Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: can am xt-p vs can am x-mr  (lĂ€st 2439 gĂ„nger)

Utloggad falokorv

can am xt-p vs can am x-mr
« skrivet: 8 december 2013 kl. 17:26:03 »

Hej jag Àr ny hÀr pÄ forumet och gÄr i köpa-tankar.
Jag har tÀnkt mig en outlander 1000xt-p eller en 1000X-mr.
Jag har provkört en outlander xt men ingen X-mr.

Jag ska anvĂ€nda den till grusvĂ€gskörning, körning i skog och pĂ„ Ă„krar och Ă€ven lite vĂ€gkörning. Köra i lerhĂ„l kommer jag bara  att göra dĂ„ och dĂ„- alltsĂ„ det blir inte huvudanvĂ€ndningen för maskinen...

Jag tycker att X-mr ser bÀst ut och jag gillar cammofÀrgen riktigt mycket och eftersom jag jagar en del sÄ skulle det passa bra. DÀrför undrar jag om den Àr bra som en allroundmaskin?

GÄr den bra pÄ grus och asfaltsvÀgar, i skog och pÄ Äker eller ska den endast vara nere i lerhÄlen och sprÀtta? GÄr det bra att Äka tvÄ pÄ den? Om man byter dÀck till lite snÀllare mönster funkar den lika bra som xt-p:n pÄ vÀg dÄ? Jag hörde att luftfjÀdringen gör att den blir "stötig" pÄ vÀgen?

Tittar man pÄ specifikationerna sÄ Àr X-mr lite större Àn Xt-p:n.
Blir detta ett hinder i skogen dÄ man vill ha den lite tinglig för framkomligheten i smala passager mellan trÀd och stubbar?

Är det nĂ„got annat jag bör tĂ€nka pĂ„ nĂ€r jag vĂ€ljer maskin sĂ„ vore jag tacksam för tankar och svar....

Med vÀnlig hÀlsning, Martin

Utloggad DM

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #1 skrivet: 8 december 2013 kl. 17:28:55 »
Du skriver att det kommer bli en del vÀgkörning. Men XMR finns inte som vÀgreggad?
Kawasaki BruteForce 750 EPS 2013

Utloggad falokorv

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #2 skrivet: 8 december 2013 kl. 17:35:16 »

Nej den ska vara terrÀngreggad och asfaltskörning kommer det att bli vÀldigt lite av. men jag vill ÀndÄ att det ska gÄ att köra asfalt bekvÀmt med den..

En annan sak jag undrar Àr om det Àr skillnad pÄ framkomlighet mellan de bÄda i snö?

Utloggad WĂ€rmland

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #3 skrivet: 8 december 2013 kl. 17:56:51 »
Enligt vÄr lokala ÄterförsÀljare sÄ rekommenderar han aldrig en xmr om du inte kör i stortsett bara mud race. HÄrda fjÀdrar sÄ du fÄr sÀmre markkontakt i skogen och sÀmre komfort pÄ vÀgen, grov dÀck som Àr mer lös slitna om du kör mycket vÀg jÀmnfört med xtp dÀcken. Det var mer saker han sa. Men detta va va han tyckte och hade fÄtt som info av "Mats? pÄ brp" sÄ det kommer garanterat bli nÄgon som sÀger emot mig nu :)
Har:
Can-am 500cc -13
Can-am 400cc -13
Can-am 400cc -07
Kazuma 50cc -12
Suzuki Lt50 -9?


Haft:
Polaris Big Boss 6x6 350cc -92
Suzuki LT250cc -93
Xing Fu 150cc -03
Suzuki LT50cc -96
Suzuki Lt50cc -94

Utloggad Thyrén

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #4 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:00:06 »
XT-P Àr en kort maskin, medan X-mr:en Àr lÄng. Ingen av dessa passar vÀl nÄt vidare till att Äka 2 pÄ, för det ÀndamÄlen finns Max Xt-p som Àr lika lÄng som xmr fast med ett extrasÀte.

Av dessa tvÄ faller nog mitt tips pÄ xtp:n för din körning, alternativt Max xtp om du vill Äka tvÄ bekvÀmt.
Visst Àr Xmren en frÀck maskin, men den Àr ingenting att ha efter vÀgen tyvÀrr...
SĂ„lda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV Äkandet lagts pÄ hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bÀsta maskin jag nÄgonsin kört.

Utloggad falokorv

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #5 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:08:50 »
Ok tack för svaren. Jag kommer inte att ha passagerare sÄ ofta sÄ det Àr inte det det faller pÄ. Jag har tittat pÄ
max-modellerna och en sÄn vill jag inte ha.
Det lÄter som ni rekommenderar en Xt-p.

Utloggad Hydro

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #6 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:31:15 »
Varför vill du ha en MR?

MR Àr ju en ombyggd Max med större hjul och uppflyttad kylare.

Men du vill köra vÀgar och inte ha en lÄng maskin... sÄ Äterigen, vad vill du med en MR?

Är det camoplasten som lockar eller...?
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad falokorv

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #7 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:45:38 »
ja camofÀrgen och utseendet gillar jag men den har ju ocksÄ luftfjÀdring, större hjul och bÀttre markfrigÄng Àn xtp. det kommer att bli mycket terrÀngkörning i skog och pÄ skogsstigar och dÄ blir den för osmidig lÄter det som.

Utloggad mys pappan

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #8 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:45:47 »
Ja varför gĂ„r maxen bort nĂ€r du Ă€ndĂ„ tittar Ă„t en xmr  :hmmm:
Jag har en 1000cc Max vÀgreg och Àr supernöjd men den. enda riktiga nackdelen jag har hittat Àr att den Àr klumpig i skogen och nu har jag förvisso jÀmfört med grizzly och andra korta mod
SĂ„ jag skulle rekomendera xtpn för den Ă€r mycket smidigare  ()p
Yamaha kodiak 99 (The best a man can get)
Can-am outlander 1000cc Max (för riktiga mÀn)
Loncin 110cc Kinaskitet

Utloggad falokorv

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #9 skrivet: 8 december 2013 kl. 18:49:18 »
ok tack

Utloggad Hydro

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #10 skrivet: 8 december 2013 kl. 19:14:30 »
ja camofÀrgen och utseendet gillar jag men den har ju ocksÄ luftfjÀdring, större hjul och bÀttre markfrigÄng Àn xtp. det kommer att bli mycket terrÀngkörning i skog och pÄ skogsstigar och dÄ blir den för osmidig lÄter det som.

MR Àr som sagt en vanlig Max med större hjul och uppflyttad kylare.
Max anser du vara osmidig om jag förstÄtt saken rÀtt...?
MR:en Àr nog isf mer osmidig.
Detta med luftfjÀdring kommer ju frÄn en Max, eftersom den finns dÀr, och dÀrför Àven pÄ MR.

"Fördelen" med större dÀck och högre markfrigÄng rasar ju om man lÀser dina inlÀgg:
Om man byter dÀck till lite snÀllare mönster funkar den lika bra som xt-p:n pÄ vÀg dÄ?

Skall du ÀndÄ byta dÀck, sÄ kan du ju lika gÀrna byta pÄ en vanlig... dÄ blir markfrigÄngen samma, om du har samma dÀck.
Eller...?


Nu Àr det vÀl lite mer som skiljer, bla har vÀl MR kraftigare drivaxlar, sÄ om man nu vill Äka runt med hjul pÄ 30+ sÄ Àr ju Àven det en fördel...
Och klart stora hjul Àr kul!
...men man kommer faktiskt riktigt lÄngt med tex 27:or...

LÄnga maskiner Àr lite klumpigare i skogen ja, men de ger Àven en enormt mycket bÀttre stabilitet nÀr man kör upp- och nedför branter.

Nu passar inte Can-Am mig med om tex Yamaha haft förlÀngd version sÄ hade jag tveklöst valt just en sÄdan, pga kraftigt minskad risk för överstegring.
Vi kör ofta ihop med de som har förlÀngda maskiner och jag tycker inte de verkar sÄ klumpiga, dÀremot klarar de branter bÄde bÀttre och sÀkrare Àn oss med korta.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad StefanN

SV: can am xt-p vs can am x-mr
« Svar #11 skrivet: 4 januari 2014 kl. 23:21:32 »
köp en XT-P MAX bestÀll den med cammoplast samt kylarupplytt ;) om det Àr den looken du vill Ät
Polaris XP delar sÀljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka dÀr -> www.satvf.se

 


Online just nu.

181 gÀster, 3 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MinDinli, rudolphi, Jens vestberg,
Flest online idag: 204. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme