Förutom min CF 500 så har jag provat en Polaris 800,den kändes betydligt rejälare i sitt uppförande i terrängen än CF 500, men tycker att det höga priset inte var motiverat med tanke på mitt användningsområde.Har även provat en äldre Suzuki 400-a och den var inte lika villig i skogen pga: stel bakaxel och så saknade den diffspärr fram, vilket fick mig att köra fast den i onödan.Är över lag nöjd med vad CF uträttar i skogen med vedvagnen.Hasplåten i aluminium (Full armor) har tveklöst förlängt livet på hela underredet och fotbaljor. Snöplogen man fick på köpet har gjort snöskottningen riktigt rolig. Saknar bara lågväxel på backen och kraftigare koppling.En kul upplevelse var när jag la i flaket på skogsvagnen och körde en terrängsafari med släktingarna på flaket. Flaket är som gjort för 8 sittplatser med handtag att hålla i.Intressant att du monterat bort din krängningshämmare!Funkar det att dra tunga vedlass utan den också?
Tjaba Jag tycker att den sjunker nästan lika mycket med krängninshämmare. Men jag såg att atvhuset säljer mellan lägg till fjädrarna som skall göra att den blir hårdare funderar på att skaffa sådana.M.V.H P-A78
Upptäckte en sak idag. Jag hade en cf förut som jag hade en jävla massa strul med. ett av många var variatorn. Främre variatorn inre skivan med splines pajade ganska omgående. Splinesen var helt borta. Prata då med Benny på Trech och han sa att det var väldigt vanligt fel på cf och han hade en bunt med trasiga sådana. Skivan är ca 4mm tjock vid splinesen och är i aluminium = den kommer gå sönder förr eller senare. Jo vad upptäckte jag då , jag hjälpte grannen att variator kitta hans Grizzly så jag rev ner hela variatorn och böt vikter fjädrar. Då slog det mig att titta på den. Hur ser det ut på den eftersom dom håller ju ,och man har aldrig hör att en sådan pajat på samma sätt. Den såg exakt lika ut fast den är 15mm tjock vid splinesen ! Så kineserna verkar ha snålat på tammefan allt på deras grejer. Man märkte många skilldnader på kvalitet när man skruvade på grizzlyn. inte en enda guldfärgad skit skruv som blev rund eller rensad på gängan. Perfekt passning på allt inget som krånglade allt gick lätt. Det var faktiskt kul att skruva och till skillnad från cf känndes det verkligen skillnad efteråt ! Gäller att vara försiktig om man åker cf. den kommer knappast hålla några 1000mil eller 1000h med dom där grejerna.
Det är en viss prisskillnad på dessa maskiner hade du räknat med att cf skulle vara bättre?Det är lätt att byta denna skiva efter 1000 mil(Om man inte har tummen mitt i hand)Alla Atv-märken har sina svaga punkter.Själv tycker jag grizzlyn har för trött motor och för högt pris.i övrigt tror Jag säkert det är bättre precision på Grizzlin-än Cf motodetta är enligt mitt tycke.
Jo visst är det lätt att byta skivan. skulle tippa på att den lär bytas ca 5-6ggr på en cf på 1000mil om den någonsin kommer dit. Det är ett fabrikationsfel som igentligen inte går att göra något åt.
Eftersom tillverkaren lämnar 3-år garanti på maskinerna så kostar det dom en massa pengar att åtgärda 'standardfel' på maskinerna och vad de flesta tillverkare gör är att åtgärda konstruktionen på sikt så att tex nästa årsmodeller har en annan bättre funktion. Huruvida CF jobbar så vet jag inte men det är ju högst troligt , maskinerna säljs ju i hela världen så dom får ganska omgående reda på fabrikationsfel och svagheter genom Återförsäljarledet. Står ÅF för kostnaden så kommer de få reda på det ännu fortare....Så fungerade det i alla fall i bilbranschen när jag jobbade som inköpare av reservdelar för det största japanska märkets generalagent. Kom servicebulletiner och ändringar av reservdelar hela tiden löpande.
Cf 500 kom väl 06? Man skulle ju kunna tro att dom borde hunnit åtgärda alla barnsjukdomarna, men tyvärr tror jag inte dom jobbar så ihärdigt som man skulle vilja tro. Det är nog för billiga maskiner...
Tror du har helt rätt , upptäcks det en svaghet så i många fall åtgärdas en hel del även i det tysta under servicen.Vet att Honda jobbar så för på min civic fick jag veta av en vän att en svaghet hade byts ut på min bil utan jag visste något.Sedan kan man bara konstatera att alla fabirkat har haft sina strul så varför skulle cf vara förskonade ?Favoriten att jämnföra cf moto med är ju canam och dom har ju haft sin skit med Diffen http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48873.0ramarnahttp://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=43852.0Det finns ingen tillverkare som varit förskonade från det om man tittar historiskt utan det intressanta är hur dom hanterar det.