Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: CDI problem Quadlander 250  (lĂ€st 5724 gĂ„nger)

Utloggad The_Shadow^

CDI problem Quadlander 250
« skrivet: 23 september 2013 kl. 19:47:06 »
Har lÀnge haft problem med cdi boxen pÄ min quadlander.
ibland sÄ dör maskinen bara och dÄ fÄr man knacka pÄ boxen sÄ gÄr den starta igen.
dock har det blivit vÀrre efter att den var utlÄnad (mycket annat som ocksÄ var sabbat)
Àr det nÄgon som vet vart man kan fÄ tag i en passande box relativt billigt? (original har jag hittat för runt 700 spÀnn frÄn holland)
mÄste det vara original box eller gÄr det anvÀnda nÄn annan?
min misstanke Àr att det Àr nÄn dÄlig lödning eller liknande i boxen.

edit: ser att jag hade en gammal trÄd dÀr jag skrev att CDI boxen var bytt, sÄ verkar INTE vara fallet trots att jag betalat för det, dock har det gÄtt 3 Är sedan dess och firman har bytt Àgare sÄ inget att göra Ät.
« Senast Ă€ndrad: 23 september 2013 kl. 19:49:13 av The_Shadow^ »

Utloggad vespa

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #1 skrivet: 23 september 2013 kl. 19:52:18 »
700:- vÀl billigt.
Atvhuset kan annars ta hem delar. kolla deras hemsida.

Utloggad The_Shadow^

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #2 skrivet: 23 september 2013 kl. 22:53:45 »
jo, 700 Àr vÀl inte allt för farligt, om jag nu rÀknade rÀtt dvs...
Det hade jag inte.. 925kr var mer rÀtt...

Utloggad Pelle_jkpg

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #3 skrivet: 23 september 2013 kl. 23:00:10 »
Rent teoretiskt bör du kunna anvÀnda en CDI frÄn en likvÀrdig maskin :)
Är ju bara en kondensator typ.

Hitta en som ser likadan ut.

http://www.superbilligt.se/reservdelar-/belysning--elkomponenter/cdiboxar-c-304-1.aspx
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad The_Shadow^

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #4 skrivet: 23 september 2013 kl. 23:27:40 »
Najs, tack, ska plocka loss boxen och jÀmföra med bilder dÄ :P

men hur Àr det nu? CDI boxen styr vÀl varvstopp mm?
inte för att det gör nÄt om den varvar ur mer :D

Utloggad Pelle_jkpg

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #5 skrivet: 23 september 2013 kl. 23:29:46 »
Najs, tack, ska plocka loss boxen och jÀmföra med bilder dÄ :P

men hur Àr det nu? CDI boxen styr vÀl varvstopp mm?
inte för att det gör nÄt om den varvar ur mer :D

Googla pÄ hur den fungerar sÄ förstÄr du vad den gör :)
PÄ en 250 4takt enstÄnk spelar det ingen större roll. Finns ingen effekt o hÀmta pÄ dom toppvarven iaf ;)
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad The_Shadow^

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #6 skrivet: 23 september 2013 kl. 23:43:18 »
Ah, nu Àr jag med pÄ det tror jag.
men om jag fattar rÀtt sÄ skickar ju CDI boxen signal till tÀndspolen, Àndrar man dÄ inte tÀndlÀget om man byter CDI box?
borde inte det kunna medföra en del dÄligheter som tex risk för spikning osv om gnistan kommer för tidigt, eller rÀtt dÄlig effekt om den kommer för sent.

tÀndpunkten Àr ju en rÀtt viktig sak att den Àr rÀtt.


Utloggad Pelle_jkpg

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #7 skrivet: 24 september 2013 kl. 06:55:32 »
Ah, nu Àr jag med pÄ det tror jag.
men om jag fattar rÀtt sÄ skickar ju CDI boxen signal till tÀndspolen, Àndrar man dÄ inte tÀndlÀget om man byter CDI box?
borde inte det kunna medföra en del dÄligheter som tex risk för spikning osv om gnistan kommer för tidigt, eller rÀtt dÄlig effekt om den kommer för sent.

tÀndpunkten Àr ju en rÀtt viktig sak att den Àr rÀtt.

Det Àr ju fortfarande pulsgivaren pÄ tÀndplattan som avgör nÀr cdiboxen ska skicka sin puls.

Cdi har ju bara:
DrivspÀnning
Puls
Dödare

SÄ jag ser inte vad det skulle kunna tÀnkas bli för problem.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad The_Shadow^

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #8 skrivet: 24 september 2013 kl. 10:50:55 »
Tack, dÄ vet jag hur det funkar, dÄ ska jag bara försöka hitta lÀmplig CDI att byta med ;)

Utloggad vespa

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #9 skrivet: 24 september 2013 kl. 19:49:49 »
Jag fick problem för nÄt Är sen med att min dog och hade sig.
Det var tÀnd kabeln. Efter byte sÄ har den funkar utan problem.

kanske inte ditt problem men det kan vara vÀrt att kolla de mesta.

Utloggad The_Shadow^

SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #10 skrivet: 24 september 2013 kl. 20:29:23 »
Jo, ska nog gÄ över lite mer grejjer nu nÀr man skaffat sig kunskaperna att inte vara beroende av andra med sÄnt hÀr.
konstigt att lösningen brukar vara att just knacka pÄ CDI boxen nÀr den dör om det skulle vara tÀndkabeln.
men som du sÀger, skadar aldrig att kolla.

har dessutom nÀrmare full tank med 2 Är gammal soppa att brÀnna ur :P

just det, mÄste fixa (eller Ätminstone kolla nÀrmare pÄ) styrleden ocksÄ, den vÀnstra yttre glappar tror jag.

Utloggad Krigar Kaj

  • Garanti
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlĂ€gg: 8204
  • Totalt antal gillanden: 293
  • Kön: Man
  • En Can Am gĂ„r inte sönder en Can Am kör man sönder
    • Visa profil
SV: CDI problem Quadlander 250
« Svar #11 skrivet: 24 september 2013 kl. 23:03:56 »
Byt soppan. SlÀng den Ät helvete ;)
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 SĂ„ld efter 5 underbara Ă„r  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 SĂ„ld Ilsk
Goes 520 Steel -11 SÄld sÀmre Àn Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 SÄld SkrÀp
Linhai 260 -03 SĂ„ld Grym
Bashan Badboy 200 -07 SĂ„ld Skit

 


Online just nu.

163 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Honda-Robban, Hisun utv,
Flest online idag: 209. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla pĂ„ testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sĂ€nker vĂ€rmen dĂ€r det Ă€r monterat. Nackdel, det som Ă€r lindat rostar bort jĂ€vligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man anvĂ€nda avgasbandage pĂ„ hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött pĂ„ detta jĂ€vla vĂ€dret nu,om det Ă€ndĂ„ kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! nĂ„gon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit mĂ„nga droppar pĂ„ 5 mĂ„nader... Bytt kopplings lamell och nu Ă€r det nĂ„got som klunkar inne i maskinen pĂ„ tomgĂ„ng
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig pĂ„ midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom hĂ„ller till pĂ„ Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i VĂ€rmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för pĂ„ lördag Ă€r det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme