Citat från: "Marco"Det viktigaste är tror jag att ha en halvsintetiskt motorolja eller?Jag har pratade med fyrhjuling.se,de rekomenderar mc-olja.Varför? jo, fyrhjulingar, skotrar och motorcyklar är högvarvsmotorer och kräver en olja med bättre smörjegenskaper.Vanlig bil olja är inte högvarvsolja den sliter mer på motorn och även håller mer oväsen.Jag ska själv byta olja på söndag så jag återkommer ang. mitt tycke.
Det viktigaste är tror jag att ha en halvsintetiskt motorolja eller?
Citat från: "Borg"Citat från: "Marco"Det viktigaste är tror jag att ha en halvsintetiskt motorolja eller?Jag har pratade med fyrhjuling.se,de rekomenderar mc-olja.Varför? jo, fyrhjulingar, skotrar och motorcyklar är högvarvsmotorer och kräver en olja med bättre smörjegenskaper.Vanlig bil olja är inte högvarvsolja den sliter mer på motorn och även håller mer oväsen.Jag ska själv byta olja på söndag så jag återkommer ang. mitt tycke. Så högvarviga är väl inte en 4-taktare?Den varvar ju som en bil.En hoj som varvar runt 10000rpm är ju annat men inte en Linhai på ~7000 rpm. tycker jag...
ville bara retas lite
Om man går några år tillbaka i tiden så fanns det bilar som hade endast 4 vxl, och dessa varvade rejält, ta min gamla hundkoja, 130 km/h vid 7000 rpm. Den höll ju på skitolja, och jag låg konstant på 5000 rpm i många mil i sträck.Andra bilar som tex mitsubishin från -94 varvar 4000 rpm i 120-130, på 5:an, den håller på ok´s skitolja den med, 35 mil vid över 4000 rpm.../B