ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: can am xt-p vs can am x-mr
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: can am xt-p vs can am x-mr  (läst 2867 gånger)

Utloggad falokorv

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
falokorv
can am xt-p vs can am x-mr
« skrivet: 8 december 2013 kl. 17:26:03 »
  • Citera

Hej jag är ny här på forumet och går i köpa-tankar.
Jag har tänkt mig en outlander 1000xt-p eller en 1000X-mr.
Jag har provkört en outlander xt men ingen X-mr.

Jag ska använda den till grusvägskörning, körning i skog och på åkrar och även lite vägkörning. Köra i lerhål kommer jag bara  att göra då och då- alltså det blir inte huvudanvändningen för maskinen...

Jag tycker att X-mr ser bäst ut och jag gillar cammofärgen riktigt mycket och eftersom jag jagar en del så skulle det passa bra. Därför undrar jag om den är bra som en allroundmaskin?

Går den bra på grus och asfaltsvägar, i skog och på åker eller ska den endast vara nere i lerhålen och sprätta? Går det bra att åka två på den? Om man byter däck till lite snällare mönster funkar den lika bra som xt-p:n på väg då? Jag hörde att luftfjädringen gör att den blir "stötig" på vägen?

Tittar man på specifikationerna så är X-mr lite större än Xt-p:n.
Blir detta ett hinder i skogen då man vill ha den lite tinglig för framkomligheten i smala passager mellan träd och stubbar?

Är det något annat jag bör tänka på när jag väljer maskin så vore jag tacksam för tankar och svar....

Med vänlig hälsning, Martin
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad DM

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 155
  • Total likes: 7
    • Visa profil
DM
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #1 skrivet: 8 december 2013 kl. 17:28:55 »
  • Citera
Du skriver att det kommer bli en del vägkörning. Men XMR finns inte som vägreggad?
Anmäl till moderator   Loggat
Kawasaki BruteForce 750 EPS 2013

Utloggad falokorv

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
falokorv
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #2 skrivet: 8 december 2013 kl. 17:35:16 »
  • Citera

Nej den ska vara terrängreggad och asfaltskörning kommer det att bli väldigt lite av. men jag vill ändå att det ska gå att köra asfalt bekvämt med den..

En annan sak jag undrar är om det är skillnad på framkomlighet mellan de båda i snö?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Wärmland

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Can-am
    • Visa profil
Wärmland
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #3 skrivet: 8 december 2013 kl. 17:56:51 »
  • Citera
Enligt vår lokala återförsäljare så rekommenderar han aldrig en xmr om du inte kör i stortsett bara mud race. Hårda fjädrar så du får sämre markkontakt i skogen och sämre komfort på vägen, grov däck som är mer lös slitna om du kör mycket väg jämnfört med xtp däcken. Det var mer saker han sa. Men detta va va han tyckte och hade fått som info av "Mats? på brp" så det kommer garanterat bli någon som säger emot mig nu :)
Anmäl till moderator   Loggat
Har:
Can-am 500cc -13
Can-am 400cc -13
Can-am 400cc -07
Kazuma 50cc -12
Suzuki Lt50 -9?


Haft:
Polaris Big Boss 6x6 350cc -92
Suzuki LT250cc -93
Xing Fu 150cc -03
Suzuki LT50cc -96
Suzuki Lt50cc -94

Utloggad Thyrén

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1377
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Vasaloppet nästa
    • Visa profil
Thyrén
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #4 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:00:06 »
  • Citera
XT-P är en kort maskin, medan X-mr:en är lång. Ingen av dessa passar väl nåt vidare till att åka 2 på, för det ändamålen finns Max Xt-p som är lika lång som xmr fast med ett extrasäte.

Av dessa två faller nog mitt tips på xtp:n för din körning, alternativt Max xtp om du vill åka två bekvämt.
Visst är Xmren en fräck maskin, men den är ingenting att ha efter vägen tyvärr...
Anmäl till moderator   Loggat
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad falokorv

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
falokorv
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #5 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:08:50 »
  • Citera
Ok tack för svaren. Jag kommer inte att ha passagerare så ofta så det är inte det det faller på. Jag har tittat på
max-modellerna och en sån vill jag inte ha.
Det låter som ni rekommenderar en Xt-p.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #6 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:31:15 »
  • Citera
Varför vill du ha en MR?

MR är ju en ombyggd Max med större hjul och uppflyttad kylare.

Men du vill köra vägar och inte ha en lång maskin... så återigen, vad vill du med en MR?

Är det camoplasten som lockar eller...?
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad falokorv

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
falokorv
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #7 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:45:38 »
  • Citera
ja camofärgen och utseendet gillar jag men den har ju också luftfjädring, större hjul och bättre markfrigång än xtp. det kommer att bli mycket terrängkörning i skog och på skogsstigar och då blir den för osmidig låter det som.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad mys pappan

  • Vill också ha en odes
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 611
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
mys pappan
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #8 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:45:47 »
  • Citera
Ja varför går maxen bort när du ändå tittar åt en xmr  :hmmm:
Jag har en 1000cc Max vägreg och är supernöjd men den. enda riktiga nackdelen jag har hittat är att den är klumpig i skogen och nu har jag förvisso jämfört med grizzly och andra korta mod
Så jag skulle rekomendera xtpn för den är mycket smidigare  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha kodiak 99 (The best a man can get)
Can-am outlander 1000cc Max (för riktiga män)
Loncin 110cc Kinaskitet

Utloggad falokorv

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
falokorv
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #9 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:49:18 »
  • Citera
ok tack
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #10 skrivet: 8 december 2013 kl. 19:14:30 »
  • Citera
Citat från: falokorv skrivet  8 december 2013 kl. 18:45:38
ja camofärgen och utseendet gillar jag men den har ju också luftfjädring, större hjul och bättre markfrigång än xtp. det kommer att bli mycket terrängkörning i skog och på skogsstigar och då blir den för osmidig låter det som.

MR är som sagt en vanlig Max med större hjul och uppflyttad kylare.
Max anser du vara osmidig om jag förstått saken rätt...?
MR:en är nog isf mer osmidig.
Detta med luftfjädring kommer ju från en Max, eftersom den finns där, och därför även på MR.

"Fördelen" med större däck och högre markfrigång rasar ju om man läser dina inlägg:
Citat från: falokorv skrivet  8 december 2013 kl. 17:26:03
Om man byter däck till lite snällare mönster funkar den lika bra som xt-p:n på väg då?

Skall du ändå byta däck, så kan du ju lika gärna byta på en vanlig... då blir markfrigången samma, om du har samma däck.
Eller...?


Nu är det väl lite mer som skiljer, bla har väl MR kraftigare drivaxlar, så om man nu vill åka runt med hjul på 30+ så är ju även det en fördel...
Och klart stora hjul är kul!
...men man kommer faktiskt riktigt långt med tex 27:or...

Långa maskiner är lite klumpigare i skogen ja, men de ger även en enormt mycket bättre stabilitet när man kör upp- och nedför branter.

Nu passar inte Can-Am mig med om tex Yamaha haft förlängd version så hade jag tveklöst valt just en sådan, pga kraftigt minskad risk för överstegring.
Vi kör ofta ihop med de som har förlängda maskiner och jag tycker inte de verkar så klumpiga, däremot klarar de branter både bättre och säkrare än oss med korta.
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad StefanN

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3446
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Från: 08
    • Visa profil
StefanN
SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #11 skrivet: 4 januari 2014 kl. 23:21:32 »
  • Citera
köp en XT-P MAX beställ den med cammoplast samt kylarupplytt ;) om det är den looken du vill åt
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: can am xt-p vs can am x-mr
 


Online just nu.

112 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
GeFeldz, Pyzt89,
Flest online idag: 238. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
  • Limme: Hallå
    27 september 2021 kl. 20:50:38
  • vretstorpsbo: Fungerar sök-funktionen här? jag får bara gamla saker som svar
    26 september 2021 kl. 08:07:35
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info