Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING  (läst 2691 gånger)

Utloggad outlaw1

KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« skrivet: 8 oktober 2013 kl. 07:28:49 »
tjenare snabba frågor ...

ska ha en maskin för pendling till o från jobbet.ev lite grusvägsåka men inget avancerat.
vilken modell är bäst i kvaliten

SMC 250/300
Kymco KXR 250/MXU 300/MAXXER 300

dessa ligger ju jäkligt lågt i pris men har uppfattningen av att dessa håller kvalite iaf..eller har jag fel.
vet att dom toppar runt 90-110km/h vilket passar utmärkt då jag har 70/90 väg till jobbet.
Ca 2 mil att åka..

Vad tycker ni som har erfarenheten?
Kymco Maxxer 300 -06
Kazuma Falcon 90-14

Utloggad Pelle_jkpg

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #1 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 07:38:08 »
Smc 300 är inget vidare....

Övriga funkar men du kommer inte direkt hissna av fartupplevelsen.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Rickard Marklund

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #2 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 07:38:26 »
Om jag skall vara riktig ärlig så tycker jag inte att en fyrhjuling är någon bra pendlarmaskin.
jag kanske har haft otur med mina maskiner, men några saker som gör att jag tycker de är olämpliga:

1. Alla maskiner jag haft har varit omöjliga att balansera däcken på, ständiga däckvibrationer är rätt tröttande i längden.
2. Sett till vikt på maskin tar de relativt mycket bränsle, det blir alltså inte just billigare än att köra bil.
3. En fyrhjuling har en rätt begränsad livslängd på slitdelarna, att ligga och pendla till jobbet 4 mil/dag året runt tär hårt på de "tillgängliga" milen som maskinen är byggd för, och kostar pengar i värdeminnskning, köper du en äldre billig maskin är värdeminskningen försumbar, men reparationskontot kan bli dyrt.

Billig maskin, orädd för att skruva, tur med däckbalansen... visst, då kan det vara ett helt OK alternativ.

Själv har jag haft en Kymco KXR som jag tycker gick bra.
Gummidetaljerna på knutar/styrleder var dåliga, men hittar du en maskin där dessa är OK och däcken i balans så kan det nog vara ett bra alternativ.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad hell-man

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #3 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 08:19:54 »
Precis som Rickard skriver så är det inget superbra val för pendling....men:
1. Inte billigare än bil
2. Inte bekvämare än bil
3. Inte snabbare än bil
Men f*n så mycket roligare än bil.
Jag har sommarhalvårspendlat 2mil enkel väg sen 2008. Jag Körde två säsonger på SMC250, två säsonger på Raptor350 och nu avslutar jag strax min andra på Raptor700.
Mina erfarenheter är dessa:
- SMC250=Bli omkörd på 90väg
- Raptor350=Häng med på 90väg
- Raptor8700=Blås om på 90väg

Med SMC:n var man ständgt nojig över olika rassel och skrammel och visst havererade den emellanåt. Men hyfsat ok ändå.
Raptor350 pinnade på väldigt fint, jag upplevde en otrolig skillnad trots marginellt större motor. Framför allt känslan över att man VET att det håller.
Sen 700an är ju något helt annat, visst. Men skulle jag rekommendera en instegsmaskin som är lämplig för uppgiften så skulle jag LÄTT ta Raptor350. En underskattad pigg sak. De ligger i pris runt 20' och är yamaharegistrerade, så all el är kvalite.
Att harva runt bland några konsonantfyllda märken är bara ett mellansteg för att senare kunna steppa upp på en märkesmaskin, men ibland är det pengarna som styr.

Avslutningsvis ska man ha klart för sig att pendling tar mil, precis som Rickard är inne på.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad outlaw1

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #4 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 08:25:27 »
hur kan den inte bli billigare i soppa är för mig en gåta.
min nuvarande bil dricker ca 1 liter per mil..inte fasen dricker en 250/300 maskin såpass,eller?

att det tar mil fattar jag mycket väl..korta sträckor suger musten ur det mesta i fordonsväg.
långsammare än bilen vette fan då trafiktempot inte ligger över 90 till jobbet.(jobbar i centrala göteborg).
bekvämare lär det inte bli heller mitt i vintern..men som sagt fan så mycket roligare..

Har starka funderingar runt kxr 250 då den ligger i lagom slit o släng klass..
Men hur är driftsäkerheten på dessa under vintertid?
Kymco Maxxer 300 -06
Kazuma Falcon 90-14

Utloggad hell-man

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #5 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 08:28:58 »
Soppan, nja..oj..ja...nja alltså mina har väl dragit mellan halvlitern och litern på denna sträcka, men VEM bryr sig? Så länge det är tätare mellan mackarna än vad räckvidden klarar så är det ju lungt.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Rickard Marklund

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #6 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 08:29:50 »
Jag bor i Piteå, och min startade och gick även när det var -25 grader.
Kan inte riktigt påminna mig hur fort den gick, men mer än 80 knyck tror jag inte den mäktade med ens i medvind och med solen i ryggen.
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Hydro

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #7 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 08:37:00 »
Visst kan förutsättningar ändras från vecka till vecka, men nu kom alltså fjärde köprådstråden i samma ämne från samma person.

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49212.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49254.0
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=49332.0

Självklart hjälper forumets deltagare till, men det blir liksom nästan som ett eko...
 
De som vill ge honom köpråd kan ju läsa dessa trådar och få lite mer bakgrundsinfo.
Åker man tex sporthoj så spelar ju inte effekten i en quad så stor roll då de ju är dödströtta allihop ändå.
 
Tydligen var det vägtull som var huvudskälet till fyrhjuling.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad MikeLeaf

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #8 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 08:38:08 »
Bor man i Göteborg eller Stockholm och jobbar centralt så är det väl snarare vägtullarna man vill slippa, och då gör det kanske mindre att den drar lika mycket soppa som bilen.

Men hur parkerar man stöldsäkert?
CF Moto  500 Black Edition -13
Loncin Offroad  150 -13

Utloggad outlaw1

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #9 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 08:43:48 »
fan Hydro du har koll på mig:-)
självklart ska jag bättra mig härinne.
Men har erfarenheten av forum att om man fyller på en o samma tråd så dör den ut rätt fort..
ska se till att radera lite..

Och som ni andra säger vägtullarna är prio1 att slippa.
Stöldsäkert är för mig inget problem då jag ställer den i en stooor verkstad om dagarna och har dessutom möjlighet att tvätta den varje dag i värmen.

Har tänkt mig en billig en nu under vintern typ runt 10-15000:-
och sedan till våren/sommaren köpa mig en raptor700 eller liknande..
tycker om raptor 350 men den kändes otroligt liten för mig..
Kymco Maxxer 300 -06
Kazuma Falcon 90-14

Utloggad Hydro

SV: KÖPA 4 HJULING FÖR PENDLING
« Svar #10 skrivet: 8 oktober 2013 kl. 09:08:22 »
Fyller man på en tråd så dör den ju inte.
Dessutom får man all info samlad på samma ställe, vilket dels är bra för de som svarar men även för de som sedemera är i samma sits och då söker info på forumet.

Ett tips är dock att låta bli att radera och "städa", då blir kanske trådarna obegripliga plus att värdefull info kan gå förlorad.
...antingen för de som vill hjälpa eller för de som letar info senare.

Hur vädret/väglaget ser ut i Göteborg en vinter vet jag inte, men hur ofta är det egentligen snö/halka där?
Havet borde ju värma området så det bara blir slask...
Det jag vill komma till är att en 125:a kanske kunde vara ett alternativ?
XR125 tex, den tar väl 0,2 och håller för 10 000 mil och kostar 5-7000 begagnad... och A-kort hade du ju.
Smidigheten emellan bilar/köer mm får man på köpet.

I nysnö kan den dock vara lite obra.
...om ni nu har sånt där nåt vidare...
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

192 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
rogun, nordlander, Jonesy,
Flest online idag: 221. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme