Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Byta svinglager på Dinli 450  (läst 1436 gånger)

Utloggad Utopiazz

Byta svinglager på Dinli 450
« skrivet: 10 november 2013 kl. 22:39:37 »
Bytte bussningar i svingen för några veckor sedan. Lyckades troligen inte få ut fett ordentligt efter monteringen även om jag pumpade i tills det läckte både här och där. Resultatet är ett i vilket fall som helst glapp efter bara drygt 50 mil.
Nu är ju bussningarna billiga, tror dom gick på 150:- inkl packboxar, så att byta är ingen stor kostnad (mest irriterande att behöva göra om).

En liten fundering som slår mig är om jag istället för att montera nya bussningar helt enkelt ska "backa" några årsmodeller och montera nållager istället. Även om dom lagren är dyrare så lär det bli rätt underhållsfritt i framtiden så länge jag ser till att trycka i nytt fett med jämna mellanrum.

Som det ser ut på sprängskisserna så verkar det i princip bara var lagren och packboxarna det  det skiljer. Jo, den yttre bussningen har en krage som glider mot den yttre packboxen. Det bör gå att ordna genom att kapa ner en av mina bussningar så att den endast har kragen och en lite bit lager som gör in i svingröret.

Någon som gjort det tidigare, dvs bytt från bussningar till nållager?
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad Utopiazz

SV: Byta svinglager på Dinli 450
« Svar #1 skrivet: 12 november 2013 kl. 10:29:41 »
Hm, ingen annan som haft samma fundering eller till och med gjort ett byte från det ena till det andra?
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad Utopiazz

SV: Byta svinglager på Dinli 450
« Svar #2 skrivet: 18 november 2013 kl. 09:37:29 »
Finns det någon som bytt svinglager på en Dinli 450?

Framförallt den äldre modellen med är jag intresserad av hur den ser ut. Det jag funderar över är hur svingen ä2 lagrad i sidled mot ramen. Det framgår inte av varken servicemanualen eller reservdelsmanualen. Det kan ju knappast vara så att tuben som lagren sitter i på svingen ligger direkt an mot fästet i ramen. Det måste ju finnas någon form av glidlager däremellan.


Jag väntar på pris på nål/rullager, sen ska jag beställa lite andra delar till svinglagringen.
« Senast ändrad: 18 november 2013 kl. 09:40:44 av Utopiazz »
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad toyboy

SV: Byta svinglager på Dinli 450
« Svar #3 skrivet: 18 november 2013 kl. 11:10:43 »
Jag bytte mina på street maskinen då bredden på bakaxeln gör att sidokrafterna på svingen blir rätt stora, spec med vägdäck på torr asfalt, satt några mässingbussningar där som glappat upp sig rejält, så jag plockade ur dessa och svarvade brotchade egna så glidhylsan passade exakt i. inget glapp efter 300 mil nu i alla fall.
Dinli 450!

Utloggad Utopiazz

SV: Byta svinglager på Dinli 450
« Svar #4 skrivet: 18 november 2013 kl. 13:18:19 »
Hur gjorde du med lagringen mellan sving och ram? Bussningarna har ju i original en krage där för att ta upp krafterna som är i sidled
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

Utloggad toyboy

SV: Byta svinglager på Dinli 450
« Svar #5 skrivet: 18 november 2013 kl. 14:22:04 »
jag gjorde likadana som original fast med bättre passform, lagerbrons är bra mot ytorna som rör sig. sen är ju min street så gott som stum i fjädringen om man jämför mot en dirt. klart att det sliter mer om det rör sig mera.
vilket fett använder ni?
Dinli 450!

Utloggad Utopiazz

SV: Byta svinglager på Dinli 450
« Svar #6 skrivet: 18 november 2013 kl. 21:24:23 »
Tror fettet heter molybdendisulfidfett. Iaf samma som används i lederna på lastmaskiner och liknande där högt tryck uppstår. Har använt samma sorts fett i alla leder sedan jag köpte hojen

Min är iofs också rätt stum så jag är lite förvånad över glappet och att det uppstod så snabbt. Har inte rivit än men det ska nog bli till helgen.
« Senast ändrad: 18 november 2013 kl. 21:35:12 av Utopiazz »
----------------------------------------------------
Dinli 450
Honda NT700VA

 


Online just nu.

175 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
soffroad
Flest online idag: 213. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme