Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Akuthjälp med framlampa och cirkulation  (läst 1809 gånger)

Utloggad qwest

Akuthjälp med framlampa och cirkulation
« skrivet: 20 november 2013 kl. 18:08:36 »
Hejsan, har ett litet akut problem med min badboy 250Elite det är så här att min framlampa fungerar inte längre, den skjuter bara säkringen som sitter vid den runda metal grejen som plusen från battriet går in i. jag hittar inte något kabel brott eller sånt, samt att det verkar bli dålig cirkulation på vattnet då kylet inte blir varmt eller vattnet, samt att fläkten inte går. sen så åker man på jämngas på landsväg så blir den slö efter en bit, och frikopplar jag och släpper gasen så dör den, och jag behöver använda choken för att få igång den igen dock startar den direkt efter den dött. vad kan vara för fel?? är det någon som vet vad ventilspelet ska vara på denna maskinen då jag tycker mig ha ett litet väll "högt" ventil knack.. Tacksam för alla svar jag bara kan få :-)

Utloggad hell-man

SV: Akuthjälp med framlampa och cirkulation
« Svar #1 skrivet: 20 november 2013 kl. 18:17:16 »
Två snabba tips på att den dör efter ett tag:
- kontrollera bränslevägen från tank till förgasare. Blås ur slangar. Skräp i tank?
- byt tändspole. De ändrar egenskaper med värme när de börjar bli kassa.

Övriga fel får du gärna speca i sär mer så att man hänger med bättre. Googlar du dessutom fram ett elschema och länkar in här går det ännu enklare.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad qwest

SV: Akuthjälp med framlampa och cirkulation
« Svar #2 skrivet: 21 november 2013 kl. 20:24:44 »
Problemet med lampan löst, kontakten var något vajsing med, fast kabelskor funkar utmärkt ;-) nu är det bara ventilspelet samt något med bränslet/tändningen efter man kört en liten bit.. Den blir som sakt orkeslös, och dör om man släpper gasen. som en gamal hederlig puch värmenyper men startar direkt efter om man ger den lite chock?! mystiskt fel. luftfiltret är rengjort ochså. men det jobbigaste av allt är att den bara gått 17mil o beter sig så här?!?! snälla hjälp mig. börjar fundera på om det är för dåligt med bränsle som kommer fram? ska prova och byta bränsleslangen samt att ta bort den där helvetes kranen som verkar vara en stor del av dramat, för jag försökte tömma den på bensin när jag rev av tanken o allt, fast kom väldigt dåligt med bensin då brukar bränslekranen vara en stor bov i sånt här? Erik

Utloggad hell-man

SV: Akuthjälp med framlampa och cirkulation
« Svar #3 skrivet: 21 november 2013 kl. 21:02:03 »
Enklast är ju att lossa inkommade soppaslang på ovansidan/sidan förgasaren och kolla så att det kissar stadigt med soppa. Gör det det behöver du inte riva mer uppströms liksom.
Jag har varit med om det bara droppar sakta, och då går det fint ett tag eftersom förgasarens tank fyllts på. Efter en kort stund är den tom och då stannar motorn. Men eftersom det sakta fyller på så går det att köra snart igen. Även choken har hjälp då.
Men som sagt. Lossa direkt på förgasaren, för då får du med hela kedjan i analysen (tank, nippel, slang, kran, filter, osv)
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad qwest

SV: Akuthjälp med framlampa och cirkulation
« Svar #4 skrivet: 24 november 2013 kl. 22:31:39 »
Enklast är ju att lossa inkommade soppaslang på ovansidan/sidan förgasaren och kolla så att det kissar stadigt med soppa. Gör det det behöver du inte riva mer uppströms liksom.
Jag har varit med om det bara droppar sakta, och då går det fint ett tag eftersom förgasarens tank fyllts på. Efter en kort stund är den tom och då stannar motorn. Men eftersom det sakta fyller på så går det att köra snart igen. Även choken har hjälp då.
Men som sagt. Lossa direkt på förgasaren, för då får du med hela kedjan i analysen (tank, nippel, slang, kran, filter, osv)

Tackar.. det var kranen som var kass.. det droppade knappt ut något. nu ska jag bara byta oljan samt ställa ventilerna:-) och koppla in fläkten som vägrar att fungera som den ska?!

Utloggad hell-man

SV: Akuthjälp med framlampa och cirkulation
« Svar #5 skrivet: 25 november 2013 kl. 06:37:45 »
Kul att det funkade! ()p
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

 


Online just nu.

173 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
perssan, putti3, Bigfoot, Rixpucko, Anta1,
Flest online idag: 216. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme