Jodå det är nog minst lika driftsäkra som en båtmotor. (Förutom båten har bättre kylning)Men likväl anser jag dem inte vara lika driftsäkra som en 4-takt.Finns ju troligen en anledning till 2t knappt tillverkas längre.
Ägt en sådan och kan intyga de har en stark konstruktion. Dock sket sig förgreningslådan på min, och det skulle kosta 13000 i bara delar att reparera. Så den såldes.
Kamkedja byts typ aldrig
Googla på Can-Am och kamkedja.Jag har bytt eftersom kedjorna var sopor efter 400 timmar. Och jag är inte ensam.Nu är förvisso inte Can-Am en japansk kvalitetsmaskin utan mer amerikanskt grovsmide (jo, jag vet att den är från Kanada, men filosofin bakom verkar vara samma).
Nu skriver du bara för motbevisa mig.
Can-am kedjan, är det inte sträckaren det är dålig kvalitet på och därav sliter ut kedjan? Eller kanske missuppfattat.
Att äldre japaner verkar näst intill outslitliga håller jag dock med om. En bekant som jobbat på hojfirma vittnar om inbytta 90-tals japan-ATV:er, som inte verkar ha fått omtanke, kärlek eller service på många många år men ändå gått som atomurverk.
Nu är förvisso inte Can-Am en japansk kvalitetsmaskin utan mer amerikanskt grovsmide (jo, jag vet att den är från Kanada, men filosofin bakom verkar vara samma).
BRP äger förvisso Rotax, men de ligger fortfarande i Österrike, så med nationalistiskt tänk borde det alltså vara kvalité.Bortsett från alla flygmotorer gör de även motorer till motorcyklar från Aprilia och BMW samt till en hel del snö- och vattenskotrar, så direkt amerikanskt grovsmide vet jag inte... Men visst har det varit mycket prat och problem om/med deras kedjor i CA:s sortiment, ja!
Det har dykt upp ett par Arctic Cat 300 från senare delen av 90-talet i min prisklass. Åsikter om denna maskin? Jag har fått för mig att motorn är från Suzuki, rätt eller fel? Växellådan anges till halvautomat, hur fungerar det?