Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Överhettad servo  (läst 4965 gånger)

Utloggad godadahl

Överhettad servo
« skrivet: 8 september 2013 kl. 19:50:06 »
 Servon slutar att att fungera efter ca: 30min. körning i terräng! Lämnade in den hos åf som kollade med datorn att servon blivit överhettad ??. Har använt läge Dps mellan och Dps Max. Blir tydligen överhettad i båda lägen. Någon som har eller har haft samma fel?.Tacksam för svar eller tips på åtgärd!

Utloggad mys pappan

SV: Överhettad servo
« Svar #1 skrivet: 8 september 2013 kl. 20:18:44 »
Det verkar vara ett stort problem på 2013 modell för jag har det på min 1000 Max men jag och kompisen råkade aldrig ut för det på våra 12or
Står en hel del om det på can-am Sweden  ()p
Yamaha kodiak 99 (The best a man can get)
Can-am outlander 1000cc Max (för riktiga män)
Loncin 110cc Kinaskitet

Utloggad godadahl

SV: Överhettad servo
« Svar #2 skrivet: 8 september 2013 kl. 21:42:37 »
Har du fått det fixat på garanti?

Utloggad Emil^

SV: Överhettad servo
« Svar #3 skrivet: 8 september 2013 kl. 21:44:45 »
Vad får du för andra symptom förutom att den känns trögare att styra med?
Motorlampan tänds inte när den blir överhettad?

(Frågar eftersom jag misstänker att min också blir överhettad när den blir trög å styra ibland)

Utloggad mys pappan

SV: Överhettad servo
« Svar #4 skrivet: 8 september 2013 kl. 23:04:57 »
Nä jag har inte brytt mig om det för jag har bara stängt av den och startat om den då har den funkat igen  ()p
Men servon verkar funka bättre om man kör den på min för den andra can-amen som var med på senaste turen gjorde det å hans funkade hela tiden
Dom ska få kolla upp den snart när jag lämnar in den på 100 tim service kanske finns en uppdatering tillgänglig
Yamaha kodiak 99 (The best a man can get)
Can-am outlander 1000cc Max (för riktiga män)
Loncin 110cc Kinaskitet

Utloggad godadahl

SV: Överhettad servo
« Svar #5 skrivet: 9 september 2013 kl. 14:50:06 »
Emil,det som händer är att man i början känner att styrningen börjar bli trög vid vid fullt styrutslag och sedan över hela registret. Ingen felkod kommer upp på displayen.Stänger av motorn en stund och startar igen så fungerar servon. Sedan samma problem efter en stund. (Can-am outlander 500 2013)

Utloggad Emil^

SV: Överhettad servo
« Svar #6 skrivet: 9 september 2013 kl. 17:13:43 »
Ringde till verkstan idag å hörde med dom om detta felet, som sedan ringde till BRP.
Brp hade sagt att det ska vara såhär. Det är tydligen för att servon inte ska bli överhettad och ta skada som den minskar servo verkan.

Läste även på can-amtalk där någon hade skapat en liknande tråd som brp själva svarat i.


Citera
The module dictating the level of steering assistance provided under extreme conditions (high temperatures, max DPS on constant use, etc) has been modified from previous model years in order to safeguard the DPS unit, helping to prevent early burnout and greatly extending its longevity.
 
The level of steering assistance will drop progressively as the unit is put under stress; this is normal behaviour and is most apparent for users coming from a 2012 or earlier model with DPS.
 
If you still believe that there is another issue with your DPS unit you should definitely get in touch with your dealer. Also, please note that the DPS P0666 code is to be considered only as a warning message and not to justify the replacement of the DPS.

Utloggad godadahl

SV: Överhettad servo
« Svar #7 skrivet: 9 september 2013 kl. 18:11:58 »
Har också kollat med ÅF idag ang.detta.Dom skulle kolla med någon servicekille. Men det måste vara något fel när servon blir överhettad vid normal körning.För körning efter en rak väg behöver man knappast någon servo.Är det som du skriver så borde det stå i handboken,att om du svänger så blir Servon överhettad!:)).Återkommer i ärendet!!

Utloggad Canamdaniel

SV: Överhettad servo
« Svar #8 skrivet: 7 februari 2014 kl. 20:18:12 »
Jag tror att det flesta DPS problemen beror på överhettning på grund av att det är så mycket plastkåpor på G2 chassit.
Det i kombination med större kylare och mer effekt (1000cc) gör att det blir otroligt varmt runt DPS'en, Som snabbt kommer upp i för hög temp.
Det har även förekommit dåliga batterier som ger spänningsfall vilket gör att DPS'en stänger av.

Här är lite info om hur DPS'en fungerar vid hög temp eller låg spänning.


Utloggad bjornberg

SV: Överhettad servo
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2014 kl. 15:17:32 »
Jag fick upp varningen om att DPSen var avstängd, men det var när jag jobbade med enbart tändingen på och vinchade, så förmodligen dålig laddning, för jag starta och varvade den några gånger så försvann det. HAr aldrig dykt upp när jag kört. Har alltid max servo.

Kanske beror på dåliga batterier? Men vet inte hur långt ni kör så den hinner ladda, men min är det underhålls laddning varje gång jag ställer in den, men det beror på att jag vinchar mycket med tändingen på förvisso.

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Överhettad servo
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2014 kl. 15:21:42 »
Jag fick upp varningen om att DPSen var avstängd, men det var när jag jobbade med enbart tändingen på och vinchade, så förmodligen dålig laddning, för jag starta och varvade den några gånger så försvann det. HAr aldrig dykt upp när jag kört. Har alltid max servo.

Kanske beror på dåliga batterier? Men vet inte hur långt ni kör så den hinner ladda, men min är det underhålls laddning varje gång jag ställer in den, men det beror på att jag vinchar mycket med tändingen på förvisso.

Kör du med visch och maskinen avständ?  Det är modigt ;)
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad bjornberg

SV: Överhettad servo
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2014 kl. 15:24:14 »
Kör du med visch och maskinen avständ?  Det är modigt ;)

Haha, jag vet, men brukar dra två-tre större stockar, sen kör jag lika många med motorn igång, sen är ju kärran full så jag får åka en bit för att lämpa av det. Men det kanske är dumt att köra med tändningen...snålheten med minuterna och timmarna på mätaren kanske slår tillbaka på en!

 


Online just nu.

181 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MinDinli, rudolphi, Jens vestberg,
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme