Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?  (läst 2437 gånger)

Utloggad jeppewildcat

Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
« skrivet: 24 november 2013 kl. 15:14:41 »
Hejsan!
Har en SMC Wildcat 500 -11.
Jag gjorde ett oljebyte och sedan slirade kopplingen som tusan. Jag hade hällt i Eurol Motorcycle 10W-40 Synthetic.
Sedan ringde jag och kollade med en återförsäljare till SMC wildcat och de sa att det ska vara mineral olja och rekomenderade Pennzoil 20-50 mineral. Jag hällde i detta men den slirar fortfarande på kopplingen.
Sedan har jag fått höra av en bekant att han kör helsyntet i sin wildcat som han blivit rekomenderad av Verona motor och det funkar bra.

Antar att jag inte är den första som hävt i fel olja så är väldigt tacksam för svar!
Hälsningar Jesper

Utloggad Hydro

SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2013 kl. 15:17:24 »
Om kopplingen fått fel olja och slirar kan det behövas en "lamelltvätt".

Att den skall slira mer eller mindre om det är mineral, del- eller helsyntet har jag aldrig hört talas om.
 
Personligen föredrar jag hel- eller iaf delsyntet.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad jeppewildcat

SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2013 kl. 15:22:57 »
Okej ska det monteras ner då eller kan det lösas upp med någon vätska utan att montera ner?
Okej det säger dem på Extremebike i Tingsryd. Det är ju våtkoppling och helsyntet smörjer lamellerna så de fäster inte riktigt mot varann fick jag förklarat.

Okej men den syntetoljan jag skrev där måste ju funka då?

Utloggad Hydro

SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2013 kl. 15:36:50 »
Robban brukar kunna sin sak.
Men att helsyntet skulle "smörja lamellerna" har jag aldrig hört talas om.

Jo, med bilolja är det så... men det gäller all bilolja.
Och många biloljor har additiv som gör att det liksom smörjer extra.
...kanske då främst de lite dyrare oljorna, som oftast är just helsyntet.

Men mc-oljor är ju utan dessa additiv just för våtkoppling, så där slirar minsann den "lille" Robban lite.
 
Om det går att fixa lamellerna utan att demontera vet jag inte... men om de demonteras och läggs i bad så vet jag iaf det blir bra.

Dunken du visade är ju dock mc-olja så det borde funkat... inte så att du behöver justera kopplingen?
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad jeppewildcat

SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2013 kl. 15:46:57 »
Okej. Jag tittade bara lite snabbt på hur man demonterar ner lamellerna men det ska väl inte vara något jätteavancerat om man är observant.
Ja jag tycker det, fick 2 sånna dunkar med när jag köpte maskinen så tyckte de var lite taskigt om han skickat med 2 dunkar med helt fel olja.
Jo men det är väl bara hur tidigt o sent den ska ta? Den slirar ju när jag gasar och ska iväg snabbt. Har du 4 växel i tex och trycker fullt så slirar det riktigt mycket

Utloggad Persson-

SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
« Svar #5 skrivet: 24 november 2013 kl. 15:57:56 »
Helsyntet ska man tydligen inte ha i nya bilar, gamla bilar, våtkopplingar, prestandabilar. Undrar vad man har helsyntet till egentligen? :)

Utloggad Fenrisulven

SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
« Svar #6 skrivet: 24 november 2013 kl. 16:00:44 »
Köp riktig olja och testa med.
Castrol är omtyckt och en helt okej olja för atv/quad.
Inte farligt dyr heller  8)
Swedols helsyntet kör jag på nu och är helnöjd, den är ännu billigare än castrol  ()p
1000R

Utloggad jeppewildcat

SV: Oljebyte på wildcat. Mineralolja eller Helsyntet?
« Svar #7 skrivet: 24 november 2013 kl. 16:10:11 »
Den oljan är nog inte så dålig skulle jag tro, så dålig kan den inte vara att kopplingen slirar så djävulskt. Är det någon som varit med om att kopplingen slirar så när man trycker fullt och vet hur man åtgärdar isåfall? Alternativt får man ju kolla till lamellerna.

 


Online just nu.

134 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 170. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme