det funkar helt enkelt som pÄ filmen nedan.



Det finns dock ett par nackdelar:
1. Slangen i sig Àr rÀtt styv, och om den varit ihoplindad sÄ vill den inte gÀrna Àndra form, jag har dÀrför sett till att ha en liten klÀmma som jag spÀnner fast den med pÄ utsidan av en hylla - sÄ den kan hÀnga rakt ned nÀr jag inte anvÀnder den och dÄ fungerar det bra.Att slangen Àr transparent Àr som jag ser det viktigt och bra, men en mjukare (silikon?) slang hade onekligen varit en fördel, Àven om det troligen skulle fördyra produkten.
2. Som backventil sitter det en glaskula, typ vanlig spelkula, och förutom att jag misstÀnker att den kan gÄ sönder om man skulle tappa slangen/backventilen i golvet sÄ uppstÄr det ett visst oljud frÄn den nÀr bensinen rinner genom slangen, ett "ringande" ljud som gör det liiite svÄrt att höra nÀr tanken börjar bli full.

Med detta typ av hjÀlpmedel Àr det precis som vanligt viktigt att man antingen ser eller hör nÀr tanken börjar bli full för att undvika övertankning, och det hade varit lÀttare om slangen hade varit helt ljudlös nÀr man tankade.

AnmÀrkningarna ovan Àr vÀl inte direkt allvarliga, men det kanske ÀndÄ finns potential till förbÀttringar.
Ett kul tillbehör som gör det enkelt att tanka, det gÄr dessutom rÀtt fort, och nÀr man vÀl lÀrt sig att hantera den sÄ minskar risken att spilla nÀr man tankar.
VÀrt att notera Àr att man tvingas agera lite tvÀrtemot vad man normalt gör nÀr tanken Àr full, i vanliga fall sÄ slutar man hÄlla i bensin - dunk bort!
Med slangen sÄ mÄste man se till att INTE dra bort slangen nÀr tanken Àr full, utan istÀllet lyfta upp den frÄn bensindunken, annars blir det ordentligt med spill.
Visst, det droppar nÄgra droppar frÄn slangen nÀr man tankat fÀrdigt och lyfter upp den frÄn dunk/tank om man inte har lite tÄlamod och lÄter det droppa av i dunken, men det Àr sÀl som regel inte sÄ farligt, i vart fall inte om man Àr utomhus nÀr man tankar.

Priset nÀr detta skrevs var 156 kr inkl frakt, kanske lite vÀl billigt för att den skall kunna marknadsföras pÄ ett effektiv sÀtt, men ni som hÀnger med i detta forum vet ju nu i alla fall att den finns och fungerar.
PÄ en 10-poÀngsskala fÄr den följande resultat:

Fiffighet: 8
Kvalitet: 6
Funktion: 9
PrisvÀrdhet: 9
Totalbetyg: 8

Jag rekommenderar köp om man ofta tankar frÄn dunk.
Jag kanske t.o.m hör med sÀljaren om det Àr nÄgot jag kan sÀlja i min webbshop, den som lever fÄr se.

/Rickard

« Senast Ă€ndrad: 16 december 2013 kl. 07:45:43 av Rickard Marklund »
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Krigar Kaj

  • Garanti
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlĂ€gg: 8204
  • Totalt antal gillanden: 294
  • Kön: Man
  • En Can Am gĂ„r inte sönder en Can Am kör man sönder
    • Visa profil
SV: Test av pumpslangen
« Svar #1 skrivet: 16 december 2013 kl. 08:03:14 »
Ser ut som vanlig PVC slang, den kommer ju bli stenhÄrd av lite bensin.
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 SĂ„ld efter 5 underbara Ă„r  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 SĂ„ld Ilsk
Goes 520 Steel -11 SÄld sÀmre Àn Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 SÄld SkrÀp
Linhai 260 -03 SĂ„ld Grym
Bashan Badboy 200 -07 SĂ„ld Skit

Utloggad toyboy

SV: Test av pumpslangen
« Svar #2 skrivet: 16 december 2013 kl. 09:02:46 »
BÄtfolk med fast tank i bÄten och lÄngt till sjömacken har i mina trakter anvÀnt dessa med fördel mindre spill som sagt och bensin eller diesel i sjöarna Àr ingen fördel.

Bra uppfinning och bra pris tycker jag ()p
Dinli 450!

Utloggad Krigar Kaj

  • Garanti
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlĂ€gg: 8204
  • Totalt antal gillanden: 294
  • Kön: Man
  • En Can Am gĂ„r inte sönder en Can Am kör man sönder
    • Visa profil
SV: Test av pumpslangen
« Svar #3 skrivet: 16 december 2013 kl. 09:08:37 »
Finns ju andra alternativ ocksÄ, kör sjÀlv med jeepdunk och pump.
Lite dyrare dock.
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 SĂ„ld efter 5 underbara Ă„r  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 SĂ„ld Ilsk
Goes 520 Steel -11 SÄld sÀmre Àn Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 SÄld SkrÀp
Linhai 260 -03 SĂ„ld Grym
Bashan Badboy 200 -07 SĂ„ld Skit

Utloggad Rickard Marklund

SV: Test av pumpslangen
« Svar #4 skrivet: 16 december 2013 kl. 10:16:55 »
Mmm, har provat (Àgt) en sÄn med pump till jeepdunk, men den bröts sönder i hanteringen efter en tid.
Svag plast i hela pumpen var som jag ser det nackdelen med den lösningen, och sen tar dom ju lite plats ocksÄ.
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Hydro

SV: Test av pumpslangen
« Svar #5 skrivet: 16 december 2013 kl. 10:57:49 »
I min vÀrld Àr "pumpslang" nÄgot annat, men visst... men vad skiljer denna uppfinning mot en vanlig hÀvertpump?

Feltema har ju en variant som kostar en fyrtiolapp:


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Havertpump-20365/
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Krigar Kaj

  • Garanti
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlĂ€gg: 8204
  • Totalt antal gillanden: 294
  • Kön: Man
  • En Can Am gĂ„r inte sönder en Can Am kör man sönder
    • Visa profil
SV: Test av pumpslangen
« Svar #6 skrivet: 16 december 2013 kl. 11:00:01 »
JasÄ, jag har 2 pumpar till 4 jeepdunkar som anvÀnds ca 2-4 ggr i mÄnen.
Det enda som har hÀnt Àr att slangen har lossnat.
Tycker dom Àr lysande, 2 pump och det rinner pÄ fint.
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 SĂ„ld efter 5 underbara Ă„r  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 SĂ„ld Ilsk
Goes 520 Steel -11 SÄld sÀmre Àn Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 SÄld SkrÀp
Linhai 260 -03 SĂ„ld Grym
Bashan Badboy 200 -07 SĂ„ld Skit

 


Online just nu.

185 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 209. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme