Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: big bore o dinlis orginaltopp?  (lĂ€st 3885 gĂ„nger)

Utloggad petrooger

big bore o dinlis orginaltopp?
« skrivet: 24 november 2013 kl. 11:02:28 »
hej , undrar om det e nÄn som monterat ett polaris big bore kit pÄ en dinli 450., OCH anvÀnt ORGINAL TOPPEN? LÀst massor men, en del sÀger att man mÄste ha en 500 topp osv, sÄ jag , o sÀkert flera vore tacksamma om nÄn kunde bringa lite klarhet i Àmnet.

Eller ett annat sÀtt o se pÄ det , Àr det identiskt lika toppar pÄ Subaru 450 o 500 motorerna?

mycket tacksam för svar
« Senast Ă€ndrad: 24 november 2013 kl. 11:06:22 av petrooger »

Utloggad petrooger

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #1 skrivet: 25 november 2013 kl. 20:57:12 »
 ;D kom igen nu, nĂ„n mĂ„ste ju veta hur det ligger till

Utloggad Pelle_jkpg

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #2 skrivet: 26 november 2013 kl. 07:41:28 »
Polaris 500 cylle ska ju passa rakt pÄ sÄ vore lustigt om inte bigbore gör det.

Och det skulle strula Àr det vÀl för att det blir högre komp Àn utrÀknat. Men den kan man ju lösa med dubbla eller grövre toppackning.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad toyboy

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #3 skrivet: 26 november 2013 kl. 09:23:16 »
Cyl Ă€r ju inte problemet hĂ€r, skulle det vara ngt Ă€r det att borrdiam pĂ„ cyl Ă€r ju större.  Dvs att ökar man cyl diam sĂ„ minskas ju ytan som tĂ€tar mot tipplocket ,tex mellan kylkanalerna in till förbrĂ€nningsrummet.

Goggla fram borrdiam pÄ 500 vs 450 och mÀt pÄ toppen om det Àr möjligt att fÄ det tÀtt dÀr
Dinli 450!

Utloggad Utopiazz

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #4 skrivet: 26 november 2013 kl. 11:02:57 »
Jag har ocksÄ funderat pÄ att bestÀlla ett big bore kit till min maskin genom en bekant i USA. Enligt uppgift frÄn tillverkaren sÄ anvÀnder man originaltoppen om man har Predatorn med 500cc motor. Ger förvisso högre kompressionsförhÄllande men originaltoppen ska fungera. Nu har Predatorn lÀgre kompressionsförhÄllande Àn vad Dinli 450 har sÄ jag tror inte det fungerar rakt av med toppen.

Dinli 450, har om jag tÀnker rÀtt, inte exakt samma topp utan en med ett nÄgot mindre förrÀnningsrum. Lite snabb huvudrÀkning ger ett kompressionsförhÄllandet ökar till över 14:1. Jag kanske tÀnker fel sÄ rÀtta mig gÀrna

Dinli 450 11,6:1, stroke 64,6 bore 94,0
Predator 500 10,8:1, stroke 64,6 bore 99,2
Big bore 560 12,5:1, stroke 64,6 bore 105
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad toyboy

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2013 kl. 14:13:42 »
jag tÀnker som sÄhÀr.
om röda markeringen Àr orginalcyl anliggning mot toppen och den gula markeringen en bigbore. blir det inte lite knas dÄ? sen förÀndras ju naturligvis kompförhÄllandet med men det kanske gÄr att ordna med tex lÄgkompkolv.
Dinli 450!

Utloggad Utopiazz

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #6 skrivet: 26 november 2013 kl. 16:40:30 »
SvÄrt att avgöra pÄ en bild som inte Àr skalenlig hur packningen hamnar. Cylindern Àr samma pÄ bÄda motorerna och dÄ bör Àven kylkanaler och utrymmet för kamkedjan vara exakt lika. Det skiljer i storleken pÄ förbrÀnningsrummet pÄ sÄ sÀtt att Dinlins Àr mindre men kanalerna ser iaf ut att vara lika

----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad Riclun

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #7 skrivet: 26 november 2013 kl. 18:01:54 »
det lilla ja lyckats lÀsa mig till Àr att det ska gÄ att anvÀnda dinlins orginal topp med det krÀvs lite bearbetning av kolven om man ska montera big bore cylindern pÄ dinli motorn + shimsning av cylinderfoten ca 2,2 mm !kyl kannalerna Àr inte problemet va ja kan förstÄ ! :headbang:
Yamaha Banshee -03
Kawasaki kxt250 tecate ATC -85
Suzuki LT-R450 -07 sÄld
Dinli dmx 450  -07 sĂ„ld
Polaris predator 500 -06 sÄld
Raptor 660 -03 sÄld

Utloggad Utopiazz

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #8 skrivet: 26 november 2013 kl. 20:06:22 »
FrÄgan Àr om man verkligen behöver bearbeta kolven om man lyfter hela cylindern med ett mellanlÀgg?

Man kanske skulle gĂ„ pĂ„ 600cc kitet istĂ€llet  :headbang:
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad Pelle_jkpg

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #9 skrivet: 26 november 2013 kl. 20:18:48 »
VÄgar ni göra sÄ stor modifiering utan förstÀrkt vevparti?
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad petrooger

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #10 skrivet: 26 november 2013 kl. 20:43:28 »
mycket tacksam för inputen, det börjar klarna lite, i alla fall , hade hoppats pÄ att nÄgra
forum medlemmar som monterat kitet redan skulle bidra lite ocksÄ, men det kanske kommer. Helt klart e nog att det funkar med orginaltoppen, lÀs 450, men att fÄ till squisshöjden (ev felstavat) Ä dÀr med lÀmligt komp osv, e jag inte kapabel till, men det kan ev va vÀrt o lÀmna bort det till en motorbyggare

Utloggad Pelle_jkpg

SV: big bore o dinlis orginaltopp?
« Svar #11 skrivet: 26 november 2013 kl. 20:46:30 »
mycket tacksam för inputen, det börjar klarna lite, i alla fall , hade hoppats pÄ att nÄgra
forum medlemmar som monterat kitet redan skulle bidra lite ocksÄ, men det kanske kommer. Helt klart e nog att det funkar med orginaltoppen, lÀs 450, men att fÄ till squisshöjden (ev felstavat) Ä dÀr med lÀmligt komp osv, e jag inte kapabel till, men det kan ev va vÀrt o lÀmna bort det till en motorbyggare

LĂ€mna till en motorbyggare?

Jag tror det blir billigare att byta maskin om du inte Àr vÀldigt fÀst i den du har ;)

RĂ€kna med 1000;- timmen MINST
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

 


Online just nu.

142 gÀster, 4 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, MSP, PeterDer, Jonesy,
Flest online idag: 170. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme