Rent generellt är det väl så att det är näthandel som gäller om man skall köpa lite mer specialprylar.I Stockholm kanske det finns någon välsorterad butik, men annars är det nog svårt att konkurrera för de med fysisk butik när det gäller "sällanköpsvaror".Att denna typ av ämne inte finns i forumet beror nog delvis på att det ofta lockar handlarna själva att rekommendera sina butiker... Vilket i sin tur innebär att det blir tjafs, men jag lämnar det öppet för folk att rekommendera tills vidare.Funkar det inte så raderas tråden. Näthandel gillar jag så det är inga bekymmer men det vore trevligt att slippa beställa små saker från tyskland , usa etc så som drev filter m.m.
Jag vill slå ett slag för de lokala företagen!För ofta har man handlare på närmare håll än man tror, för med engagerad personal löser man faktiskt det mesta.Sitter det nån halvsovande snoris med byxorna i knävecken och keps på tväen bakom disken så är det dock inte alltid samma tänk.Däck tex...Man missar att de flesta däcken faktiskt går alldeles utmärkt att handla av den LOKALA däckverkstaden!Sen att man i vissa fall själv måste veta vad man skall ha, då deras kunskap om däck till fyrhjuling kan vara haltande är ju en annan sak, men så är det ju på Löffler mm också.Skall man ha tag i batteri, drivpaket, oljefilter eller annat mainstream kan mycket väl den lokala cykelaffären/gräsklipparåterförsäljaren eller liknande fixa, då många av dessa är med i kedjor som typ Garage24 och Duells, och där finns MYCKET.Många saker är rena mc-prylar och då funkar ju faktiskt mc-handeln perfekt.Detsamma gäller personlig utrustning!I mc-handeln får man då dessutom professionell hjälp med val av rätt storlek så det faktiskt både passar och skyddar!PLUS, att om man blir stamkund eller åtminstone återkommande kund så blir man dels igenkänd och dels lägger företagen då gärna manken till lite extra, tex beställer grejer INNAN de smiter på lunch och på så vis får man det levererat en dag tidigare, osv osv osv.Visst, Biltema och Rusta mm i all ära, men vad gör ni med den där hundringen ni ibland lyckas snåla in?Den hundringen är en klen tröst när regnstället läcker i Norge. Och Ebay mm, när kedjan brister tio minuter innan butiken stänger.... då kan man lugnt ringa och be dem om hjälp och få allt fixat mot att de "jobbat över" fem minuter.Allt här i livet räknas INTE i kronor.