Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?  (läst 3444 gånger)

Utloggad Brådhis

Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« skrivet: 22 augusti 2013 kl. 12:15:15 »
Hej!

Ny här och väl på gång att köpa fyrhjuling och har fastnat för Dinli 450 (tror jag).

Har hittat en -09:a som verkar fin, men den har gått 1300 mil.

Den har dock gått som pendlarhoj och därmed enbart asfalt. Servad ska den vara och baknav och lager är bytt, samt diverse leder fram. Nybesiktigad är den oxå.

Vägdäck på alufälg och originaldäck medföljer samt även bagagerack och packväska. Handtagsvärmare ska den oxå ha. Omdrevad för att gå lugnare i fart.

Så, vad säger ni? Hit or shit? Illa med långmil eller helt okej när den bara gått asfalt? Känns ju på nå´t vis som att 300 mil bus i grusgrop/skogen sliter lika mycket som 1300 mil landsväg eller är jag ute och cyklar...?

//Brådhis

Utloggad Krigar Kaj

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 12:18:23 »
Är den skött så ska det inte vara några problem, är den billig?
Om inte så finns det ju inte någon anledning att köpa en som har gått dom milen eftersom folk är väldigt rädda för mil, kan vara svår såld.
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 Såld efter 5 underbara år  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 Såld Ilsk
Goes 520 Steel -11 Såld sämre än Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 Såld Skräp
Linhai 260 -03 Såld Grym
Bashan Badboy 200 -07 Såld Skit

Utloggad Brådhis

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 12:30:46 »
Den är inte extremt billig, men den är ju den billigaste 09:an iaf. Dessutom har den ju en del saker som jag annars måste köpa, t.ex. landsvägsdäck, alufälgar, nerfbars, packväska osv osv...

22000:- begär han för den... Dyrt trots sakerna eller helt ok?

//Brådhis

Utloggad Hydro

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 12:38:31 »
Nu vill jag inte varken skrämma dig eller starta något forumtjafs.

Men, det känns ibland som om dessa maskiner har en del trassel med ventiler, kamkedja osv... oavsett både mil och service.

Så personligen hade jag gått mer på allmänt skick i förhållande till pris (och priset verkar ju vettigt), än milen som sådana.

För tydligen händer det ju att även de som gått 200 mil med fem oljebyten rasar, iaf av de man läser om här.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Brådhis

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 14:16:11 »
Nu vill jag inte varken skrämma dig eller starta något forumtjafs.

Men, det känns ibland som om dessa maskiner har en del trassel med ventiler, kamkedja osv... oavsett både mil och service.

Så personligen hade jag gått mer på allmänt skick i förhållande till pris (och priset verkar ju vettigt), än milen som sådana.

För tydligen händer det ju att även de som gått 200 mil med fem oljebyten rasar, iaf av de man läser om här.

Okej! Kamkedja och kam ska vara bytt på inrådan av Dinli (garantijobb?) under 2011. Det ska inte varit nå´t ras utan mer som att Dinli gjorde nå´n återkallelse eller rekommenderade att detta skulle bytas. Detta enligt ägaren.

Han har haft den se´n den hade gått 53 mil och var drygt ett halvår gammal.

//Brådhis

Utloggad Pv544

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 14:36:30 »
Har den gått dom milen och fortfarande går bra så lär det ju inte vara något måndagsexemplar iaf.
Vägdäcken är ju värda en slant också.

Och att folk är rädda för maskiner med lite mil på har du ju märkt på priset. Bra för dig kanske...
Jag köpte min can-am med 2600 mil på mätaren, och jag hade inte haft råd med den utan alla mil som drog ner priset.

Finns väl bara några på dinlis här på forumet som passerat 1000mil, så en till vore bra för att jaga bort rädslan för milen.  ()p
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Brådhis

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 17:54:48 »
Har den gått dom milen och fortfarande går bra så lär det ju inte vara något måndagsexemplar iaf.
Vägdäcken är ju värda en slant också.

Och att folk är rädda för maskiner med lite mil på har du ju märkt på priset. Bra för dig kanske...
Jag köpte min can-am med 2600 mil på mätaren, och jag hade inte haft råd med den utan alla mil som drog ner priset.

Finns väl bara några på dinlis här på forumet som passerat 1000mil, så en till vore bra för att jaga bort rädslan för milen.  ()p

Det var lite så jag kände oxå. Både att har den gått så här långt så lär den ju gå en stund till och dessutom alla tillbehör den har som jag annars skulle köpt till. Så räknar man bort vad sakerna skulle kostat att köpa för mig så är den ju billigare än en 06-07... Och ja, jag vet att man inte egentligen får nå´t extra för sakerna, men i mitt fall hade jag ju ändå köpt dom ifall maskinen saknat dom.

Fast lite vill jag nog ha ner priset ändå om det ska bli affär. Ska försöka åka och kika på den ikväll så får vi se.

Var och provade en SMC 300 -07, men jag vet inte riktigt... Den kostade 16000:- och saknade allt utom vägdäck (fanns dock inga crossdäck). Den kändes dock lite liten/klen på nå´t vis. Viss prutmån fanns där, bl.a. så fungerade inte bakbromsen pga vätskan var slut. Enda läckaget vi hittade var att slangen ner från behållaren var trasig. Men nog om detta, den här tråden handlar ju om min jakt på Dinli 450 (eller kanske nå´t annat, vem vet...).

Återkommer när jag kollat på och ev. provkört "långmilaren"...  ()p

//Brådhis

Utloggad Hydro

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 18:09:11 »
En SMC 300 framstår lätt som en "radiobil" i jämförelse med Dinlin...   ()p
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Fenrisulven

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 18:48:34 »
Jag hade inte köp en Dinli, och det står jag för.
Tycker det är många mil på en 450 motor.
1000R

Utloggad Brådhis

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #9 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 21:13:20 »
Jag hade inte köp en Dinli, och det står jag för.
Tycker det är många mil på en 450 motor.

Misstänkte att inlägg likt detta skulle dyka upp. Inget fel i det! Tvärtom! Men har du lust att utveckla vad det är som är dåligt på en 450-motor med dom milen? Alltså om det är nå´t speciellt jag ska se upp för/kolla, eller om det helt enkelt handlar om att Dinli inte är en Yamaha och därmed sannolikt inte håller lika länge. :)

En SMC 300 framstår lätt som en "radiobil" i jämförelse med Dinlin...   ()p

Ja, det var en ganska bra beskrivning. ()p

//Brådhis

Utloggad Brådhis

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #10 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 21:22:39 »
Har varit och provkört 1300-milaren nu. Bortsett från ytrost på bultskallar och på nå´n svetsskarv så var den i riktigt bra skick. Visst, den är använd, men hade jag inte vetat milen hade jag trott att t.ex. SMC:n jag provkörde igår hade gått längre.

Tog en sväng på 30-50-70-vägar och bortsett från lite obalans i nå´t av framhjulen (vilket säljaren oxå talade om redan på telefon) i högre hastigheter fanns ingenting att gnälla på. Växellåda och koppling fungerade perfekt och den kändes stadig på vägen. Kunde inte upptäcka nå´t glapp varken fram eller bak. Inga missljud från motorn heller.

Startade snällt gjorde den oxå helt utan choke. Startade även snällt vid mina tre tjyvstopp jag passade på att få när jag skulle iväg... ;D

Kort och gott, helhetsintrycket på denna var förvånansvärt bra och faktiskt klart bättre än 2-300 milade som jag kikat på.

Han hade haft tre "stopp" på den under åren: kedjan hade gått av en gång, strömmen var slut en gång (pga handtagsvärmarna hade glömts på) och nå´n slang vid förgasaren hade lossnat dagen efter han hämtat den från en service. Om det är allt under 1300 mil känns det som ett bra exemplar i mina ögon iaf.

Det ÄR som sagt skillnad på 1300 mil asfalt och bus i en grusgrop...

Fick ner den ett par tusingar och har nu sagt att jag ska sova på saken och återkomma imorgon.

Det känns som en vettig maskin, men man vet förstås aldrig.

//Brådhis

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Köpa Dinli 450 som gått 1300 mil (asfalt)...?
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2013 kl. 21:28:06 »
I den prisklassen lär du absolut inte hitta något bättre :)
Tycker det låter som en riktigt bra affär!

Gillade du hur den kändes att köra?
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

 


Online just nu.

115 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
qbtq, Friddeb, jha,
Flest online idag: 189. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme